Gå til innhold

Om treningsprogram og tilskudd

Anbefalte innlegg

Hei!

Lager denne tråden fordi jeg har fått med meg at det er mange her som kan en del om trening og det kroppslige. Jeg er en gutt på 19 år (veier +-75 kilo, 190cm høy, ja litt spinkel:P) som har trent på et treningsstudio nå i ett år. (vel og merke litt av og på), nå føler jeg meg litt umotivert til å trene videre. I vinter har jeg trent ca 3 noen ganger 4 ganger i uka. Men opplever ingen progresjon, verken i muskelstørrelse eller framgang med hvor mye vekter jeg tar. Jeg VAR motivert til å trene mye fram mot sommeren, har fortsatt lyst, men er litt på passiven.

Det jeg tror jeg har gjort feil er at jeg aldri har hatt et treningsprogram svart på hvitt. Har kun hatt i hodet hva jeg skal trene den og den dagen. Da har jeg jo heller aldri fulgt øvelser slavisk. Kort fattet var programmet slik:

Mandag: Bryst,Biceps,Triceps (mage på kveld)

Onsdag: Rygg, Bein, litt bryst (mage på kveld)

Fredag: Utholdenhet (løpe), mage, litt armer

Samtidig hadde jeg et moralsk opplegg for meg selv at jeg skulle ta situps hver kveld før jeg legger meg. Dette har også blitt slurvet med i det siste.

Kosthold er et annet poeng, er glad i godteri og brus en gang i blandt liksom, har aldri hatt noe nakketak på meg selv om at dette skal foregå kun den dagen f.eks. Men det har jeg tenkt at jeg skal begynne med.

Spørsmålene mine til dere;

Hørt mye om kosttilskudd, hva er deres anbefalninger om dette? Har tenkt litt på musclegainer(weightgainer) siden jeg har slitt litt med å oppleve resultater. Eller er dette kun pga at jeg har trent feil evnt?

Hvordan ser opplegget mitt ut? Må jeg trene oftere for å oppleve resultater? Hørt at restitusjonstid på de fleste musklene er på +- 48timer. Men igjen, proteiner kan kanskje korte ned på dette?

Har noen tips til øvelser? Og har noen ferdige treningsopplegg som kan passe meg? På forhånd takk for all hjelp:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du har misforstått en del ting ganske mye. :) Det at f.eks trener magen hver eneste kveld tilsier meg at du kan veldig lite om restitusjon (selv om du nevner noe om det lenger nede).

Grunnen til at du ikke har fremgang, kan jeg neste garantere deg at skyldes.

1. Du spiser ikke nok mat.

2. Du trener ikke med progresjon

Selve programmet er en sak, og det finnes selvsagt forskjell på gode og dårlige program, men det finnes heller ikke noe ultimat super program som automatisk vil gi deg resultater.

Proteintilskudd er mat i pulverform. Det er ikke noe mirakelkur som vil korte ned på restitusjonstiden eller gjøre deg svær over natta. (Det er klart at hvis du ikke spiser i nærheten av nok, vil kroppen slite med å hente seg inn igjen, men det er en helt annen sak).

Post treningsprogrammet ditt (øvelsene). Hvis du har laget det selv er sansynligheten for at det stinker ganske stor, sånn er det alltid i begynnelsen. :) Har du fått det av en instruktør kan det også hende at det er elendig, hvis instruktøren er av typen Elixia-PT med 2 helgekurs under beltet, and that's it.

Men før du setter i gang med noe som helst, må du svare meg på et spørsmål: "Hva ønsker du å oppnå?". En person som bare vandrer uten å ane hvor han skal, vil aldri komme frem. ;)

Edit, og ja, post kostholdet ditt.

Edit2.

Når du bare trener styrke 2 dager i uka, vil nok et fullkroppsprogram gi deg best resultater når det gjelder selve treningen. 2 dager er lite.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Stian89:

Magetreningen om kvelden er snakk om et par serier med situps bare. Simple as that, nå ser det ut som du veit mye om dette, men jeg har i alle fall hørt at det hjelper :)

Og jeg mener da at jeg skrev 3-4 ganger i uka. Dag 3 der jeg skrev utholdenhet består også av litt styrke, utholdenhet blir kjedelig etterhvert:thumbup: Grunnen til at jeg skriver noen ganger 4 dager i uka er at jeg lett blir dratt med av kamerater til å ta en økt. Da tar jeg litt det jeg føler for, litt enkel trening egentlig.

Tror nok du har rett ang. mat, blir toppen 3 måltider i døgnet. Frokost, sen lønsj og sen middag. Hvordan jeg skal trene med progresjon tror jeg du må forklare.

Hehe nei jeg har ingen tanker om at proteinpulver vil gjøre meg til hulken over natten, men jeg lurer på om det hjelper, er jo en grunn til at folk bruker det? Siden jeg ikke spiser tilstrekkelig antall ganger fordelt utover dagen, så kan vel pulveret hjelpe?

Programmet er noe jeg har lappet sammen underveis selv, så mulighetene for at det stinker er store. Og så må det sies at jeg ikke husker alle begrepene på øvelsene, vet du hva? Prøvde å skrive programmet mitt men det ble bare rot med forklaringer på hvert eneste punkt fordi jeg ikke husker begrepene...Kunnskapen om slikt er visst fraværende. Men tror nok vi kan være enige allerede nå om at det stinker. Jeg kan droppe det og starte på scratch. Er ca 2 uker siden jeg trente sist nå. Så det burde ikke ha noe å si om jeg omstrukturerer hele greia.

Spesifikt det jeg vil oppnå er rett og slett å arbeide med overkropp og kroppsholdning. Vil stramme opp kroppen fram mot sommeren. Få finere mage, kraftigere skulderparti osv. Vil også jobbe med bein/lår/rompe/legg. Dette er jo det vanlige som man hører "alle" vil. Har begynt å lese litt RYP etter at jeg skrev førsteinnlegget, og tenker at jeg vil sette meg en mål om hvor mye muskelmasse jeg vil gå opp. Men da igjen lurer jeg litt på hva som er realistisk. f-eks til sommersesongen, si Juni. Burde jeg klare 7kg muskelmasse? Vil ikke trene for å bli DIGER. Heller, som sagt over, stramme opp og bli litt mer muskuløs.

Kosthold;

Frokost, ofte kneip/mellomgrovt med makrell i tomat. Namm! :love: Og melk. Eller ostesmørbrød, krydderskinke. Osv.. Point being, kneip/mellomgrovt brød.

Lunsjen har en tendens til å gå over i det mer usunne, ofte pølse i lompe, lager ofte vaffelrøre, kylling i lompe da, det er vel ikke så ille.

Middag er mye rart. Koteletter m/poteter og gulrot og surkål. Kjøttkaker, Taco. En sjelden hjemmelaget hamburger.

Hmm jeg må skjerpe kostholdet...Det er litt :thumbdown:

Edit: Det med korting av restitusjonstid og proteiner, var jeg som rota, tenkte på creatin :p Men det har jeg bestemt meg for at jeg skal holde meg unna.

Endret av platti
Lenke til kommentar

Utfra det du skriver vil jeg tro at kosthold er det desidert største problemet ditt. Og forresten, det er ikke vits å trene magen hver kveld, uansett hvor mange/få sett det er snakk om. :) Du vil ikke få noe mer utbytte av det.

For å si det slik: Du vil bli mye sterkere og sunnere at å spise riktig (og nok!), uten at du trener - enn at du trener, men ikke spiser.

Men la oss si at du skal trene 3 dager i uka. Prøv deg isåfall på grunnprogrammet i RYP. Det som imidlertid er veldig viktig er at for effektivt å bygge muskelmasse må du ligge i kcal overskudd. 300-500kcal pleier å være fint. Dessuten vil RYP bli veldig tungt når du kommer et stykke ut i det, og hvis du ikke spiser nok kan jeg garantere deg 110% at du ikke vil få noe fremgang, men bare stagnere.

Og en ting til, hvis du bestemmer deg for å trene RYP 3 ganger i uka. Tren 3 ganger i uka. Ikke bli med kompiser på trening og ta deg en tilfeldig økt under et annet program. Du vil mest sansynlig ikke tjene noe på det. Ikke tren mage hver dag. Ikke tren noen muskler to dager på rad.

Hvis du klarer å legge på deg 7kg muskelmasse til sommeren er du et medisinsk vidunder som verden enda ikke har sett. Du får isåfall dele hemmeligheten med meg. :wink:

Å legge på seg ren muskelmasse er veldig møysommelig arbeid, og du skal være glad om du klarer noen få kilo i året. Det du imidlertid må huske på er at for effektivt å legge på seg muskler (som sagt tidligere) må du ligge i kcal overskudd. Du vil da få med litt fett på kjøpet, men sånn er det bare.

Bruker proteinpulver selv, det er spesielt fint rett etter trening. Grunnen til at du bør være litt forsiktig med kosttilskudd før du har fått et skikkelig kosthold på plass er at tilskudd aldri skal erstatte vanlig mat, kun supplere. Det må ikke bli sånn at du annenhver dag tenker, "nei, nå gir jeg faen i middag og tar med en shake istedet". Det funker ikke. Hvis du ignorerer tilskudd en stund, og legger fokus på å danne gode rutiner rundt kosthold, vil det være mye lettere å unngå slikt når du først begynner med tilskudd.

Har litt dårig tid, så gidder ikke leser over det jeg skrevet. Har sikkert ikke svart på alt du har spurt om heller, får se på det senere i dag.

SNakkes. Og lykke til.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha for kjempebra svar :) Begynner nå med en gang å legge om kosthold til å spise oftere (flere måltid), og ikke minst også sunnere mat :)

Haha, ja jeg har ikke stor greie på hvor mye som er "MYE" ¨legge på seg i muskelmasse. Kan sette meg mål som å gå opp et par kilo muskelmasse da. Og heller legge vekt på fremgang på treningsvektene i stedenfor baderomsvekta :p Skal ned på mandag og teste hva som er min "10rm" på en del øvelser som jeg ikke husker hvor mye jeg tar på :) Vet ikke om jeg skal gå for RYP programmet. Tror du jeg heller skal lage et eget treningsopplegg som jeg følger mens jeg legger om kosthold? Også gå over på RYP når kosthold er mer på plass, hvis det i det hele tatt er noen vits? Hvor bra er egentlig det programmet i forhold til hvis jeg får hjelp til å lage et tilpasset meg av en veileder?

Nei jeg skal finne den hemmeligheten og holde den for meg selv! Moha! :ph34r:

Lenke til kommentar

platti: Har du tatt knebøy og markløft før? Det er supergode øvelser, men du må gjøre dem riktig. Om du ikke kjenner teknikken, få med deg noen som vet som kan vise deg, og så øver du uten vekter en stund. Om du har tid kan du øve teknikk hver dag. Hvis ikke teknikken sitter så kommer du til å slite veldig med progresjonen når det verste "nybegynnerrushet" har lagt seg, og du kommer sannsynligvis til å dra på deg en skade.

Edit: RYP er et kjempeprogram! Men skal du først følge det programmet, så følg det strikt! Det gjelder forøvrig alle programmer, men i særdeleshet RYP. Om du vil trene fullkropp er det et veldig fint program. Når du er ferdig med den første 7ukersperioden kjører du en syvukersperiode til på samme eller et lignende program, så skifter du radikalt (f. eks. gå over til en splitt og bytt ut øvelsene med like øvelser)

Hvis du skulle finne ut at du ikke vil bruke RYP, ta utgangspunkt i samme type øvelser! Knebøy og Markløft er et must! Samt nedtrekk (eller aller helst chins, om du klarer), benkpress og roing. Ikke bytt ut øvelsene med maskinøvelser, selv om en instruktør sier det er bedre for nybegynnere.

Og les "training for newbies" på www.t-nation.com

Endret av gonjimann
Lenke til kommentar

For all del, hvis du ikke har peiling - ikke lag noe program selv. :) Hvis du imidlertid gjør det, post det her slik at andre kan gi deg tilbakemelding.

Å få hjelp av en "veileder" skal du alltid ta med en klype salt. Kvaliteten på disse er like forskjellig som natt og dag. Edit. Så gjør du det, post det programmet her også.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...