s051924 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Har store problemer med å installere min nyinnkjøpte DVD-brenner(Samsung SH-S203P/BPN). Maskinen finner den rett og slett ikke, heller ikke i BIOS. Den forrige brenneren min, som jeg har byttet ut gikk på IDE, mens den nye er SATA. Har koblet til strøm og i en kontakt som i hovedkortets(ASUS A8V Deluxe) bruksanvisn. henvises til som SATA_RAID2. De som heter SATA1 og 2 er allerede brukt av harddiskene mine. Er det noen grunn til at ikke dette skal fungere? Har blitt tipset om å oppdatere driver, men på ASUS sine sider finnes det så mye at jeg ikke aner hva jeg skal laste ned. Er det noen som kan hjelpe? Bruker Windows XP S2 (I bruksanvisningen for de gjeldene kontaktene står det noe om at jeg kan vha "..the onboard Promise PDC20378 RAID controller.." kan lage RAID. Samtidig står det som et punkt lengre ned: "The PromisePDC20378 RAID controller does not support ATAPI devices such as CD-ROMs, DVD-ROMs, etc." Betyr det at jeg ikke kan benytte denne kontakten/inngangen/controlleren?) ER SUPERTAKKNEMLIG FOR HJELP:) Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (I bruksanvisningen for de gjeldene kontaktene står det noe om at jeg kan vha "..the onboard Promise PDC20378 RAID controller.." kan lage RAID. Samtidig står det som et punkt lengre ned: "The PromisePDC20378 RAID controller does not support ATAPI devices such as CD-ROMs, DVD-ROMs, etc." Betyr det at jeg ikke kan benytte denne kontakten/inngangen/controlleren?)Ser sånn ut dessverre. Kan hende du finner en annen ekstern sata kontroller, men det er neppe verdt pengene. Lenke til kommentar
s051924 Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 (I bruksanvisningen for de gjeldene kontaktene står det noe om at jeg kan vha "..the onboard Promise PDC20378 RAID controller.." kan lage RAID. Samtidig står det som et punkt lengre ned: "The PromisePDC20378 RAID controller does not support ATAPI devices such as CD-ROMs, DVD-ROMs, etc." Betyr det at jeg ikke kan benytte denne kontakten/inngangen/controlleren?)Ser sånn ut dessverre. Kan hende du finner en annen ekstern sata kontroller, men det er neppe verdt pengene. Takk for svar. Aner du hvordan jeg får denne kontakten til å fungere for en vanlig hdd da? uansett hva jeg plugger i ser det ut til at pcen ikke reagerer.. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Det er vanligvis en innstilling i BIOS som bestemmer hvilken funksjon de forskjellige SATA-kontaktene skal ha. Der kan du sette f.eks. denne kontakten til å kjøre IDE-mode, fremfor RAID. Sjekk manualen til hovedkortet hvordan det gjøres på ditt hovedkort. Lenke til kommentar
s051924 Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 Det er vanligvis en innstilling i BIOS som bestemmer hvilken funksjon de forskjellige SATA-kontaktene skal ha. Der kan du sette f.eks. denne kontakten til å kjøre IDE-mode, fremfor RAID. Sjekk manualen til hovedkortet hvordan det gjøres på ditt hovedkort. ok, takk.. men er IDE mode hensiktsmessig? hva er egentlig forskjellen på IDE og RAID? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 RAID er kort fortalt en kobling av disker med forskjellige nivåer av redundans. IDE er en interface-standard. Man kan gjerne kjøre RAID basert på IDE, men denne løsningen begynner å bli gammel. De fleste hjemmePC'er i dag benytter SATA-RAID dersom man velger å RAIDe. RAID: http://en.wikipedia.org/wiki/RAID SATA-kontrolleren kan operere i flere modi, ett av dem er RAID. Jeg foreslår at du som nevnt, sjekker manualen for å finne ut hvordan du endrer virkemåte på den gjeldende SATA-kontakten, slik at den ikke forventer RAID-modus, men IDE-mode (denne funksjonen har forskjellige betegnelser fra produsent til produsent). IDE: http://en.wikipedia.org/wiki/Integrated_Drive_Electronics Lenke til kommentar
s051924 Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 RAID er kort fortalt en kobling av disker med forskjellige nivåer av redundans. IDE er en interface-standard. Man kan gjerne kjøre RAID basert på IDE, men denne løsningen begynner å bli gammel. De fleste hjemmePC'er i dag benytter SATA-RAID dersom man velger å RAIDe. RAID: http://en.wikipedia.org/wiki/RAID SATA-kontrolleren kan operere i flere modi, ett av dem er RAID. Jeg foreslår at du som nevnt, sjekker manualen for å finne ut hvordan du endrer virkemåte på den gjeldende SATA-kontakten, slik at den ikke forventer RAID-modus, men IDE-mode (denne funksjonen har forskjellige betegnelser fra produsent til produsent). IDE: http://en.wikipedia.org/wiki/Integrated_Drive_Electronics Har lest i manualen men kan ikke se at det står noe om innstillinger for hver enkelt kontakt.. Har det noe med paralleller å gjøre? Jeg har ingen Primary IDE drive installert. Spiller det noen rolle? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå