Gå til innhold

Når bruker man filter?


Anbefalte innlegg

Så UV-filter er kun til mekanisk beskyttelse av objektivet? I så fall gjør jo polariseringsfilter samme jobben, bare til en litt høyere pris og med andre egenskaper. Polariseringsfilter virker veldig nyttig for meg.
Nei, et polafilter bruker du når du trenger det, til å fjerne refleksjoner eller øke kontrasten. Du har det ikke påmontert hele tiden, fordi det stjeler lys (det er hele vitsen, at det skal stoppe lys med én polarisering), inntil 50% av lyset - hvilket betyr at du trenger dobbelt så lang lukkertid for samme eksponering, og søkeren blir også mørkere når du har det på.

 

Det samme gjelder gråfilter, men der er det litt mer opplagt at det stjeler lys - siden det er hele vitsen med filteret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MEN, det jeghar hørt er at på grunn av 2 typer "UV-filter-hinder" så vil det oppstå noe kluss der, og ikke bare kluss på grunn av flere glass og elementoverganger.

Ja nå nærmer vi oss det jeg tenkte på. ;)

 

 

Hvis spørsmålet ditt var om UV-filtre kan ha "uheldig virkning", så vil jeg si at han svarte ganske konkret på akkurat det.

 

Spurte om uheldig virkning på dSLR, ikke UV-filter generellt.

 

Men men, skal ikke ta over tråden helt med dette her.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Hva er du ute etter? Kameraet smelter ikke - et UV-filter er bare en glassbit som i likhet med linseelementene i objektivet absorberer UV-stråling (ja - glasset i et normalt objektiv absorberer mer enn 80% av UV-lyset, om du ikke bruker spesialoptikk for UV-fotografering).

 

(om det er i ferd med å oppstå en eller annen Internettmyte om at UV-filter er "farlig", så er jo det morsomt i seg selv, men selvsagt bare tull)

 

Hva Mr. Olsen fabler om aner jeg ikke. Noen blander kanskje sammen med lineære og sirkulære polariseringsfiltre? Lineære polafiltre kan i teorien forvirre autfokusen, så på kamera med autofokus er det anbefalt å bruke sirkulære.

 

Det viktige med filterbruk er alltid å vite hvorfor man i en konkret situasjon bruker det. Alle filtre har potensiale til å påvirke bildet negativt, og bør aldri brukes uten god grunn.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hva er du ute etter? Kameraet smelter ikke - et UV-filter er bare en glassbit som i likhet med linseelementene i objektivet absorberer UV-stråling (ja - glasset i et normalt objektiv absorberer mer enn 80% av UV-lyset, om du ikke bruker spesialoptikk for UV-fotografering).

 

(om det er i ferd med å oppstå en eller annen Internettmyte om at UV-filter er "farlig", så er jo det morsomt i seg selv, men selvsagt bare tull)

 

Hva Mr. Olsen fabler om aner jeg ikke. Noen blander kanskje sammen med lineære og sirkulære polariseringsfiltre? Lineære polafiltre kan i teorien forvirre autfokusen, så på kamera med autofokus er det anbefalt å bruke sirkulære.

 

Det viktige med filterbruk er alltid å hvite hvorfor man i en konkret situasjon bruker det. Alle filtre har potensiale til å påvirke bildet negativt, og bør aldri brukes uten god grunn.

 

Jeg sa jeg hadde hørt noe rykter ja, ikke at jeg selv mente det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...