Gå til innhold

Fjern tiggere i Bergen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De norske sigøynerene har en veldig ineffektivt kultur, med å ha en nomadetilværelse i store deler av året.

Så de har valget mellom å gi opp sin kultur og komme seg i jobb, eller bedrive som de gjør i dag.

Man kan vel konkludere med at de dessverre fortsetter sin kultur. (som høres veldig lite pent ut å si men forstå meg rett!)

Lenke til kommentar
De norske sigøynerene har en veldig ineffektivt kultur, med å ha en nomadetilværelse i store deler av året.

Så de har valget mellom å gi opp sin kultur og komme seg i jobb, eller bedrive som de gjør i dag.

Det finnes faktisk andre valg. Det er mulig å jobbe uten å bo samme sted hele året og om de ikke ønsker å jobbe er det mulig å gjøre det uten å svindle til seg mye mer enn de har krav på i sosiale ytelser og drive med kriminalitet i tillegg.

Lenke til kommentar
Det finnes faktisk andre valg. Det er mulig å jobbe uten å bo samme sted hele året og om de ikke ønsker å jobbe er det mulig å gjøre det uten å svindle til seg mye mer enn de har krav på i sosiale ytelser og drive med kriminalitet i tillegg.

Sant nok, men da skal man også være mennesketypen til det. Rett og slett for å tilegne seg et kontaktnettverk som kan gi slike muligheter og se anledningene der de byr seg.

Og med engang man tar med seg en familie med et barn eller fire så må man ha større sikkerhet.

Lenke til kommentar

Jeg synes denne nye formen for tigging er mildt irriterende, mye på samme måte som det er provoserende å se fortballspillere som filmer seg til frispark. Jeg vet ikke om det kan kalles ren svindel, men tankene går fort i den retning når man først ser en kar som vakler rundt i gata og ser døden nær ut, mens han ber om penger. Siden ser man han på vei hjem, plutselig frisk og rask uten noen skader i det hele tatt. Sammen med en gjeng andre som også har bedrevet samme skuespill på strategisk utvalgte steder i sentrum.

Tar man seg en tur gjennom Oslo sentrum møter man gjerne på 10 slike tiggere før man kommer over en av de "gamle" tiggerne.

Jeg pleier ikke å gi penger til tiggere, men noen ganger kommer tiggere bort og sier "Hei, jeg er narkoman. Jeg trenger penger for å kjøpe dop. Jeg vil ikke rane eller gjøre innbrudd, derfor tigger jeg. Har du noen kroner å avse?". Da hender det at det vanker noen kroner på tiggeren.

Det er godt mulig at jeg gjør en bjørnetjeneste ved å gi til tigging, jeg støtter hvertfall heller dem som står for det de er, og kommer med en ærlig hendvendelse. Tilreisende tiggere som fornærmer min intelligens ved å prøve å appelere til følelsene mine med vulgære triks får ikke en krone av meg.

Den pompøse etikken bak valget mitt kan sikkert pirkes istykker, men sånn er det nå engang.

Lenke til kommentar
Bergen Sentrum AS vil fjerne tiggerne fra øst-europa som har kommet det siste året....

Link - bt.no

Hvorfor tar de ikke tak i de narkomane som er å finne i hele sentrum heller.

Er tross alt bedre å gi penger til øst-europere som sender pengene hjem for å gi familien mat og skolegang, enn at norske skal bruke pengene på dop og kanalisere ressurser opp til bakmenn.

Og ikke minst at de sitter i ro, og ikke lager lyd fra seg. Er desto verre med trekkspill-tiggere!

Hvorfor heller ikke fjerne Bergen, hvis Norske tiggere ikke fant Bergen kunne de vel heller ikke tigge der?

Lenke til kommentar
Hvorfor heller ikke fjerne Bergen, hvis Norske tiggere ikke fant Bergen kunne de vel heller ikke tigge der?

Av mange grunner, men den mest åpenbare er vel at det er gunstigere for Norge å fjerne noen tiggere, framfor å fjerne en by.

Troll.

Det skal man ikke si ;)

Man kunnet flytte Bergen til en kaffeplantasje i Sør - Amerika! :!:

Det kunne muligens ha hatt en gunstig og positiv effekt på den øvrige befolkning? :roll:

Lenke til kommentar
Er det noe som ødelegger byer så er det tiggere, prostituerte og narkomaner som står\sitter langs gater. Oslo *grøss*

Enig, går skjelden nedi sentrum pga akuratt det der. -----Fra jernbane torget og bort til brugrata tellte jeg 12 tiggere ----som gikk på krykker eller satt på kne å så bedrøvlige ut. Blir faktiskt litt brydd av det selv om jeg ikke gir dem penger. Jeg tror problemet bare blir større av å gi dem penger og dessuten har jeg møtt noen av de krykke mennene oppe på lillestrøm da jeg parkerte en bil. 15-20 stykker av de... noen bar møbler og hele gjengen så ganske så spreke ut da de ikke var i byen "på jobb" ------ 12 stykker på en gåtur på under 5 minutter-----

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man fjerne tiggerne, og hvor skal man fjerne dem? Der jeg bor nå (ikke Oslo eller Bergen) går jeg forbi et titalls tiggere/uteliggere hver eneste dag. De ber av og til om småpenger, mat hvis jeg går forbi dem med take-away, men jeg ser ikke det som plagende. Det er en bra ting å bli minnet på at mange har det langt verre enn en selv, og få litt perspektiv på ting.

Jeg har sett hvordan gaterengjøring foregår i mindre tolerante land. Jeg har sett mange tiggere og uteliggere i både rike og fattige land/byer, men aldri har jeg fått et så sterkt og negativt inntrykk som da jeg så kinesisk sivilkledd politi dra med seg to flaskesamlere inn i en patruljerende varebil i et penere strøk av Beijing. Mennesker må aldri få bli en del av bybildet man kan pynte på.

(PS: min holdning til tigging gjelder reelle tiggere)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...