Gå til innhold

Fjern tiggere i Bergen

Anbefalte innlegg

Bergen Sentrum AS vil fjerne tiggerne fra øst-europa som har kommet det siste året....

Link - bt.no

Hvorfor tar de ikke tak i de narkomane som er å finne i hele sentrum heller.

Er tross alt bedre å gi penger til øst-europere som sender pengene hjem for å gi familien mat og skolegang, enn at norske skal bruke pengene på dop og kanalisere ressurser opp til bakmenn.

Og ikke minst at de sitter i ro, og ikke lager lyd fra seg. Er desto verre med trekkspill-tiggere!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bergen Sentrum AS vil fjerne tiggerne fra øst-europa som har kommet det siste året....

Link - bt.no

Hvorfor tar de ikke tak i de narkomane som er å finne i hele sentrum heller.

Er tross alt bedre å gi penger til øst-europere som sender pengene hjem for å gi familien mat og skolegang, enn at norske skal bruke pengene på dop og kanalisere ressurser opp til bakmenn.

Og ikke minst at de sitter i ro, og ikke lager lyd fra seg. Er desto verre med trekkspill-tiggere!

Gir man de penger, så ender mann opp med en by full av tiggere fra øst europa som ser en mulighet til å tjene fett på tigging.

Lenke til kommentar

Narkoman tigger framfor å stjele. Østeuropererne tigger fordi de tjener bedre enn hjemme. (beklager at jeg ser lett på det her) -Ikke gi dem en krone, så blir vi kvitt pakket. Når det gjelder trekkspillerne gir de i alle fall noe tilbake. Selv kan jeg ikke fordra østeuropeiske toner når jeg vandrer i sentrum. Minner meg om en gammel østeuropeisk film å gå i regnet med russisk trekkspillmusikk.

Synes forøvrig politiet kunne brukt ressurser på å storme narkohandel i parken framfor å storme pokerlag med 200kr i potten hver.

Lenke til kommentar
Jeg plages mer av "tiggerne" som skal ha penger av meg til alt fra abbonement på omega 3 fettsyrer, mobiltelefonabonnement, kredittkort, redd barna osv. Er mye mer innpåslitende de.

Joda, men man kunne vel forby disse i samme slengen? Selv gir jeg aldri penger til passive tiggere, og enda mindre til selgere fra redd barna. Jeg sier pent "nei" eller "jeg støtter alt amnesti" etc. (Alt etter hvem som spør)

Lenke til kommentar
Ikke om du bor i byen og må høre på den mindre gode spillingen i flere timer i strekk.

du har et poeng som jeg rett og slett ikke har tenkt på. Tenker ikke så langt til at folk bor midt i byen der hvor trekkspillerne er. Selv bor jeg i gangavstand fra sentrum, men utenfor trekkspill-rekkevidde.

men fremdeles gir det meg en bedre følelse å gi til noen som engasjerer seg og gjør noe (hva som helst egentlig) for å fortjene de kronene de får. Jeg gir ikke til de som spiller på min samvittighet, men heller de som får meg til å smile.

Lenke til kommentar
du har et poeng som jeg rett og slett ikke har tenkt på. Tenker ikke så langt til at folk bor midt i byen der hvor trekkspillerne er.

Bor du så nært at du daglig hører disse spillerne blir du nesten deprimert. Før var det bare regnet som var negativt med Bergen. Nå er også trekkspillmafian en del av det negative. Tiggerne og de narkomane er også synligere enn før. Gutten på 10-12 med elgitaren er derimot en attraksjon.

Lenke til kommentar

Var i by'n selv i dag og i løpet av en 3 minutters gåtur traff jeg på 5 tiggere med identiske kopper i samme "positur". Aldri sett tiggere i Bergen før (sett bort fra de kjente alkisene og de som spiller på de faste plassene). De bare satt der og det virket nærmest organisert.

Lenke til kommentar

Jaja, etter at den såkalte tigger paragrafen ble fjernet har vi alle sett flere tiggere rundt omkring, spesielt østeuroperne, dette var vel gjerne en ting som politikerne ikke tenkte på, jeg har sett dem ned i rundt 25 års alderen, og istedenfor å få seg en jobb, sitter de heller på ræv...... fett nok det, men hvem er det vi skal skylde på ? de som sitter der, eller vi som er så forbanna rik at vi strør en dagslønn her og en dagslønn der rundt oss mens vi raver rundt dritings i byens gater?

Denne loven var en ganske diskriminernde lov i hovedsak, det skjermer jo oss "normale" mennesker, for hva kampen for overlevelse var i Norge for noen før vi begynte å suge olje hardere enn hore på nattskjift langs strandkaien, det fantes faktisk mennesker som måtte tigge for å kunne få ender til å møtes, men vi andre skulle ikke se at problemet fantes, vi skulle ikke engang se at narkomane var i bybildet heller.

Dette kalles virkelighet, enten er det en lat jævel, eller en som ikke kan jobbe, en som tror han kan spille gitar, en som kan spille gitar, en som heller ber om penger istedenfor å selge dåsen, og kanskje en du kjente for mange år siden.

Dette er mennesker, og det kan løses ganske enkelt, vi skjifter loven til at det skal være " Norske statsborgere kan tigge i offentlig rom"

Må ikke tro at man kan komme til Norge å bomme penger, først statsborgerskap, så heroinavhengihet, og så lov til å tigge penger av oss.

Lenke til kommentar

Dette er mest sannsynlig organisert på samme måte som i Oslo. Det er organiserte reiser hit, de bor sammen med de som organiserer dette, de har egne garderober med slitne klær og instrumenter klar. Og så får de opplæring i hvordan de skal tigge og bakmennene stikker av med mye av pengene. I løpet av dagen går også de som organiserer dette rundt og samler inn penger fra dem.

Dette er sigøynere og de levere også på siden av samfunnet i hjemlandet.

Så er det bare å håpe at dere er mere naive i Bergen og gir dem mere penger slik at de heller reiser dit og letter trykket litt i Oslo. Dere kan også regne med en økning i tyverier når de kommer.

Lenke til kommentar
Rent prinsippielt sett så ser jeg ikke hvorfor det bør være forbudt å spørre noen om penger. Men et kompromiss er vel å kunne forby slikt på offentlige steder.

Politiet har jo mulighet til å bortvise folk uten grunn, da må man vel kunne gjøre det ulovlig å "henge rundt" eller tom. bo på en fast plass hvor man er i veien for andre.

Men du er nok inne på en formulering. Det burde være forbudt å be fremmede om penger på offentlig plass.

Lenke til kommentar
Jeg plages mer av "tiggerne" som skal ha penger av meg til alt fra abbonement på omega 3 fettsyrer, mobiltelefonabonnement, kredittkort, redd barna osv. Er mye mer innpåslitende de.

Det provoserer også! Jeg bor meget sentralt i bergen, og går forbi disse selgerene flere ganger til dagen. Ofte to ganger på få minutter fordi de står utenfor butikken jeg handler på. De spør når jeg er på vei til butikken, og når jeg går hjem igjen.

Jeg har blitt flinkt til å se bestemt en annen vei enn på de, og når jeg for n'te gang blir spurt og sier nei og får slengt etter meg "ha en god dag du da!" fra en eller annen veldedighetsorganisasjons fyr som selger meg samvittighet, da kribler det.

Videre så plager horene også. Greit, selg sex, men la menn få henvende seg heller. Jeg går forbi damene flere ganger i uken og blir "håny ready for good time". Og har blitt holdt tak i av disse damene.

De bare satt der og det virket nærmest organisert.

Politiet har ingen grunn til å tro dette er organisert, i forståelse av en kriminell begivenhet.

Så om noe må vekk så ta mange andre før "stille-tiggerne". Og igjen, det er bedre å gi til skolegang i langtvekkistan enn til dealeren i nygårdsparken.

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar
Rent prinsippielt sett så ser jeg ikke hvorfor det bør være forbudt å spørre noen om penger. Men et kompromiss er vel å kunne forby slikt på offentlige steder.

lover deg en ting, det er faktisk verre når de kommer på døren din hjemme og spør, har skjedd hos meg ... og jeg bor i utkanten av bergen

Lenke til kommentar

lover deg en ting, det er faktisk verre når de kommer på døren din hjemme og spør, har skjedd hos meg ... og jeg bor i utkanten av bergen

kom de på døren med en lapp der det stod kor fattig de var...?

Lenke til kommentar

Javisst... For øst-europeiske tiggere har jo kun hederlige hensikter, og er alle fullstendig bakmenn-frie?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...