Gå til innhold

Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro, bra kjøp?

Anbefalte innlegg

De gir nok også bare en pekepinn... Problemet er at de som vurderer, kun vurderer sitt eksemplar, og man har ingen idé om de vurderer noenlunde likt. For all del - jeg leser også tester på Photozone, og brukervurderinger på samme sted, samt SLRGear og Fredmiranda, men det er ikke den hele og fulle sannhet som kommer frem der...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei det er mye i det du sier k-ryeng, men når man tilstadighet leser og hører om dette Tamron objektivet så skal være så utrolig bra. Så ligger det mer i det enn kun en test av et eksemplar...
Benekter ikke at det er et knallobjektiv (Sigmaen også forøvrig), men det var mest påstanden om at "her kom faktum på bordet", som jeg ikke er udelt enig i.
Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt kun i Fotografi Tamron har fått skikkelig bra karakter? Jeg har ikke lest den testen selv, men har lest svenske Foto (6/2006) og en del engelske blader. Foto testet Sigma 17-70mm i samme blad og hadde mer eller mindre like målinger. Dette rimer forøvrig med hva PhotoZone har kommet med. I de engelske bladene har Tamron stort sett fått karakteren grei nok, og Sigma 18-50mm f/2.8 Macro har stort sett vunnet når det har vært sammenligningstester. Nå velger jeg å ikke ta de engelske testene veldig seriøse da de er på generellt grunnlag veldig begeistret for Sigma, samt har overfladiske tester. Men det er jo uansett et mønster her.

På den andre siden har man erfaringene fra brukere på Akam og andre fora; søker man rundt og leser alle trådene, så ser man at det er delte meninger og erfaringer om disse objektivene. Jeg tror det har med at det er til tider store variasjoner i byggekvaliteten; slik at det er en del mandagsutgaver i salg. Men det gjelder jo også billig-optikken til Canon og Nikon også...

Tom

Lenke til kommentar
De gir nok også bare en pekepinn...

Det er riktig. Men en pekepinn fra 50+ erfaringer gir ofte mer en riktig følelse på hvilke vei det går enn en enkelt test. Personlige meninger og forutintatte holdninger vil ofte prege de generelle erfaringene men de vil allikevel gi en pekepinn. Og fornøyde brukere, hvorenn på den erfaringsmessige skalaen de står, sier meg mye.

Om det er Sigmaen eller Tamronen som er best i dette tilfellet, har jeg ingen forutsetning til å vurdere. Mitt valg, etter mange timer foran skjermen, ble Tamron da jeg hadde noen dårlige erfaringer med ujevn kvalitet på tidligere Sigmaer. Men uten den erfaringen er jeg ikke sikker på hvilket det hadde blitt...

Lenke til kommentar

Det ble Sigma 17-70. Leste litt rundt på tester at optikken var bra og at objektivet tok bilder på lik linje med flere bedre objektiver. Eneste haken jeg leste om var blå skygger på 17mm og litt treig autofokus. Til den prisen seffølgelig

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Det ble Sigma 17-70. Leste litt rundt på tester at optikken var bra og at objektivet tok bilder på lik linje med flere bedre objektiver. Eneste haken jeg leste om var blå skygger på 17mm og litt treig autofokus. Til den prisen seffølgelig

Hei Pirja!

Ser dette er en gammel tråd, meen... har du fortsatt 17-70 objektivet? Fornøyd? Leser litt rundtomkring og lurer veldig på dette pga en heller tynn lommebok..

Lenke til kommentar

Vikingfjord, hvilket objektiv har du nå?

Nå som Canon 18-55 IS bare koster 1000,- er det et veldig bra valg for personer med tynne lommebøker. Litt mindre zoom-område, og en del dårligere byggekvalitet i forhold til Sigma 17-70, men optisk veldig bra og det har IS.

Ellers er jeg veldig fornøyd med mitt Sigma 17-70. :)

Lenke til kommentar
Vikingfjord, hvilket objektiv har du nå?

Nå som Canon 18-55 IS bare koster 1000,- er det et veldig bra valg for personer med tynne lommebøker. Litt mindre zoom-område, og en del dårligere byggekvalitet i forhold til Sigma 17-70, men optisk veldig bra og det har IS.

Ellers er jeg veldig fornøyd med mitt Sigma 17-70. :)

Jeg har kit-objektivet, 18-55mm uten IS....har sett på objektivet med IS, men vil ha noe annet :p hehe...

Har egentlig funnet ut at jeg kan skrape sammen nok til Tamron 17-50mm f2.8 så spørs om det ikke blir den nå...eneste som er med den er at jeg kunne tenkt meg litt mer enn 50mm...derfor jeg lurte på Sigma sin 17-70mm...den var jo litt billigere enn Tamron sin óg...

Har sett på bruktmarkedet på Foto.no, men er litt skeptisk til å kjøpe brukt..selv om jeg har lest at det ikke skal være noe problem å kjøpe brukt fra Foto.no i følge mange...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...