Gå til innhold

Kan man se på analog TV at det sendes på digitalt bakkenett?

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er ikke om hvorvidt man kan se digitale sendinger på en analog TV, men om man kan se at de digitale sendingene er igangsatt før man skaffer seg dekoder. Jeg bor et sted der de digitale sendingene offisielt starter i november, men regner ikke med at alt senderutstyret monteres samme dag eller uke. Noen steder vil sannsynligvis montørene gjøre jobben allerde til våren, og så kan man jo håpe at sendingene, i alle fall på prøvebasis, vil starte noen uker eller kanskje tilogmed måneder før offisiell oppstart. Jeg vet mange i Oppland fikk inn digitalt bakkenett i god tid før nettet offiselt åpnet der.

http://www.norkring.no/upload/Kanalplan.xls viser frekvensene eller kanalene det digitale bakkenettet sender/skal sende på.

Hvis jeg manuelt stiller inn TV-en på kanal 31, som er frekvensen for signalpakke 1 fra senderen jeg i dag får TV2 fra, og zapper innom en gang i blant for å se om det er noe der, vil jeg se nøyaktig samme snø på skjermen etter at sendingene er startet som nå hvor det ikke sendes noe derfra på den kanalen, eller vil en analog TV vise et digitalt kodet mønster av et eller annet slag som viser meg at sendingene er startet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svaret, da vil vel første tegn på at bakkenettet åpner være at man ser i avisen at en elektrobutikk averter og demonstrerer dekoderbokser i bruk, slik som skjedde i Gudbrandsdalen en drøy måned før nettet skulle åpne i Oppland.

Det hadde kanskje vært litt for mye av det gode at man skulle kunne se de digitale sendingene som nuller og enere i en slags strekkode eller rutenett. :)

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Jeg bor i Østfold, og de digitale sendingene her i Halden ble offisielt åpnet i begynnelsen av september 2007, noen få dager etter Rogaland.

Men allerede i april (rett etter påske) var de tre nye senderne installert og i prøvedrift - litt til og fra fram til etter sommerferien. Deretter var alle tre mux'ene på lufta konstant. I løpet av sommerhalvåret året før ble det dessuten testet i mpeg2 i en periode iflg. en antenneinstallatør jeg kjenner.

Du forteller ikke hvor du bor, men du kan nok regne med at sendeantenneinstallasjonene igangsettes så snart våren kommer. Og følger du med på NTV's nettsider, vil det sikkert komme meldinger der om installasjonene.

Men du vil ikke se filla av signalene på en analog TV, men har du har tilgang til måleinstrumenter eller en digital mottaker vil du kunne følge med.

Mvh

Bjørn :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...