isakm Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Som tittelen sier. Driver å tester noe greier i pcen min ved å jumpstarte PSU med en binders mellom en svart ledning og grønn(jord). Pinne 3 og 4 oppe til venstre. Det kom et poff fra strøforsyninga når jeg slo den på! Og det ser ut som det har kommet noe gul gugge ut fra en gul ting inni der?? Den fungerer fortsatt, men jeg er redd for at det skal skje noe over tid! Er forresten en Corsair HX620W!!! Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Det er nok en kondensator som har tatt kvelden. Vil anbefale deg å ta kontakt med de du kjøpte strømforsyningen av, og høre om en eventuell garanti. Lenke til kommentar
isakm Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Hmm... Er så ufattelig typisk! Akkurat når man skal til å putte inn all den deilige nye hardwaren... Så du tror ikke jeg vil kunne se hva som er galt ved å ta et multimeter og lese av spenningene? Skal gjøre det nå. Om det er en kondensator så burde vel rippelen forandre seg?=/ Har gått elektro og det ser ikke helt ut som en vanlig rund kondensator... Lenke til kommentar
isakm Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Kan ikke skjønne helt hva som har skjedd heller! Husker at det er vanlig å koble sammen pinne 4 og 5 og ikke 3 og 4(eller 14 og 15 og ikke 13 og 14) men det skal ikke ha noe å si ettersom de svarte bare er jord uansett! Hadde ikke noe last utenom sju 120mm vifter, hvor seks av disse får strøm fra samme kabel via en viftestyring. Er forferdelig lei meg om den PSUen er ødelagt:( Tenk om det tar fyr om jeg fortsetter å bruke den! Endret 7. februar 2008 av *-*gutteromshelten- Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Jeg vet ikek helt hva du sikter mot, men ved midnre du har god nok peil til å reparare den (og da hadde du nok kunne identifisere delen på egenhånd), så ville jeg nok ikke annbefalt at du fortsetter å bruke den. Hvis du bare later som ingenting så er det vel bare å be om bråk. I værste tilfelle kan PSuen ta med seg resten av hardwaren din når den til slutt kreperer. gul til svart skal ikke ha forårsaket dette problemet. Det har jeg selv gjort på dusinvis av PSUer, og det er kanpt noe spenning på den grønne ledningen i det hele tatt, så det kan nesten ikke ryke noe. Sikker på at du ikke blingset og koblet den inn på noe annet og korsluttet den i stedet? -Stigma Endret 7. februar 2008 av Stigma Lenke til kommentar
isakm Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Skal sette inn masse ny HW i dag, bla. ny cpu, HK, harddisk, ram, GFX... Dyre greier vil ikke ødelegge noe av det! Har litt peil på elektro. Holder på med 2. året data og el. Men er ikke så dum at jeg har tenkt å åpne PSUen. Ser ut som det har kommet noe gult ut av en slik gul en som er til høyre og til venstre i bildet Koblet svart til grønn, ikke gul til svart. Det eneste jeg kan tenke meg, men som er passe søkt er at bindersen har ligget mot innsiden av kabinettet og at det har vært en jordingsfeil.... Aner likevell ikke om dette kunne ha noe å si. Endret 7. februar 2008 av *-*gutteromshelten- Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Hvis det er transformatorene du tenker på så kommer det nok ikke noe 'gul gugge' ut fra disse. PSUer har alltid mye lim og silikon som brukes for å feste komponenter, mange som tror det er noe som har lekkt ut. Lenke til kommentar
isakm Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Var nesten noe sånt jeg trodde. Ja, har sett sånn gult inni mange forskjellige strømforsyninger, men er ikke helt stødig på hva alt er, så vil helst ikke sette deler på spill uten å være sikker. Kom ikke noe "elektrisk" lukt eller noe røyk ut, og den har poffet noen ganger før, men ikke så kraftig som nå. Er det transformatorene som er pakket inn i de gule greiene? Endret 7. februar 2008 av *-*gutteromshelten- Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Riktig som Hårek sier. Jeg anntok at om du var kjennt med elektronikk fra skolen så så du ikke feil på det - men ofte er det litt "sloppy" satt sammen med lim-masse for å holde ting fast inni PSUer, så det kan evt. se ut som noe tyter ut uten at det faktisk er noe feil. Det er vel primær kondensatorer som faktisk kan lekke - og de får raskt drastisk redusert ytelse etter de sprekker, så om det skjer må de byttes ut umidelbart. hvis det er en slags "popp" lyd du hører, så er det sansynligvis bare sikringen det, så det er ikke nødvendigivs noe problem. -Stigma Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) gul til svart skal ikke ha forårsaket dette problemet. Grønn til svart mener du vel? Gul går det 12V gjennom og gul til svart = kortslutning Endret 8. februar 2008 av andrull Lenke til kommentar
isakm Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Da hadde denne strømforsyninga tatt kvelden. Usikkert om den tok noe av den andre HWen med seg i døden, men den tok sikringa fort som fy. Noen som vet om en stille(120/140mmvifte), modulær strømforsyning, max 15 x 16 x 8,6cm like kraftig eller kraftigere enn HX620W óg de har den på www.pcutstyr.no?? Endret 19. mai 2008 av *-*gutteromshelten- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå