Gå til innhold

Brunkrem hetsen, skjerp dykk, det er sundt og fint

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jaja samma fuck, det har ikkje noke med vitamin D og gjere, men viss folk vil for forfengjelegh eitsens skuld få hudkreft, og trur det er sundt å liggje og steikje seg som noken brente kotelettar på grillen så skal ikkje eg stoppe dykk ;)

Hudkreft kan man også få av å sole seg på normal måte. Men dersom folk for forfengelighetens skyld velger å smøre seg inn i fettete orange krem og tror de ser bra ut, så skal jeg ikke stoppe dem ;)

Lenke til kommentar
jaja samma fuck, det har ikkje noke med vitamin D og gjere, men viss folk vil for forfengjelegh eitsens skuld få hudkreft, og trur det er sundt å liggje og steikje seg som noken brente kotelettar på grillen så skal ikkje eg stoppe dykk ;)

Hudkreft kan man også få av å sole seg på normal måte. Men dersom folk for forfengelighetens skyld velger å smøre seg inn i fettete orange krem og tror de ser bra ut, så skal jeg ikke stoppe dem ;)

Dei ser bra ut dei som gjer det ja ;) Og det er ikkje helsefarleg.

så det du seier ,er at det ikkje er helsefarleg og steikje seg på femigrillen??? sånn eitt par timar i veka

Lenke til kommentar
Jesus christ, bare smør hva faen du vil på huden din. Men ikke kom her og prøv å forsvare det med at det er sunnere enn solarium. Alkohol er sunnere enn kokain. Kokain er sunnere enn Heroin. Heroin er sunnere enn en kule gjennom hodet.

omg!!!!!!!!!!!! folk som tek kokkaine i staden for alkis er faen heilt skrudde ihovudet!!

det same gjeld folk som går på solarium framfor brunkrem

Lenke til kommentar

Det er etablert, både blant forskere og her i tråden, at solarium i små mengder, om vinterstid, ikke er skadelig.

Derimot hvis du soler deg ofte, er risikoen til stede, i større grad enn ved vanlig sol.

Lenke til kommentar
jo,det betyr at dersom du tek meir enn 10 minutt ii veka så får du eit STORT OVERSKUDD på vitamin D, og det er IKKJe sundt!

Kroppen tar opp de vitaminene den trenger. Hva vet du om solarium? Gå og ta deg en tur til nærmeste solsenter før du uttaler deg, takk.

ja, kroppen tek opp dei vitaminenen den treng når ein berre går ute i 20 minuttar MED kledene på. Altså greier trynet og armar og ta opp den D.vtiaminen ein treng!!! Og om sumaren, har kroppen lagra så mykje D-.vitamin i kroppen at solarium ikkje er vits for å få dei vitaminane ;) .viss du er redd for å ikkje ha nok Dvitamin så rådar eg deg til å ta ei sjej med tran ;) det er mykje sunare!!!

Og ehhhh, skal eg gå til næramste solsenter før eg uttal meg?? KVA FEEN?? ser det ut som eg har lyst å døy for forfengjelegheitens skuld?? om eg går til eit solsenter, så får eg verken ny kunnskap eller forandrar den eg har! alt eg kjem til å lere der er at eg kastar vekk masse tid med å berre liggje der!! DU burde heller sjekka opp litt kjelder før du sit her å seier "jej tar solarium å jej har ikke hudkjeft du bujde pjøve sel!!" :mad:

Det er etablert, både blant forskere og her i tråden, at solarium i små mengder, om vinterstid, ikke er skadelig.

Derimot hvis du soler deg ofte, er risikoen til stede, i større grad enn ved vanlig sol.

Ja, det som dei seier er at solarium er sundt i små mengder, og det forskarane reknar som små mengder er 5 minuttar to gonger i veka, noke INGEN gjer. både du og eg veit at dei som tek solarium ikkje gjer det for å vere sunne, dei gjer det for å pleie den overfladiske egoismen sin med å leggje seg på grillen som eit anna kjøtstykket, og brenn seg for dei vil verta gjenomsteikte og gode.

Dei trur at strålene berre kjem på det yttarste laget og gjer dei brune og fine, men det er ikkje det som skjer, strålene gnangar seg inn i cellene i kroppen og startar celledeling i eit rasande tempo, og til slutt får dei hudkreft og døyr.

Solarium gir deg ihvertfall en gjevn brunfarge over lengre tid. Det gjør ikke brunnkrem. Og hiss deg for christ sake ned litt.

nei det gjer ein raudflassen stygg farge som flassar av etterkvart og øydelegg huden.

Schnell: Det er greit at du har kommet ut av skapet, men selv om oss andre ikke liker brunkrem så trenger du ikke bare å si no imot alt som blir sagt!

eg har ikje kome ut av skapet, du har ;) det er jo du som ihugga forsvar homogrillen

Endret av Schnell
Lenke til kommentar

Fakta funnet på nettet om bruk av solarium:

Av Dr. Helge Bengtsson

Solen har opp gjennom tidene blitt knyttet til positive ting. Vi har tilbedt solguder for å oppnå goder. Solen er grunnlaget for alt liv på jorden. Vi blir i godt humør når våren kommer og solen begynner å varme igjen. Vi forbinder en solbrun kropp med sunnhet. Mange hudsykdommer blir også bedre i solen. Når man advarer mot for mye soling er det i hovedsak på grunn av den økte faren for hudkreft. Det er som regel føflekkskreft (malignt melanom) man tenker på når man snakker om hudkreft. En av hovedårsakene til føflekkskreft er solforbrenninger i barne- og ungdomsårene. Det absolutt viktigste når man er i solen er derfor å unngå at man blir solbrent. I tillegg er man bekymret over den totale mengden sollys man absorberer i løpet av livet. Det finnes også en del hudsykdommer som blir verre i solen.

UVA og UVB stråler

Ultraviolette A- og B stråler påvirker huden forskjellig. UVA-strålene gir liten grad av forbrenning. Bruningen kommer fort og forsvinner fort. Det er UVA-strålene som gjør huden rynkete. UVB-strålene er de som gir forbrenninger, men det er samtidig de som betyr mest for bruningen. I naturlig sollys finnes det både UVA og UVB stråler.

Det man normalt tenker på når det gjelder soling og solbrenthet er hvor lenge man har oppholdt seg i solen. Jo lenger tid i solen desto større sannsynlighet for å bli solbrent. Det er imidlertid en rekke andre faktorer som også spiller inn.

Hvem er i solen

Noen blir lett solbrente, mens andre kan være lenge i solen uten å bli solbrent. Hvilken hudtype man er født med vil avgjøre hvor mye sollys man tåler. En lys keltisk hudtype vil alltid bli rød og aldri brun. En mørkere hudtype vil lett blir brun og sjelden eller aldri rød.

Hvordan er vi i solen

Vi kan beskytte oss mot solen på forskjellige måter. Enten med klær eller med forskjellige typer solfiltre. Det finnes både fysiske og kjemiske solfaktorkremer. Man må bruke en solfaktor som er såpass høy at man unngår å bli brent. Ofte begynner man med en faktor på 20 – 25 og går ned til en lavere faktor etter hvert som man blir brunere. Det er viktig at man velger en solfaktorkrem som inneholder filter mot både UVA og UVB-stråler. Tallet på kremen angir beskyttelsesfaktoren mot UVB-strålene.

Når er vi i solen

Solen er sterkest midt på dagen. Mellom klokken 11.00 og klokken 14.00 bør man være forsiktig med å sole seg. Vi vil også kunne bli solbrent selv om det er overskyet. De første gangene vi er i solen tidlig på sesongen vil vi også lettere bli solbrent fordi pigmenteringen (fargingen) av huden ikke har kommet i gang og beskytter oss.

Hvor er vi i solen

Hvis vi er på fjellet om vinteren vil solstrålene reflekteres i snøen og øke effekten. I høyden på fjellet hvor luften er tynnere er også solstrålene sterkere. På stranden vil strålene reflekteres i sanden og vannet. På grunn av refleksjonen av solstrålene vil vi derfor kunne bli solbrent i skyggen. Solen vil også være sterkere på sydlige breddegrader enn i Norge.

Solarium

Solarium skal i følge loven i hovedsak inneholde UVA-stråler. Hvis man tar solarium 5 – 10 ganger i løpet av en lang vinter er det ikke skadelig. Det man bør unngå er overdreven bruk av solarium. Vi kjenner ikke alle konsekvenser av å bruke solarium 2 – 3 ganger i uken over lang tid, men man frykter at det kan gi øket risiko for hudkreft. Det som er helt sikkert er at huden vil bli rynkete og lite elastisk. Solarium er altså ikke farlig så lenge det ikke brukes overdrevent.

Til legen:hvor farlig er solarium?

Hei! Vet man sikkert hvor stor faren er for hudkreft ved soling i solarium? Jeg tar sol ca 20 min en gang i uka, er faren mye større da enn om jeg hadde tatt f.eks. en soltime i måneden? jeg beskytter meg med solkrem. Minsker det faren? Jeg vil beholde brunfargen min, men er litt usikker på om jeg skal fortsette.

–summerbreeze

Christian Anker, spesialist i allmennmed svarer:

Du har rett i at bruk av solarium ikke er ufarlig. De avgir først og fremst UVA-stråler. Slike stråler har en rekke uheldige effekter på huden. De ødelegger blant annet de elastiske fibrene og framskynder derfor utviklingen av rynker. De forstyrrer også produksjonen av pigment slik at man etter hvert får varige brune flekker, såkalte leverflekker. Dessuten øker de risikoen for å få ulike typer hudkreft. Mindre kjent er det kanskje at de også svekker immunforsvaret.

Når man skal vurdere bruk av solarier er det viktig å kjenne til at de avgir omkring seks ganger sterkere stråler enn det huden mottar i vanlig sollys. Selv om all bruk av solarier vil svekke huden innebærer det trolig liten risiko å sole seg på denne måten mellom ti og tyve timer årlig med mindre man har en hudtype som lett blir solbrent. I så fall bør man helt unngå solarier.

Hvis du bruker solfaktor, vil det øke tiden du kan tilbringe i et solarium forutsatt at solfaktoren har filter mot UVA-stråler.

Tenåringsjenter soler seg mer og bruker mer solarium enn resten av befolkningen. En undersøkelse som Markeds- og medianinstituttet (MMI) har utført for Den Norske Kreftforening, viser at over halvparten av jenter mellom 15 og 24 år bruker solarium, og hver tredje jente bruker solarium mer enn ti ganger i året. Halvparten av jentene sa også at det var viktig for dem å bli brune og at de solte seg mer nå enn de gjorde for fem år siden.

- Å utsette huden for mye stråling, enten fra solen eller fra solarium, øker risikoen for hudkreft, sier Nils-Jørgen Mørk, seksjonsoverlege ved Hudavdelingen, Rikshospitalet. - Bråsoling i weekender og ferier ser ut til å være spesielt risikabelt med tanke på føflekkreft (malignt melanom), den farligste hudkreftformen. Men også den totale solstråledosen huden utsettes for, er av betydning. Totaldosen kan også føre til plateepitelkreft, en litt ”snillere” kreftform hvis den oppdages og behandles i tide.

- Men unge jenter får vel ikke hudkreft?

- Også unge jenter kan få føflekkreft, men det er sjeldent. All hudkreft er vanligst etter 50 år, men når det gjelder føflekkreft, får ca 50 personer under 30 år denne kreftformen årlig, de fleste er kvinner.

- Hvordan kan hudkreft forebygges?

- Ved kunnskap og forsiktighet med soling.

- Hva bør jeg vite?

- At det finnes to typer UV-stråler: UVA og UVB (de siste gjør oss brune og kan gi solforbrenning). Tidligere trodde vi at det var UVB-strålene som gav hudkreft, og derfor ble det laget solkrem som beskyttet mot UVB. Men den beskyttet ikke så godt mot UVA som vi nå vet også kan skade huden, gjøre deg utilpass og øke hudkreftrisikoen – om enn i mye mindre grad enn UVB-strålene.

Moderne solkremer har derfor både UVA- og UVB-beskyttelse. Den første kan angis som ”god”, den andre angis med et tall som tidligere.

I tillegg til en god solkrem, er det lurt å beskytte seg med klær når du ferdes i sterk sol i snøfjell og ved havet.

- Men er det ikke fint å ta noen solariumtimer for å få litt farge om vinteren?

- Nei, solarier anbefales ikke til kosmetisk bruk verken for å oppnå brunfarge – eller for å bevare den brunfargen du har etter en solsesong.

- Hva skal jeg gjøre hvis jeg føler meg svært blek og gjerne vil være brun?

- Da kan du jo bruke en farget eller selvbrunende krem, det skader ikke huden.

Om UV og D-vitamin:

UV-stråling

Kommer først og fremst fra solen, men noe kommer også fra kunstige kilder (solarium, sveiseapparater, discolamper etc.). Strålingen kan skade huden og øynene.

Men UV-stråling har også en positiv konsekvens; at den stimulerer dannelsen av D-vitaminer. Små doser, tilsvarende 10-15 minutter tre ganger i uken om sommeren, er tilstrekkelig. Får du for mye sol, slik at du blir solbrent, bryter dette på sin side ned D-vitaminet.

UVA

Langbølget stråling som ikke gjør oss solbrente, men som skader huden dypere og kan føre til tidligere aldring enn normalt. UVA-stråling er også en medvirkende årsak til hudkreft, i og med at de kan absorberes i overhuden og ødelegge arvestoffet i cellene her. UVA-strålene går gjennom glass, skylag og atmosfære, i motsetning til UVB som blir absorbert.

UVB

UVB-stråling kan gi solbrenthet, som etter gjentatte ganger igjen kan føre til hudkreft. UVB-stråler fører til økt produksjon av pigmenter og en fortykkelse av huden, som igjen kan gi beskyttelse mot UV-stråling senere.

UV-indeks

Et mål på hvor sterk strålingen er, skalaen går fra 0 til 15. Midt på dagen ved ekvator kan strålingen være rundt 15, mens den i januar i Norge kan nå opp i 0,5.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

aklla: ja no har jeg lest gjønom det, og du motsier deg selv!

en annen negativ ting med solarium er at du kan få tanorexia av det. har ei vennine av meg som har det hunn er avhegnig på lik linje med kokkain feks og tar en til to timer vær dag.

viss du får tannorexia av brunkrem så er det ikke farli

Lenke til kommentar
en annen negativ ting med solarium er at du kan få tanorexia av det. har ei vennine av meg som har det hunn er avhegnig på lik linje med kokkain feks og tar en til to timer vær dag.

viss du får tannorexia av brunkrem så er det ikke farli

1 til 2 timer hver dag? :!:

Det er tull, om en er avhengig av ikke trenger ikke å bety at en tar ekstreme mengder sol. (selv om du har funnet på det med venninnen din)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...