Gå til innhold

Koblingskjema for Vekselvender (Endevender)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er ett skjema, er ikke vanskelig, skal du ha en kryssvender (mellom vender) setter du den/de bare inn i midten, Er forsåvidt flerlinje skjema det over også.....

 

Du kan også kombinere en dimmer og en endevender, sikkert ikke alle typer dimmere som har den funksjonen men de fleste jeg har vært borti har det

endevender.pdf

Endret av Behydro
Lenke til kommentar

Jau, her er tegnet litt mere

 

Her er begge bryterene, 3 lederen oppe er den som går mellom boksene, tilførsel og lampe er neders. Har ikke tegnet inn jord, men om den er der så må den så klart være med.

 

Ps! Du bør ikke rote med hus installasjon når du ikke har så mye peil på det, kan lett bli brann og forsikrings selskapene er ikke så gla i å betale ut erstattning når man har fiklet med anlegget selv. Eller er det kanskje skole???

endevender.pdf

Lenke til kommentar

Jeg ble ikke så mye klokere. Men en leder fra hver bryter skal kobles sammen i koblingsboksen? Så skal en leder fra lyset på et spenningstilførselpunktene og så skal en leder fra en bryter på det spenningstlførsels punktet? Hvordan skal ledningene som er igjen kobles? Altså en leder fra lyset. En fra hver av bryterne.

Det ble litt rotete dett men.

 

 

 

 

Bryter koblingsboks bryter

 

 

 

lys

Lenke til kommentar
Jeg ble ikke så mye klokere. Men en leder fra hver bryter skal kobles sammen i koblingsboksen? Så skal en leder fra lyset på et spenningstilførselpunktene og så skal en leder fra en bryter på det spenningstlførsels punktet? Hvordan skal ledningene som er igjen kobles? Altså en leder fra lyset. En fra hver av bryterne.

Det ble litt rotete dett men.

 

 

EDIT: Jeg skjønte det (tror jeg). Se bort fra det jeg skrev.

Lenke til kommentar

Må bare legge ut svenskmåten å koble endevendere på.

Du sparer deg en leder om du må dra med deg L ubrutt i anlegget, men man kan med stor sansynlighet ikke koble noe kryssvender inn på dette.

 

Når det kommer til den ofisielle måten å koble endevendere på så fnyser bare svenske elektrikere av det og forteller at slik gjør dumme nordmenn det.

post-49175-1202555280_thumb.jpg

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Kanskje du skulle ringe elektrikeren :)

 

Gjør du dette feil og det brenner, ja da blir det leven.

 

Pass i alle fall på når du avmantler lederne, at du ikke kapper noen kordeler, om du bruker flertrådet kabel.

(er 2 typer kabel normalt brukt i hus, en hvor kjerne/senterlederen i kopper er Hel. altså en tykk leder, og en hvor senterlederen i hver leder er lagd av flere kobbertråder)

 

Dersom du har kabel som er flertrådet for hver leder.

Så pass på at du ikke kapper noen av de små lederne.

Både når du avmantler og når du kobler.

 

Dersom de blir kappet så medfører det dårligere strømføringsevne, og mulig varmgang.

 

Det er ikke vanskelig:

Avmantel forsiktig, du skal bare ha bort isolasjonen.

Stram godt, men ikke for godt :p

 

Begge deler gjort feil er lite bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...