Goillum Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Jess, er i ferd med å kjøpe meg speilrefleks. Bestemte meg for å gå i semi-pro kategorien til å starte med. Derfor falt valget på et Nikon D80. Skal fotografere alt fra A-Å, men hovedvekten vil gå til Skating / Snowboard. Spørsmålet mitt er da, vil et 18-70mm eller et 18-135mm objektiv være best? Tenkte å kjøpe denne pakken med Nikon D80 m/AF-S 18-135mm DX: http://japanphoto.no/product/digital-speil...-s-18-135mm-dx/ Er det objektivet der greit? Eller skal jeg betale de ekstra 500 for å få en denne pakken med Nikon D80 KIT, 18-70mm f/3,5-4,5G AF-S: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=38634 Går MK andre året, men har ikke fått satt meg noe spesielt inn i objektiver enda. Takker for svar EDIT: Emne redigert. Endret 7. februar 2008 av Goillum Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Jess, er i ferd med å kjøpe meg speilrefleks. Bestemte meg for å gå i semi-pro kategorien til å starte med. Derfor falt valget på et Nikon D80.Har du kikket på andre kameraer? Vil anbefale deg å vurdere både Canon 30D, som er på supertilbud hos JapanPhoto i disse dager, og Pentax K10D/Samsung GX-10 (Pentax og Samsung har nært identiske utgaver av samme kamera). Canon 30D med Tamron 17-50 koster nå under 7500 kr, og er en svært god kombinasjon. Pentax leveres med et godt 18-55-objektiv til rundt 6500 kr, og er også svært bra (jeg har selv Samsung-varianten), men Canon gir nok mer for pengene akkurat nå. Men skynd deg, tilbudet til JapanPhoto på 30D varer ikke evig (når lageret er tomt, er det ikke mer å fylle opp med). Når det gjelder objektivene til D80, er 18-70 best bygget, og litt bedre optisk, mens 18-135 har litt mer rekkevidde. Hva som er viktig for deg, må du nesten vurdere selv, men skal du bare ha ett objektiv, vil 18-135 være nyttig. Tenker du å utvide med mer optikk senere, er 18-70 veldig greit. Lenke til kommentar
Goillum Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Jess, er i ferd med å kjøpe meg speilrefleks. Bestemte meg for å gå i semi-pro kategorien til å starte med. Derfor falt valget på et Nikon D80.Har du kikket på andre kameraer? Vil anbefale deg å vurdere både Canon 30D, som er på supertilbud hos JapanPhoto i disse dager, og Pentax K10D/Samsung GX-10 (Pentax og Samsung har nært identiske utgaver av samme kamera). Canon 30D med Tamron 17-50 koster nå under 7500 kr, og er en svært god kombinasjon. Pentax leveres med et godt 18-55-objektiv til rundt 6500 kr, og er også svært bra (jeg har selv Samsung-varianten), men Canon gir nok mer for pengene akkurat nå. Men skynd deg, tilbudet til JapanPhoto på 30D varer ikke evig (når lageret er tomt, er det ikke mer å fylle opp med). Når det gjelder objektivene til D80, er 18-70 best bygget, og litt bedre optisk, mens 18-135 har litt mer rekkevidde. Hva som er viktig for deg, må du nesten vurdere selv, men skal du bare ha ett objektiv, vil 18-135 være nyttig. Tenker du å utvide med mer optikk senere, er 18-70 veldig greit. Takk for et godt svar. Kommer ikke til å kjøpe noe annet enn Nikon, det er det vi bruker på skolen og det er de jeg synes går best i hånda mi. Har ikke holdt D80 så mye, men synes at det er stort nok slik at jeg får litt goodfeeling av å ha det i hånda. Lurte på om 18-135mm'ern var litt lurer til å starte med jeg også. Tror jeg går for den pakken med 18-135, så kjøper jeg et skikkelig vidvinkel objektiv senere, siden det er det mest regjerende innenfor skate/snow bilder. For å ikke snakke om teleobjektiv til snow fotografering;) Lenke til kommentar
fox Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Nikon d80 er deilig, kjøpte et sånt for et år siden og bruker kameraet fortsatt Ang objektiv er jeg dessverre fortsatt nybegynner, men lykke til! Jeg har nikon d80 kit, 18-70mm. Er storfornøyd med den, aner ikke åssen det er med det andre objektiv. Så noen får svare på det Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 For en nybegynner er en god telezoom (og 18-135 er en god telezoom, bare ikke like god optisk som 18-70) være ypperlig. Det gir deg bedre muligheter til å se hvilke brennviddeområder du behøver. Dersom du zoomer helt ut og ser at du ikke er nært nok; da må du ha mer tele. Er du zoomet helt inn og du fortsatt ikke får med alt, da må du ha mer vidvinkel. Om du egentlig tar mest bilder mellom 50 og 100mm vet du at du har godt utvalg av fastoptikk fra Nikon som gir gode bilder. Lenke til kommentar
Goillum Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 For en nybegynner er en god telezoom (og 18-135 er en god telezoom, bare ikke like god optisk som 18-70) være ypperlig. Det gir deg bedre muligheter til å se hvilke brennviddeområder du behøver. Dersom du zoomer helt ut og ser at du ikke er nært nok; da må du ha mer tele. Er du zoomet helt inn og du fortsatt ikke får med alt, da må du ha mer vidvinkel. Om du egentlig tar mest bilder mellom 50 og 100mm vet du at du har godt utvalg av fastoptikk fra Nikon som gir gode bilder. Takk, det var egentlig det jeg trengte å vite Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Hvorfor ikke satse brukt? 18-70 til 1600,- D80 til 4300,- Da har du pakka til 5900,- I forhold til å kjøpe nytt har du da 2600 til annet snacks. En SB-600 blitz Kanskje? Eller et brukt tele-objektov? Lenke til kommentar
ezpen88 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Nikon D80 er nesten det samme som D200, bare enda mer batterikapasitet. Anbefales på det varmeste. Av objektivene anbefales 18-70mm'ern. Den er knallgod allround 1.gangsobjektiv. Solgte min for ei stund sia, men var ganske nøgd med den. Lenke til kommentar
Goillum Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Hvorfor ikke satse brukt? 18-70 til 1600,- D80 til 4300,- Da har du pakka til 5900,- I forhold til å kjøpe nytt har du da 2600 til annet snacks. En SB-600 blitz Kanskje? Eller et brukt tele-objektov? Tenkte å satse nytt grunnet garanti og forsikring. Men blitz er fristenede. EDIT: Hørte på kamerahuset og det var solgt dessverre. Endret 8. februar 2008 av Goillum Lenke til kommentar
Goillum Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 foto.no bruktmarketSelges: Nikon D80 med 18-70 f/3.5-4.5 AF-S selges. Følger med 1gb minnebrikke. Lowe pro veske med plass til kamera,lader + diverse og en ekstra linse, polaeriseringsfilter og et Velbon stativ. Alt dette for den nette sum av 7500kr. Syntes at denne pakken virket rimelig og ganske bra jeg. Innblikk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå