Gå til innhold

2 nye minnebrikker = skrur seg av rett før windows

Gjest Slettet+98128394

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+98128394

I dag fikk jeg endelig min nye skjerm og 2 nye minnebrikker i posten. Men gleden var kortvarig da jeg skulle starte opp.

De nye minnebrikkene er: CRUCIAL DDR2 PC4200 2048MB CL4 Kit w/two matched DDR2 PC4200 1024MB CL4 (CT2KIT12864AA53E) (Link)

Fra før har jeg 2 gamle minnebrikker på 512 mb (Corsair PC4200). Hovedkortet mitt er: MSI 915P Neo2 Platinum.

Jeg ville ha 3 GB RAM, derfor tok jeg ut de gamle minnebrikkene og satte de nye brikkene i channel A og B. Så satt jeg de gamle brikkene i channel C og D. Jeg startet opp PC-en og den startet som forventet. Men etter ca. 5-10 sekunder inne i Windows XP skrur maskinen seg av. Hver gang jeg starter opp maskinen etter dette så skrur den seg av av seg selv når man får valget om man skal starte opp Windows på vanlig måte eller i sikker modus.

Etter dette testet jeg noen forskjellige kombinasjoner av minnebrikkene. Jeg tok ut de 2 gamle minnebrikkene og lot kun de nye stå i channel A og B. Det samme skjedde da jeg startet maskinen.

Deretter prøvde jeg bare med den ene nye brikka i channel A. Det ble samme resultat.

Så ble jeg lei og satt i de 2 gamle brikkene og tok ut de nye. Da var alt likt som det var i går. Men akkurat det samme problemet oppstår når jeg prøver å starte den igjen. Jeg kommer fremdeles ikke inn i Windows selv om maskinen er akkurat som den har vært før. Hvis jeg går inn i BIOS, så skrur den seg av etter å ha vært der en stund også.

Hva har skjedd og hva kan gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+98128394

Jeg har også prøvd å resette hovedkortet flere ganger ved å ta ut det lille runde batteriet og bytte jumper-innstillinger. Det hjelper like lite.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem da jeg skulle gå opp til 4 GB fra 2 GB. Jeg haddde OCZ SLI-ready minne med 1GB per brikke. Med bare 2 brikker kjørte de på 1T på en innstilling i BIOS (under "expert"), mens med 2 ekstra brikker skulle det stå 2T i samme rubrikk. Fikk hjelp til dette via XFX sine nettsider. Dette fordi jeg har XFX hovedkort. Send en support mail til hovedkortprodusenten din og spør om de kan hjelpe deg. Maskinen min startet som normalt etter denne endringen. Tok ca. 2 dager å få svar fra XFX da.. Men svaret var jo bra så det var verdt å vente på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98128394

Takk for forslaget. Jeg får prøve å sende en mail. dessverre så har jeg et MSI-hovedkort og de er ikke akkurat de beste på support..

Endret av Slettet+98128394
Lenke til kommentar

Jeg vet... Har hatt de før. Aldri mer for meg.. Har også bygd en surfe PC til gamlingen med MSI hovedkort med integrert skjermkort.. Bare tull og treig support. Endte med bytting til Gigabyte hovedkort istedet. Har ikke hatt noe tull med det. Hvilken BIOS er det på hovedkortet ditt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...