Gå til innhold

Forsiktig når dere kobler fra laptop strøm

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Trakk ut støpselet til laptopen igår, og forventet at maskinen/vista ville klare å svitsje til batteri uten problem.

Resultatet ble totalhavari, så nå får jeg bruk for gjenopprettelsespartisjonen.

Ser ut som man ikke bør koble til/fra strøm uten videre på vista, ihvertfall er det siste gangen jeg tør det...

Kjører vista home premium, men regner med det gjelder alle vista utgaver?

Aldri hatt DET problemet med XP.

Forøvrig synes jeg vista er veldig mye bedre enn XP.

Fikk startet den opp i safe mode, feilsøkte meg frem til at systemet hadde fått en uopprettelig feil...med bl.a ødelagt kornel som resultat av en uventet frakobling av strømtilførsel.

JaJa, vista greide ihvertfall å finne ut av problemet, selv om det ikke var mulig å reparere det.

Så får man noe å leke seg med i helgen....HURRA!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Maskinen er helt ny og all hardware fungerer fint.

I vista sin egen feil-logg stod det også spesifisert at kernel var ødelagt grunnet "et uventet bortfall av strøm" eller noe sånt og dette skjedde AKKURAT idet jeg trakk ut støpselet.

Trodde bare at man kunne plugge inn og ut støpselet etter behov, men dengang ei....

Har googlet litt på nettet og sett at flere har fått corrupted/ødelagt kernel i ulike situasjoner, så det virker som om det er litt sårbart..?

Lenke til kommentar

Ethvert operativsystem kan bli skadet vist det plutselig blir avsluttet uten å få flyttet det som ligger i minne og mellomlager, til harddisken.

Og som sagt så er det ikke operativsystemet som bestemmer om maskinen trekker strøm fra strømadapteret eller batteriet. Det er en del av selve maskinvaren som bestemmer det.

Lenke til kommentar

Bruker Vista på min bærbare og drar ut støpslet ganske ofte, da jeg bytter mellom to strømforsyninger, ut i fra hvor jeg er i huset... har aldri opplevd noen problemer.

Men om batteriet ikke har nok strøm, kan jo pcen avsluttes på feil måte, og på den måte skade selve OSet.

Men det har ingen ting generelt med Vista å gjøre, kunne nok skjedd uansett hvilket OS du hadde hatt.

Lenke til kommentar

Det er ikke Vista som styrer byttingen mellom batteri og strømforsyning. Det er det hardwaren som står for.

Min laptop fungerer det helt utmerket å dra ut strømmen og gå rett over på batteri under drift. Jeg kjører forøvrig vista også.

Maskinen må skifte svært raskt når den mister strømmen, så det kan være noe problem her for deg med denne automatikken. Jeg tviler i alle fall sterkt på at Vista er noen hovedårsak her.

Lenke til kommentar
Maskinen må skifte svært raskt når den mister strømmen, så det kan være noe problem her for deg med denne automatikken. Jeg tviler i alle fall sterkt på at Vista er noen hovedårsak her.

Det er faktisk ikke noe fysisk som flytter på seg el.l. i maskinen når du bytter mellom adapter og batteri.

Lader porten og batteriet er en del av samme krets, og når u setter inn et adapter vil det være bittelitt kraftigere enn batteriet, slik at batteriet blir "overstyrt" + at det blir ladet.

Når du deretter trekker ut adapteret, så er det ingenting som må svitsjes over el.l. og overgangen skjer glatt.

Det sagt, så tror jeg trådstarter bør sjekke at batteriet hans lader seg når adapteret står i. Hvis det gjør det, så sjekk om det holder på strømmen etter at adapteret er trekt ut (kan være at OS viser at det lader, men en feil i maskinvaren gjør t det ikke skjer.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...