xxexx Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Hvorfor er det ganske stor likhet mellom sørlandsk og dansk? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Geografisk nærhet kan jo være en sentral faktor? Lenke til kommentar
Edel Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Ja, det fins på Nord-Tyskland også mange ord som kommer fra dansk (f.eks. Snacken-Å Snakke, Speisen-Å spise, osv.). Og man må ikke glemme at Sør-Norge har fått mest innflytelse under dansk herredømme. Lenke til kommentar
someOen Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Tror det var slik at Kristian den 4. grunnla Kristiansand for å ha en norsk handelsby i nærheten av Danmark. Og språk spres ofte gjennom handel, right? Tror nok dabear har rett i det, geografisk nærhet er nok en viktig faktor. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Det er da likhet mellom Norsk, Dansk og svensk i det hele tatt siden de alle er språk i nær slekt. Sikkert i forbindelse med gamle Unioner og slikt som folk allerede har nevnt. Og selv om feks en nordlending synes at en Søring høres ut som en danske, så er det bare pga at nordlendingen ikke vet bedre Selv er jeg sørfra. Og som søringer flest(i alle fall blandt de jeg har jobbet med) Så sliter vi alle litt med å skjønne dansk. Selv om skrivemåte og slikt er veldig likt bokmål. En grunn til at mange kanskje synes at folk sørfra nesten høres danske ut. Tror jeg er at mange sørfra snakker ganske likt bokmål. Det kombinert med en dialekt som gjerne drar litt på ordene kan gjerne få det til å likne ja. Men bare fram til man har en danske som står ved siden av å snakker. DA skjønner man forskjellen ja. For danskenes dialekter like forskjellige som våre. Og veldig mange dansker snakker dessuten veldig langt nede i strupen liksom. Veldig utydelig. De fleste jeg jobber med skjønner stort sett engelsk bedre enn dansk faktisk. Og de er alle sammen sørfra Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Ja, det fins på Nord-Tyskland også mange ord som kommer fra dansk (f.eks. Snacken-Å Snakke, Speisen-Å spise, osv.). Og man må ikke glemme at Sør-Norge har fått mest innflytelse under dansk herredømme. De stammer nok heller fra nedersaksisk, som er et språk som prates i et belte som strekker seg over Nord-Tyskland. Lenke til kommentar
sweetpanda Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg er dansk og har bodd i danmark de første 12år av mit liv (og kan seff flytene dansk) og flyttet til Kristiansand hvor jeg fort lærte å prate sørlandsk flytene med dialekt. ! Jeg vil si det ikke er så stor likhet mellem sørlandsk og dansk, kansje det er få ord av og til som ligner. Men asså nei, det er langt ifra det samme. Men sørlandsk minner kansje mer om dansk enn dialekten i nord-norge. Men det er jo forståelig fordi nord-norge er mye lenger borte. ! Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 For danskenes dialekter like forskjellige som våre.Nei, det stemmer ikke. Danskene har små dialektforskjeller i forhold til oss. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Det er vel mye pga. rullende r-er, som strekker seg sørover i Europa et godt stykke. Har mye slekt på Sørlandet og dansk farmor blant dem, og jeg synes ikke likheten er så voldsomt stor. Dog, så fort man sammenligner med visse andre dialekter i Norge er likheten slående til tross. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå