Gjest Slettet+1374861 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Det er jo etterhvert blitt rimelig vanlig med kredittsjekk i det man foretar seg noe som kan antyde at man må foreta regelmessige betalinger i lengre tid fremover, og man får jo ofte en melding i ettertid. Jeg lurer forøvrig på om det er mulig for meg selv å kontakte noen for å finne ut det bedriftene gjør når du sjekker meg? Jeg ønsker å avgjøre om jeg har noen bemerkninger eller ikke. Og hvor lenge blir slik informasjon eventuelt oppbevart før det er erklært foreldet? Mange takk. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Om du har noen betalingsanmerkninger eller ikke er egentlig ikke noe du trenger å sjekke, eller for all del; du kan ta Gorbers autentiserte betalingsanmerkningstest: Har du de siste 5 år totalt ignorert regninger? Har du mottatt mange nok regninger fra et inkassoselskap til å fylle hanskerommet i bilen din? Har du mottatt flere brev fra din lokale namsmann? Har du dårlig samvittighet hver gang du har penger på konto? Svarer du ja på flere enn ingen av disse kan det hende at du har en eller flere betalingsanmerkninger. Det er ikke noe "du går glipp" av at du har fått. Er du fortsatt i tvil etter å ha gjennomført Gorbers autentiserte betalingsanmerkningstest? Ta kontakt med ditt nærmeste kredittopplysningsbyrå, be om en utskrift over dine betalingsanmerkninger. De må da sende deg denne til din folkeregistrerte adresse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Så å ha mottatt inkasso på en regning en gang er ikke noe man får anmerkninger av da antar jeg (det må rimelig store overtredelser til). Endret 7. februar 2008 av Slettet+1374861 Lenke til kommentar
gorber Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Du klarer ikke å unngå å legge merke til at du får bet.anm. Et enkelt inkassovarsel er langt fra nok. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Ta en kjapp tur innom banken din. De sjekker dette fort for deg Lenke til kommentar
gorber Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Det som er mer interessant, er hvor mange poeng du får på en kredittscore. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Det som er mer interessant, er hvor mange poeng du får på en kredittscore. Og hvordan sjekker man sin personlige kredittscore? Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Dersom du bestiller en tjeneste der du kredittsjekkes (feks åpner ny bankkonto hos Skb), får du automatisk tilsendt et brev fra byrået som foretar sjekken. I dette brevet opplyser byrået hvem som har spurt om kredittsjekken og samtidig oppgir de HVA slags informasjon de har gitt fra seg. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Har aldri opplevd å se noen kredittscore på en slik melding. Står stort sett bare "intet negativt funnet". Hvilke kredittopplysningsbyråer er det som gir en kredittscore til oppdragsgiver, og på hva slags forespørsler? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Alle kredittkortsøknader resulterer i en score, poengsum mellom 30 og 100 poeng. Du får denne ikke opplyst av noen, no way. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Seriøst? Var jeg overhode ikke klar over. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Når du kredittsjekkes undersøkes det bare om du har inntekt og fravær av betalingsanmerkninger. For eksempel bruker Tele2 denne enkle metoden. Når du søker et kredittkort, slik som DNBNORs programpakke eller Kash elns, må du ofte oppgi masse informasjon. Hvor mye tjener du, alder, boforhold, jobb, flyttehyppighet, landsdelstilhørighet og masse andre faktorer. I tillegg sjekkes ligning og historikk hos banken og betalingsanmerkninger samt næringsroller. Alle disse punktene resulterer i en poengsum som legges sammen, alle starter på 30 poeng for å unngå at noen "går i minus". Dette settes opp mot en skala, alle under 30-40 får blankt avslag, 40-60 må manuelt behandles, og alle over 60 får innvilget. Har du 61 poeng får du minste kreditt, og for toppscore får du max kreditt. Tallene jeg har brukt er utelukkende eksempler. Dette er en forenklet beskrivelse av en standard kredittscore, kjempemye brukt innen bank og finans. Endret 10. februar 2008 av gorber Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Og i USA har vi enda mer omfattende credit scores, opp til ca 700 poeng. Der er din kreditt score noe du har krav på å vite. De tre forskjellige store decision-selskapene har hvert sitt system, men antar at som kreditt scores blir mer normalt også her til lands, at dette er noe som må inkluderes i rapporten som sendes deg når du blir vurdert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå