Gå til innhold

Arbeidstakere drikker seg syke, riktig med en karensdag?

Anbefalte innlegg

Er det riktig at arbeidsgiveren belastes med sykeregning når noen drikker seg syk og er vekke et par dager fra arbeide?

Vil en karensdag hjelpe noe for problemet? På årsbasis utgjør denne gruppen en solid økonomisk belasting for bedrifter.

Annenhver enkeltdag som forsvinner i arbeidslivet skyldes alkohol. Fylla koster det norske samfunnet 18 milliarder kroner i året.

Så, hva mener dere?

http://e24.no/naeringsliv/article2243499.ece

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil en karensdag hjelpe noe for problemet?

Økonomisk for bedriftene ja, men tror fortsatt mange vil ta seg en fridag ved behov, selv om man ikke får betalt.

Et annet moment er at funksjonærer og personer i "høyere stillinger" ofte kan ta seg fri uten trekk i lønn, så det er et innslag av ulik/urettferdighet ute å går i arbeidslivet, litt spetakkel fra fagbevegelsen blir det nok ved forslag om karensdager.

Lenke til kommentar
blåmandag

Er litt tvilende til at alkohol angivelig står får halvparten av fraværet. :hmm:

Livet har vel blitt såpass "innviklet" etterhvert på mange måter, at mange av forskjellige årsaker rett og slett trenger en "fridag" innemellom.

Vi hører selvsagt om sånne individer som har jobba i 40 år og kanskje vært hjemme 1 dag, men det er vel en utdødd rase?

Men såklart man kan spørre om bedriften skal betale. Hva om Staten betaler for en eller to karensdager?

Lenke til kommentar

Det kan sikkert være mer akseptert i enkelte kretser. Selv har jeg ikke for vane å drikke meg så dårlig at jeg ikke kan gå på jobb på mandag. Men jeg unner de som lider av dette samme mulighet som vi andre, når vi faktisk er syke. Og karensdager går ut over oss også, ikke bare de tunge drikkere. Så om jeg er sengeliggende med feber en dag, skal jeg tape på det, bare fordi en gjeng skal straffes fordi de drikker for mye? Nei, jeg synes faktisk ikke det.

Lenke til kommentar

Det er nærmest allmenn akseptert at egenmelding er lik fridag. Jeg har hørt historier om folk som har fått slengt i trynet "har du ikke brukt opp egenmeldingene dine enda"?. Egenmeldinger burde vært et privilegium som blir gitt til de som har lavt sykefravær. De man kan stole på stiller på jobb selv om det river litt i halsen, eller de hadde seg noen øl/glass vin dagen i forveien. De som er mye syk skal ikke ha noe problem å få attest på det. Irriterer meg hvor lav arbeidsdisiplin vi har i dette landet. Åtte-timers-dager, flere uker betalt ferie i året, fri påske, 1. mai, 17. mai og store deler av julen.

Nei, gi arbeidsgiverne makt tilbake. La arbeidsgiverne gi egenmeldinger til de som fortjener det.

For vi som ikke er informert, hva er en karensdag?

Lenke til kommentar
Irriterer meg hvor lav arbeidsdisiplin vi har i dette landet. Åtte-timers-dager, flere uker betalt ferie i året, fri påske, 1. mai, 17. mai og store deler av julen.

Nei, gi arbeidsgiverne makt tilbake. La arbeidsgiverne gi egenmeldinger til de som fortjener det.

Ja det er nesten så det har blitt koselig å være i arbeid i dag. Fysjom. Slik kan vi ikke ha det.

Nei, la uorganiserte kues, og kun goder til fagorganiserte ;)

edit:

og er det virkelig så ille, får de heller bruke en egenmelding og ta av sine egne sykedager.

Det er vel akkurat det som skjer.

Endret av freke
Lenke til kommentar

De betaler det vel tilbake i avgifter. Jeg vil helst slippe "kollektiv avstraffelse" fordi noen ikke klarer å passe flaska dagen før jobb. :)

Minner meg litt om gamlesjefen som ville forby arbeidstakere å spille bedriftsfotball, fordi det i snitt ble en skadet pr. kamp.

Blir jo catch 22 for oss som ikke snylter. Velg mellom å betale mer skatt fordi folk bruker egenmelding grunnet fyllasyke, eller mist lønna en dag fordi man er syk.

Hva med å fokusere på dem som misbruker ordningen fremfor å straffe også de som faktisk er syk? :)

Lenke til kommentar
Minner meg litt om gamlesjefen som ville forby arbeidstakere å spille bedriftsfotball, fordi det i snitt ble en skadet pr. kamp.

Han er vel inn på noe riktig? :) Etter det jeg har sett av bedrifts- fotball og håndball, er det noe av det styggeste & råeste som finns. :p

En fraversdag er en fraversdag (og utgift for bedriften) uansett om den er forårsaket av fyll eller idrett, sant?

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom alkohol og idrett er at idrett er for å holde en i form, mens alkohol (til den grad at personen ikke kommer seg på jobb neste dag) bare er rølping. Da får de drikke seg drita på fredager og/eller lørdager, så de ikke er fyllesyke på mandagen når de skal på jobb igjen. (tar selvfølgelig utgangspunkt i mandag - fredags jobbing). Jobber man andre dager får man heller tilrettelegge det til dager de ikke må på jobb dagen etter fylla.

Eier ikke folk arbeidsmoral lengre?

Lenke til kommentar

Han er vel inn på noe riktig? :) Etter det jeg har sett av bedrifts- fotball og håndball, er det noe av det styggeste & råeste som finns. :p

En fraversdag er en fraversdag (og utgift for bedriften) uansett om den er forårsaket av fyll eller idrett, sant?

Jeg blir betalt for å jobbe på et gitt tidspunkt. Jeg blir ikke betalt for å bli nektet å bl.a. drive idrett på min fritid. Hva jeg gjør utenfor arbeidstid har arbeidsgiver fint lite med :)

Lenke til kommentar
Men arbeidsgiver kan vel evt. nekte ett fotball lag å bruke bedriftens navn i forbindelse med laget og således i alle fall distansere seg fra aktiviteten ved å si at det ikke er noe han eller hun støtter...

Det kan de nok. Men det er også profilering og da er det nok mindre aktuelt. Strengt talt er bedriftsfotball å jobbe gratis for arbeidsgiver. I have been used :wee:

Lenke til kommentar

Vi kan ikke unngå ett problem, fordi et annet problem er større. Trygdesnylteri blir en digresjon. Det er jo tross alt det dette er også.

De fleste sykedager tas vel på forøvrig på mandag og fredag? Og skandinaver er notoriske verden over for en ukultur med helgefyll.

Det virker sansynelig at mye av fraværet er relatert til alkohol, om ikke halvparten.

Angående kollektiv avstraffelse... hvorfor er alkoholkonsum lovlig til å begynne med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...