Gå til innhold

Når bruker man filter?


Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg i hvilke situasjoner det er nyttig med filter?

 

Jeg tenker da spesielt på:

- UV-filter

- Sirkulært polariseringsfilter

- gråfilter

 

Hvilket utvalg av filtre "bør man ha"?

 

Kan man bruke flere på en gang?

 

Jeg ser prisene på de nevnte ligger fra i området 350 - 600 kr i prisguiden. Kan like gode filtre kjøpes vesentlig billigere andre steder? (utlandet?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan noen forklare meg i hvilke situasjoner det er nyttig med filter?

 

Jeg tenker da spesielt på:

- UV-filter

Brukes utelukkende som beskyttelsesfilter. Noen velger å droppe det, andre bruker det hele tiden (bortsett fra når man bruker andre filtre).
Brukes når man ønsker å kontrollere refleksjoner (f.eks. i hav eller vinduer), samt for å øke kontrasten, særlig på solfylte dager. Når solen er meget sterk, blir ofte lyset veldig flatt, og gir lite kontrast i bildene. Polariseringsfilter kan hjelpe på dette. Stjeler også litt lys (opptil 50%), så bør ikke brukes hele tiden. Gradert gråfilter brukes også noe til samme formål.
Brukes når laveste ISO-verdi ikke er tilstrekkelig lav, og du ønsker lenger lukkertid, enten fordi du ønsker en viss dybdeskarphet, eller for å unngå diffraksjon som oppstår når man blender for mye ned. Dersom du ønsker blurret vann i f.eks. en foss på dagtid, vil du ofte ikke få lang nok lukkertid uten gråfilter, fordi du brenner ut bildet.

 

Det anbefales ikke å bruke flere filter på en gang, men må man så må man. Jo flere glassflater, jo større sjanser for interne refleksjoner får du, og dermed dårligere bildekvalitet. Særlig kombinasjonen gråfilter og polafilter hender at man er nødt til å bruke for å få ønsket effekt, men generelt - aldri mer enn ett filter på objektivet.

 

De to sistnevnte er sammen med gradert gråfilter de eneste filtrene man egentlig trenger på DSLR, da resten kan i stor grad modelleres i software. Disse kan ikke det.

Lenke til kommentar

Står vel strengt talt hvilken funksjon de ulike filtrene har i linkene du har postet.

 

UV-filter skal filtrere bort UV-lys, men er egentlig ikke nødvendig ettersom de fleste dSLR har dette innebygget i sensoren. Brukes vel mest som et beskyttelsesfilter.

 

Polariseringsfilter fjerner reflekser i vann og glass, og øker fargemetning. Greit i landskapsfotografering, hvor man ønsker sterk kontrast mellom himmel og skyer.

 

Gråfilter brukes for å kunne bruke lengre lukkertider, uten å få overeksponerte bilder. Finnes i forskjellig mørkhetsgrad.

 

Mange anbefaler vel å kjøpe fra eBay. Har selv ingen erfaring med det, så vet ikke om det er et godt eller sikkert valg. Utlandet er vel billigere på det meste, og kan sikkert være en idé og bestille fra USA for eksempel.

 

EDIT: Pokker, for sen :p

Endret av IceFox
Lenke til kommentar

Så UV-filter er kun til mekanisk beskyttelse av objektivet? I så fall gjør jo polariseringsfilter samme jobben, bare til en litt høyere pris og med andre egenskaper. Polariseringsfilter virker veldig nyttig for meg.

Brukes når man ønsker å kontrollere refleksjoner (f.eks. i hav eller vinduer), samt for å øke kontrasten, særlig på solfylte dager. Når solen er meget sterk, blir ofte lyset veldig flatt, og gir lite kontrast i bildene. Polariseringsfilter kan hjelpe på dette. Stjeler også litt lys (opptil 50%), så bør ikke brukes hele tiden. Gradert gråfilter brukes også noe til samme formål.

Jeg leser litt om de ulike kvalitetene Hoya tilbyr: standard, HMC, Super HMC og Ultra. HMC slipper gjennom 97% av lyset, Super HMC slipper gjennom 99,7% mens standard har ikke oppgitt noe tall for lysstyrke. Er det veldig mye dårligere enn HMC? (Du nevner 50% men jeg vet ikke om det er lugubre kina-merker du tenker på da)

 

Jeg har fått med meg at multi coated er veldig viktig så jeg tenkte jeg skulle gå for et HMC (58$ på ebay) eller et Super HMC (68$).

 

Er det samme gjenger på Sigma og Canon-objektiver eller må jeg velge spesifikt et som passer mine to Sigma-objektiver?

 

Ellers så fant jeg denne spesielle saken. Er de vesentlig billigere enn en 2x extender? I så fall, hvordan er kvaliteten?

Lenke til kommentar

Skal ikke kommentere kvalitetene på de forskjellige filterene, for det vet jeg ikke.

 

Uansett, Ja, UV filter er i hovedsak kun til for å beskytte frontelementet på objektivet.

Før ble det brukt (På analoge kameraer) fordi da var faktisk UV lys/stråling et problem for bildekvaliteten, men på grunn av ett eller annet filter forran sensoren på de nye DSLR'ene så trenger man ikek dene beskyttelsen og jeg mener å ha lest at noen sa det kunne virke mot sin "Opprinnelige hensikt" uten at jeg kan gå god for det.

 

Så polafilter gjør samme jobben som UV filter, med mer... men nå er det ikke bare å bruke UV-filter ukritisk fordi man får et realt puff i fargene på en naturlig måte, som i motsetning til "saturation" i Photoshop, som ofte kan gi fargestikk etter are såvidt ha rørt spakene. (Henger ofte sammen med litt feil hvitbalanse, som blir mer forsterket ved bruk av sterkere fargemetning)

 

Noen bilder som det er brukt polafiter på kan virke litt, ehh, fucka, nettopp fordi man mister den naturlige refleksen i gjennstander, uten at jeg skal gå mer inn på det da jeg er litt usikker selv der og sitter å venter på 2 stk Cokin pola-filter for å se med egne øyne hva forskjellene blir.

 

Hoya er vel de "beste" dog jeg setter meg til ro med Cokin. Om de herper bildene så mye at det ikke er brukbart så tviler jeg på at Hoya er så mye bedre at jeg vil være fornøyd med de.

 

Ha! Før k-ryeng! Who's your Daddy?!

 

:ermm:

Lenke til kommentar
Uansett, Ja, UV filter ... jeg mener å ha lest at noen sa det kunne virke mot sin "Opprinnelige hensikt" uten at jeg kan gå god for det.

 

 

Dette har jeg også hørt, at UV-filter på dSLR kan ha uheldig virkning. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Er jo kjekt og vite. :)

Lenke til kommentar
Jeg gidder ikke drive å bytte, for å risikere masse støv mellom linsa forrerst og filteret....

 

Hmmm.. Skulle til å skrive at du mister 1-2 stopp lys, men det har kanskje ikke så mye å si til ditt bruk? I tillegg vil polariseringsfilter gi en litt vel funky effekt på himmelen på ultravidvinkelen siden du vil få med både områder der filteret har tydelig effekt og deler av himmelen der det ikke har det på grunn av den store bildevinkelen.. Men det er såklart smak og behag :)

Lenke til kommentar
Er UV-filter lurt, eller blir du lurt når du kjøper UV-filter? https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10101512

 

...og dette innlegget er jo en hel uke gammelt: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10490964

 

 

Hvis det var mitt spørsmål du siktet til så svarte du ikke på det, men to veldig gode poster var det likevel. :)

Endret av phax
Lenke til kommentar
Er UV-filter lurt, eller blir du lurt når du kjøper UV-filter? https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10101512

 

...og dette innlegget er jo en hel uke gammelt: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10490964

 

Bah! Jeg skrev en ganske kraftig avhandling om akkurat det du selv skrev og linket til for å svare deg på spørsmålet du stilte. Så tenkte jeg at jeg sikkert kunne sjekke linken din på slutten, så fant jeg ut at de "spørsmålet" ditt ikke var et spørsmål, men heller noe retorisk faen som fikk meg til å rote bort masse tid! Ser også at det jeg skrev stammet fra det du hadde skrevet, men jeg kobla ikke med en gang. Kom ikke på at det var du som hadde skrevet det jeg satt å "skrev fra"

 

Du skylder meg 30 min forumtid! :!:

Lenke til kommentar
Er UV-filter lurt, eller blir du lurt når du kjøper UV-filter? https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10101512

 

...og dette innlegget er jo en hel uke gammelt: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10490964

 

 

Hvis det var mitt spørsmål du siktet til så svarte du ikke på det, men to veldig gode poster var det likevel. :)

 

Jo, i alle fall en del av det.

 

Om du ikke kjøper et dyrt UV-filter, så vil det billige UV-filteret helt sikkert påvirke bildekvaliteten negativt. Da har du altså bekjempet en diffus, hypotetisk trussel ved å gjøre objektivet dårligere.

 

Kjøper du et dyrt UV-filter reduserer du faren for å påvirke bildekvaliteten negativt, men den vil fortsatt være tilstede. Da har du økt kostnaden av beskyttelsestiltaket, kanskje så mye at det begynner å nærme seg halvparten av prisen på et kitobjektiv, og du har fortsatt ingen klar formening om hvilken trussel du beskytter deg mot. Vil kanskje solblenderen gi en god beskyttelse

 

MEN, det jeghar hørt er at på grunn av 2 typer "UV-filter-hinder" så vil det oppstå noe kluss der, og ikke bare kluss på grunn av flere glass og elementoverganger.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Er UV-filter lurt, eller blir du lurt når du kjøper UV-filter? https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10101512

 

...og dette innlegget er jo en hel uke gammelt: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10490964

 

 

Hvis det var mitt spørsmål du siktet til så svarte du ikke på det, men to veldig gode poster var det likevel. :)

Hvis spørsmålet ditt var om UV-filtre kan ha "uheldig virkning", så vil jeg si at han svarte ganske konkret på akkurat det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...