Gå til innhold

Fjern tiggere i Bergen

Anbefalte innlegg

Dette er mest sannsynlig organisert på samme måte som i Oslo. Det er organiserte reiser hit, de bor sammen med de som organiserer dette, de har egne garderober med slitne klær og instrumenter klar. Og så får de opplæring i hvordan de skal tigge og bakmennene stikker av med mye av pengene. I løpet av dagen går også de som organiserer dette rundt og samler inn penger fra dem.

Dette er sigøynere og de levere også på siden av samfunnet i hjemlandet.

Så er det bare å håpe at dere er mere naive i Bergen og gir dem mere penger slik at de heller reiser dit og letter trykket litt i Oslo. Dere kan også regne med en økning i tyverier når de kommer.

Jeg tviler ikke, jeg ser det samme her i Trondheim. De samme folka som sitter og tigger, de snakker sammen og bytter plasser og sammenligner hvor mye de har fått inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde vært startet en antikampanje mot dette her. Hva om man organiserte en gruppe som opplyste om dette danket her - en midlertidig aksjon der man stifter plakater osv rundtom i byen (uansett om det er lov eller ikke, for the greater good). Irriterer meg at naive eldre som gjerne knapt har penger selv, går på dette tullet.

Vi har et sosialtrygdsystem her i landet som gjør at ingen! skal trenge å tigge, med mindre man er havnet totalt på utsiden av samfunnet og er så tung rusmisbruker at man ikke klarer å tenke lenger enn ti lnesetippen økonomisk.

Det provoserer meg noe heltforjævlig med disse østeuropeerne som tigger rundtom i Trondheim nå for tiden. Får lyst til å gi de en skikkelig lekse og ta dem på hyklerskapen engang for alle.

Er fra Bergen, husker ikke at vi hadde de for noen år siden. Er visst et nymotens fenomen dette her.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Synd det virker som at trenden med å samle alle narkomane, prostituerte, advokater, politikere, trygdesnyltere og tiggere i Oslo slår litt sprekker her. Noen burde ta affære.

(slapp av mine østlandske venner, det er kun en spøk ;)).

Det må jo være en uhordelig kjedelig jobb å bare sitte der og be om penger. Spesielt om det er organisert. Det finnes jo tilfeller hvor tigging faktisk er siste utvei for å få penger til mat, men ser ikke helt at dette er nødvendig i Norge. Er mer aktuelt i U-land og var slikt som var aktuelt under depresjonen i eksempelvis USA. Å bedrive tigging når man virkelig ikke er i en desperat situasjon er vel toppen av lavmål og et ikke rent så lite hån mot de som virkelig er i en desperat situasjon. Uten at jeg vet hvilken tilstand tiggerne i Bergen lever i, men virket merkverdig hvordan det plutselig var en hel gruppe hvor vær og en var utplassert på strategiske plasser.

Lenke til kommentar
Er tross alt bedre å gi penger til øst-europere som sender pengene hjem for å gi familien mat og skolegang, enn at norske skal bruke pengene på dop og kanalisere ressurser opp til bakmenn.

Javisst... For øst-europeiske tiggere har jo kun hederlige hensikter, og er alle fullstendig bakmenn-frie?

Det er ingenting som ikke tyder på det.

I en rapport for Kirkens Bymisjon om øst-europeiske tiggere i oslo, utgitt feb. 2007 fremkommer det:

I motsetning til norske tiggere, som i all hovedsak er rusavhengige, kommer rumenerne til Norge fordi de mangler jobb i hjemlandet og trenger penger til å fø familie og nødvendige materielle ting. Brattvåg [forfatter] har ikke kunnet dokumentere bakmenn eller annen form for kriminell organisering bak tiggingen.

Kilde (se link på siden for hele rapporten)

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar

Dette er ikke snakk om noen som tigger lokalt fordi de har dårlig råd akkurat der og da, dette er organisert og planlagt i god tid. En gruppe reiser 3 månder fra Rumenia til Norge og tigger og stjeler for mer enn det turen + bakmenn koster. Blir utbyttet godt blir nest gruppe enda større.

De som kommer hit ser friske ut selv om noen simulerer merkelige defekter, men i India er det ikke uvanlig at ett av barna i familien blir forkrøplet, kanskje som krukkebarn, for at de skal kunne brukes til tigging. Det er også vanlig å prøve å få disse sendt til arabiske land slik at de kan tigge når det er ramadan. I Norge er det tiggesesong blandt naive nordmenn året rundt.

Klarer man ikke stoppe dette uvesenet i Norge er jeg redd vi bare har sett begynnelsen.

Lenke til kommentar
Dette er ikke snakk om noen som tigger lokalt fordi de har dårlig råd akkurat der og da, dette er organisert og planlagt i god tid. En gruppe reiser 3 månder fra Rumenia til Norge og tigger og stjeler for mer enn det turen + bakmenn koster. Blir utbyttet godt blir nest gruppe enda større.

Se mitt forrige innlegg, så ser du at det ikke er noe som antyder at det er noen kriminelle organisering av dette fenomenet.

Lenke til kommentar

Personlig foretrekker jeg en mann som bare sitter der rolig med koppen sin i sammenligning med alle selgerne som hiver seg på deg og nærmest går etter deg for å selge kredittkort og magepiller.

Hver dag til skolen så går jeg forbi 3-4 tiggere, og 3-5 selgere. Dette må jeg igjennom når jeg skal til lunsj, og tilbake, og når jeg skal hjem. Hadde jeg skulle gitt penger hver gang så hadde jeg ikke hatt penger igjen. Kan bli litt slitsomt etterhvert.

Lenke til kommentar

Ikke noe i den rapporten nei. Utført av en dame fra Kirkens Bymisjon, ikke akkurat CIA headquarters. For all del, intensjonen er sikkert god, men jeg frykter naiviteten kan ha spilt henne et puss her. Hadde det vært opp til den gjengen der hadde jo gud og hvermann (the pun) fått innpass her til lands pga sine historier. Og sånn går det rett og slett ikke an å ha det.

Lenke til kommentar
Glad du i det minste formulerer deg så spesifikt at du selv havner under den beskyldningen :p

Har aldri hevdet å sitte på noen ultimat sannhet, jeg bare spør meg om dette er noe vi bør ta for god fisk.

Nå har ihvertfall undertegnede forumfantom klart å legge til en henvisning som tilsier at dette ikke er organisert kriminalitet. :p

For å si noe om Kirkens Bymisjon så har de en høy anseelse for å frembringe velgode sannheter om de som faller utenfor i norske bymiljø.

Lenke til kommentar
Se mitt forrige innlegg, så ser du at det ikke er noe som antyder at det er noen kriminelle organisering av dette fenomenet.

Rapporten fra Kirkens Bymisjon skal du få billig av meg. Det er absolutt ingen tvil om at dette er organisert.

"Åh, jeg tror ikke vi har råd til middag idag. Vi får dra et par tusen kilometer og tigge der."

Lenke til kommentar
For å si noe om Kirkens Bymisjon så har de en høy anseelse for å frembringe velgode sannheter om de som faller utenfor i norske bymiljø.

Ja akkurat, men er det faktuelt riktig, eller dumsnille? Tror ikke det hadde vært noen utfordring å innhente en motstridende "rapport" hvis man først ønsker en slik konklusjon, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Rapporten fra Kirkens Bymisjon skal du få billig av meg. Det er absolutt ingen tvil om at dette er organisert.

"Åh, jeg tror ikke vi har råd til middag idag. Vi får dra et par tusen kilometer og tigge der."

Handler rapporter glatt til spot-pris! ;)

Det jeg etterspør er hvor kan man fjerne min tvil om organiseringen, i forstand av bakmenn og et kriminelt nettverk.

Organisert er de i den grad at de drar samlet, bor sammen, og sikkert deler byen seg i mellom også.

Men i den grad det kan sees på som en uting så vil det også ramme et hvilke som helst smågutt lag i fotball som valfarter land og strand på turneringer.

Lenke til kommentar
Det jeg etterspør er hvor kan man fjerne min tvil om organiseringen, i forstand av bakmenn og et kriminelt nettverk.

Organisert er de i den grad at de drar samlet, bor sammen, og sikkert deler byen seg i mellom også.

Da Dagsavisen lot en fotograf følge noen av dem fant man at de bodde i en leilighet hos en "norsk sigøyner", en leilighet som sosialen betalte. Man så også at vedkommende instruerte tiggerne og gikk rundt og samlet inn penger fra dem i løpet av dagen.

Det må en stor investering til for en fattig person i Rumenia for å kunne reise til Norge. Hvordan ser du egentlig for deg at dette kan foregå uten bakmenn?

Lenke til kommentar
Om de som tigger er frisk nok til å sitte ute 12 timer i døgnet er de fanken meg frisk nok til å gjøre enkle arbeidsoppgaver.

Det er fan meg helt utrolig at det er mulig for komplet friske og arbeidsføre fra Romania å sitte noen ganger mere enn 12 timer i døgnet .

Vi mangler arbeidskraft ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...