Gå til innhold

Reise til mexico

Anbefalte innlegg

Er en gutt på 17 år som kjenner at det begynner og rykke litt i reisefoten, tenker på dra på en lang reise til mexico til sommern på ca 2 månder og reise litt rundt om i landet å se.

Har følgende spørsmål jeg gjerne vil ha svar på:

-Er det dyrt i mexico?

-har mexico et bra jernbane nettverk?

-Vil jeg få noen store problemer p.g.a min alder?(17 år)

-trenger man visum for å reise til mexico?

-hvordan er mexico generelt i forhold til Spania fks?

-Er det trygt for turister i mexico?

-Hvordan er folket i mexico?

takker på forhånd for alle svar folkens

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Mexico er billig, så lenge du unngår de mest turistete stedene.

Jernbanenettet er ikke bra, men du får MANGE billige luxusbusser, som kjapt lar deg reise 12-14 timer for under 120 kroner. Dette er luxusbusser med reclinerseter og mat ombord..

Alder er en ting, men modenhetsgraden er viktigere. Det viktige er at få mexicanere utenfor turiststedene snakker noe annet enn spansk. Kan du ikke spansk kan det bli vanskelig.

Mexico er veldig unikt. Mye kultur, og mange mennesker som faktisk ikke har sett blå øyne tidligere. Det er et stolt folk, med gamle røtter og tradisjoner. De fleste er gjestfrie og hygelige, og inviterer deg gjerne in på et glass pulque eller tequila...

:) - God tur!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er en gutt på 17 år som kjenner at det begynner og rykke litt i reisefoten, tenker på dra på en lang reise til mexico til sommern på ca 2 månder og reise litt rundt om i landet å se.

Har følgende spørsmål jeg gjerne vil ha svar på:

-Er det dyrt i mexico?

-trenger man visum for å reise til mexico?

-hvordan er mexico generelt i forhold til Spania fks?

-Er det trygt for turister i mexico?

-Hvordan er folket i mexico?

takker på forhånd for alle svar folkens

-Er det dyrt i mexico?

- Nei, det er billig i Mexico, særlig med dagens rekordlave dollarkurs, som også påvirker den meksikanske pesosen (100pesos = 50 NKR). Du får deg en ferdigsmurt sandwich på gatehjørnet til 5,- kroner, en flaske Corona på en bar til +/- 10 kroner, en drink til 20 kroner, en donuts til 1 krone, Billabong t-skjorte til 50 kr, "Ray Ban" -solbriller til 25 ,- osv. Hotell i Mexico City fra 125,-. Anbefaler Hotel Isabel: www.hotel-isabel.com.mx

Nei, skal du reise rundt i Mexico er buss å anbefale. Mexico har lenge hatt rykte på seg for å ha dårlige veier og busser, noe statsstyret der nede tydligvis har ønsket å gjøre noe med. Nå er det godt utbygde flerfelts motorveier, og bussene holder MEGET god standard (mye bedre enn i Norge), med trådløst internett i bussen, vann og kjeks inkuldert ved påstigning, liggeseter, tv-skjermer osv. (MERK: dette er langdistanse bussene). De vanlige lokale bussene (by-ruter) er ikke av denne standaren, men koster til gjengjeld bare 2 til 10 kroner.

Nei. Regner med du tenker på ting som vi er vant med er aldersgrense på her hjemme, som kjøp av tobakk og alkohol. Der nede er det veldig få som bryr seg, og butikkeiere er mer intressert i å tjene penger enn å være lovens "voktere". Null stress å få kjøpt seg drikke, og du kommer nok også enkelt inn på de fleste utesteder (kle deg litt pent).

trenger man visum for å reise til mexico?

-Vanlige turister trenger ikke visum.

Er det trygt for turister i mexico?

- Ja, i all hovedsak så er det trygt. Mexico har et ufortjent rykte til å være et farlig sted å oppholde seg. Ta likevel forhåndsregler, og spre lommepenger på flere lommer, og unngå å ha en feit lommebok i baklomma i en trang buss ;)

Hvordan er folket i mexico?

- Mexicanere er veldig gjestfrie og hyggelige mennesker. Lær deg gjerne noen fraser på spansk, så gjør du det enda lettere å bli likt. De er veldig glad i nordisk utseende, så kanskje får du med deg en señorita i bagasjen hjem til Gardermoen :)

Mexico anbefales på det varmeste, og skal jeg gi deg noen tips, så er det å ikke tilbringe for mye tid i Mexico City, men komme deg ut til kysten (vest eller øst-kysten er begge deler fine), eller Oaxaca eller Guadalajara.

God tur!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...