Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Trenger skriveprogram med rettskriving.

Anbefalte innlegg

Heisann. Har norskstil, og trenger et program som faktisk retter de småfeilene jeg ikke ser selv.

Har nynorskstil, og skriver ofte ettpar bokmålsord som irriterer.

OpenOffice nekter å rette (?) når jeg skriver feil, samme med Word.

Noen som har et program som faktisk funker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heller ikkje for meg fungerte installasjonen av nynorsk ordbok i Open Office. Men etter å ha gjort det manuelt som forklart her har eg både nynorsk, østlandsk og Engelsk ordbok som fungerer.

Kjapt forklart; last ned akutelle ordbøker her, pakk ut til mappa som heiter "ooo". (Mi har adresse D:\Programfiler\OOo-dev 2.4\share\dict\ooo). Neste er å korrigere tekstfila dictionary.lst (også i ooo-mappa) med to nye setninger for kvar ordliste. Steng ned Open Office før du gjer desse endringane. Desse fire setningane må til for nynorsk og bokmål;

HYPH nn NO hyph_nn_NO

DICT nn NO nn_NO

HYPH nb NO hyph_nb_NO

DICT nb NO nb_NO

Med desse endringane lagra so fungerte også dei norske ordbøkene neste gong eg starta Open Office og aktiverte dei gjennom :

Tools->Options->LanguageSettings->WritingAids

og der klikka "Edit" og valgte rett ordbok og huka av for "Hunspell SpellChecker".

For dei som skriv engelsk/Fransk/Tysk anbefaler eg dette javabaserte verktøyet for ein basis test av gramatikken; LanguageTool. Last ned zip-fila (under >Download), start Open Office og gå til Tools > Extension Manager -> Add... og bla deg fram til zip-fila og klikk >Åpne. Neste gang du starter Open Office får du ein ny meny; "LanguageTool" - kor du med eit klikk kan sjekke gramatikken og få forslag til forbetringar.

Endret av Dabola
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...