Herr Brun Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Det står det på kontrakten, men i tariffen så står det at du må jobbe et visst antall timer for å ha rett på ub-tillegg. Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Dersom du er ekstravakt/deltid må du jobbe minst 48 timer i mnd for å ha krav på UB-tillegg. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Er det så mye? Hadde du orket å komme med kilde? Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Er det så mye? Hadde du orket å komme med kilde? Skrev mail til LOs sommerpatrulje angående UB - tillegg. Svaret jeg fikk er som følger; QUOTE Hei UB - tillegg: Mandag til fredag: Etter kl. 1800: 21,00 pr time Etter kl. 2100: 42,00 pr time Lørdag: Etter kl. 1300: 42,00 pr time Etter kl. 1600: 84,00 pr time Søndag: Hele døgnet: 84,00 pr time Ordningen gjelder også deltidsansatte med en gjennomsnittlig arbeidstid på 12 timer eller mer pr. uke. Ekstrahjelper med 12 timer eller mer pr. uke omfattes også av ordningen. Ferievikarer omfattes ikke av ordningen. Det skal ikke betales tillegg for timer som det betales overtidsgodtgjøring eller skifttillegg på. Det kommer altså an på om du er deltidsansatt (hvis du har en fast arbeidstid hver uke) eller ekstrahjelp (blir tilkalt ved behov). Hvis du er deltidsansatt så må man jobbe minst 48 timer i måneden, mens hvis man er ekstrahjelp så må man jobbe minst 12 timer den enkelte uke for å få disse tilleggene. Med vennlig hilsen LOs sommerpatrulje Tlf: 8 100 1999 E-post: [email protected] Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Med andre ord gjelder det å være ekstravakt, og ikke deltidsansatt. Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jepp, og det er jeg så heldig at jeg er. Dog blir det fort mye mer enn 48 timer jobbing tilsammen, så kunne likegodt vært deltid. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jepp, men for de som har jobb i kassa på rema (eller bunnpris, i dette tilfellet) i tillegg til skolen så er det vel vanlig med to faste helger i måneden, pluss pluss. Min erfaring fra mine jobber er at det blir rundt 40 timer. Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg fikk beskjed at hvis jeg jobbet totalt 52 timer i mnd. så fikk jeg UB, men jeg tror ikke jeg får gjort det. Men jeg har en timelønn på 88,49 Kr, er det sånn at Daglig Leder ganger timelønna med antall timer jeg jobber? Tror det er 8 timer på søndager om jeg husker riktig. (Får man ikke ekstra for søndager, llr er det bare UB-tillegg?). Uansett hvis jeg jobber 48 eller 52 timer (eller hva det er) legger lønningsmannen da UB-tillegget til den ordinære lønna. Si at jeg jobbet jobbet 8 timer på søndag, så plusser han timelønna med UB-tillegget og ganger med antall timer?? Takker for svar! PS: Hvor mange timer kan en 16 åring jobbe i uka? Viktig å vite det!!!!! Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg fikk beskjed at hvis jeg jobbet totalt 52 timer i mnd. så fikk jeg UB, men jeg tror ikke jeg får gjort det. Men jeg har en timelønn på 88,49 Kr, er det sånn at Daglig Leder ganger timelønna med antall timer jeg jobber? Tror det er 8 timer på søndager om jeg husker riktig. (Får man ikke ekstra for søndager, llr er det bare UB-tillegg?). Uansett hvis jeg jobber 48 eller 52 timer (eller hva det er) legger lønningsmannen da UB-tillegget til den ordinære lønna. Si at jeg jobbet jobbet 8 timer på søndag, så plusser han timelønna med UB-tillegget og ganger med antall timer?? Takker for svar! PS: Hvor mange timer kan en 16 åring jobbe i uka? Viktig å vite det!!!!! Hvis butikken din følger tariff har nok timelønnen gått opp til 95,- eller noe rundt der. De timene du skal ha UB-tillegg blir lagt til timelønnen og ganget med så mange timer det gjelder. Er vel ikke noen restriksjoner på hvor mye en 16-åring kan jobbe sånn sett tror jeg. Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Jepp, men for de som har jobb i kassa på rema (eller bunnpris, i dette tilfellet) i tillegg til skolen så er det vel vanlig med to faste helger i måneden, pluss pluss. Min erfaring fra mine jobber er at det blir rundt 40 timer. Det er der mange butikker gjør en smart handling i å ansette studenter. Jeg har fordelen av at jeg jobber på kiwi ved siden av skolen. F.eks 16-23.30 eller 16-22 er vanlig. For min del går jo kabalen lett opp, men der butikkene stenger tidligere må en rett og slett jobbe flere dager for å få nok timer. Trenger du penger er UB-tilleggene enkle penger å få med seg hvis man har tid nok til å jobbe tilstrekkelig. Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Sorry dobbelpost!! Er det sånn at alle har krav på UB-tillegg uansett alder, bare at du jobber x timer. (48 llr 52)?? Fordi jeg jobber 8 timer Søndager og 5 timer Mandager og det blir tilsammen 13 timer i uka. Som blir 52. Da sier det seg sjølv at jeg har krav på det?? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Alt dette står i arbeidskontrakten din. Vi kan ikke vite hva du har slags tariffavtale, og hva som står i arbeidskontrakten. Spør sjefen din, og ikke oss! Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Spurte...fikk beskjed at jeg har det. Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Pass på at du får riktig lønn nå da. Etter lønnsoppgjøret er tarifflønna til oss butikkansatte under 18 år 95,49kr i timen (7 kroner mer) Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) mm...merket det....skjekker når jeg får lønnslippen....btw...merka at 1 mnd. på bunnpris går fra 15 - 15...Synd det altså...trodde det var 1 - 1, da jeg hadde fått en solid lønn med ub. Skal ha ferie mellom 15 - 15. Btw...hvor mange jobber kan en under 18 ha. Har to jobber, og fikk beskjed i dag at frikortet mitt var ugyldig. Hvor i svar.. er det da to deler?? Noen som vet?? Endret 23. juni 2008 av Zuvijin Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Det er ikke jeg sikker på, da jeg bare har en jobb. Men tenkte jeg skulle si, lønnsøkningen skal være på all lønn tjent fra 1. april. Pass på at du får godtgjørelse for april/mai også Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Så de 95,49 skal komme allerede på første lønning?? Det er da kjempe bra! Lenke til kommentar
jocke Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) btw...merka at 1 mnd. på bunnpris går fra 15 - 15...Synd det altså...trodde det var 1 - 1, da jeg hadde fått en solid lønn med ub. Skal ha ferie mellom 15 - 15. Fastlønnede går fra 1 til 1. Timelønnede går fra 15 til 15, utbetalt innen den 1 hver mnd. Når det gjelder frikort, kan dette bare brukes hos èn arbeidsgiver. Skal du ha to, må du kontakte NAV/Skattekontoret, og få deg et prosentkort med lav prosent. Frikortet bruker du hos den arbeidsgiveren du regner med å tjene mest hos, og så gir du prosentkortet til den andre. Dersom du ser at du kommer til å tjene mer enn 40k på et år, kan du likegodt bare droppe frikortet, og levere prosentkort til begge arbeidsgiverne. Jeg mente at det var slik at i butikker som har åpent på søndager og røde kalenderdager, så vil disse dagene regnes som ordinær arbeidstid, og at derfor UB-tillegg ikke gjaldt. Dobbelt timebetalt er det dog på noen utvalgte helligdager, men det er vel det eneste. Eller er jeg helt på jordet nå? Så de 95,49 skal komme allerede på første lønning?? Det er da kjempe bra! Om du jobber i bedrift med tariff, så skulle de vært betalt fom en eller annen dag i April mnd. Bunnpris der jeg jobber hadde glemt det på lønna for April, så vi ble betalt mellomlegget på Mai-lønninga. Endret 1. juli 2008 av jocke Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 (endret) Takk for svar jocke. Men jeg lurer på om det er skjedd noe feil i dag?? Jeg fikk lønningen i dag (du og sikkert) og det stod at jeg hadde jobbet 88 timer. (merkelig manglet det 5 timer) Fra 1 juni til nå. (pga at jeg ikke fikk skattekortet). Men jeg vet selv og har regnet ut at jeg har jobbet 61 timer fra 15. juni til 14. juli. Merkelig nok stod det INGEN VERDENS TING om UB på min lønnslipp!! På kontrakten står det: Eve. andre tillegg: UB !!!!! Så er dette en feil?? På forhånd takker jeg for svar! @jocke: Herrbrun har skrevet før i topicen at UB gjelder søndag også. Tror han spurte LO. PS: Jeg har jobbet siden 1. jun. Har det noe å si?? EDIT: Svar på sitat fra jocke. Endret 28. juli 2008 av Zuvijin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå