Gå til innhold

Hvilke komponenter for en hjemme server?

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge meg en hjemme server.

Så lurer jeg på hvilke komponenter som er viktige, må jeg feks. ha stor strømforsyning? HK / RAM ???

Er det noe som ikke er viktig?

Den skal være uten skjerm, jeg skal kunne kontrollere / fjernstyre den gjennom HTPCen min..

Så langt har jeg kjøpt Lian Li Cube Case og noen harddisk holdere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du kun bruke den til hjemmebruk trenger du ikke all verden til å drive den.

Hadde selv en gammel pentium MMX 233?Mhz stående å tikke, og det fungerte greit. Merket at den slet lit med å servere tunge PHP skript når jeg brukte den til mail ol.

Men når hovedkortet på den maskinen strøyk med for et par år siden kjøpte jeg lit ny innmat.

Kjører nå på en AMD Athlon XP 3000+ @ 1,6GHz, med 1Gb ram.

Denne har ettervært blitt utvidet med flere hardisker. Tror jeg har 5 stk. i kabinettet nå, med en total kapasitet på ca 1Tb.

Serveren min jobber som: Ruter/Brannmur, Filserver, Torrentsklient, Webserver, Mailserver. Ser at den nå har en load på fantastiske 0,05.... Så vil ikke akkurat si at maskinen sliter seg ut.

Så med andre ord trenger du ikke all verden til å drive en server for hjemmebruk. En maskin som er et par år gammel fungerer fint, og skal du kjøpe noe i dag trenger du ikke kjøpe det beste som er på markedet. Ta heller det som gir deg mest ytelse for penga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...