Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

DVD-brenner vil ikkje spille av dvd?

Gjest member-97590

Anbefalte innlegg

Gjest member-97590

Hallo.

Pcen min har denne dvd-brenneren.

Det funker å brenne dvder med den, spille av musikk-CD-er og spill går heilt fint.

Men når eg skal spille av en film, feks Road Trip, så kommer det opp valg for ka eg skal kjøre filmen med, kan velge mellom VLC og Windows Media Player.

Starter eg den i VLC, skjer det absolutt ingenting. Starter eg i WMP, kommer denne meldingen opp som eg ikkje forstår noke av: Windows Media Player cannot play this DVD because a compatible DVD decoder is not installed on your computer.

Er sånn med alle filmer.

Må eg da ha et annet program eller lignende for å spille av dvder?

I så fall, tips til hvilket?

Takker for svar, har Win XP viss det skulle ha noke å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

problemet er at du ikke har en DVD-avspiller installert. så enkelt er det =)

DVD bruker MPEG2 som ikke er et åpent format, men lisensiert, så det lager en haug med problemer for de som lager avspillerprogrammer. Hvis de skulle lage innegygget støtte i det for windows media player for eksempel så må de betale lisens til de som eier formatet. Kort sagt må du få installert en MPEG2 dekoder på maskinen, og dette følger som sagt ikke med pga. det normalt sett koster penger.

løsning 1: Installer et standalone program for DVD avspilling. Eksempelvis PowerDVD. Dise programmene er ikke gratis.

løsning 2: Installer en gratis alternativ MPEG-2 decoder. Dette krever litt mer teknisk kunnskap. Google for mer info.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...