Gå til innhold

Facebook og jobbsøking?

DawnDusk

Anbefalte innlegg

Hei!

I det siste har det vært veldig mye fokus på at f.eks. private festbilder på Facebook kan ødelegge dine muligheter for å få jobb. Men jeg må spørre meg selv - hvordan kan arbeidsgiver se disse bildene? Man må jo i de fleste tilfeller faktisk være venn med personen på Facebook for å se alle bildene av ham/hun?

Skjønner ikke helt hvordan de får tak i disse bildene, når de ikke har tilgang til profilen vår som kun venner kan se.

Endret av DawnDusk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I begynnelsen før det ble fokus på dette var det veldig mange som hadde helt åpne profiler, dvs at du ikke trengte være venner med folk for å se profilene deres. Tror det er de tilfellene det snakkes om.

Ellers må evt arbeidsgiver kjenne noen som kjenner personen og på den måten få fatt i bildene.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Hva er problemet? Alle fester jo? Synes det er tragisk dersom arbeidsgiver påvirkes av dette.

Han/hun blir nok påvirket. Alt slikt vil hjelpe arbeidsgiveren til å danne seg et bilde av søkeren, og det har ihvertfall en ubevisst påvirkning.

Lenke til kommentar

Tror ikke at alle arbeidsgivere sjekker deg ut og inn med google/facebook og slikt, det er bare noe media liker at du skal tro, så de har noe å skrive om i stedet for død og krig og elendighet.

Kommer det ut noen grusomme bilder av deg på facebook er det bare å fjerne tagen på bildet. Da vil det ikke komme opp i den delen med bilder av deg. Og din potensielle arbeidsgiver gidder neppe å infiltrere vennekretsen din for å finne ut hva for noen lugubre greier du gjorde forrige lørdag :p

Lenke til kommentar

Med mindre du skal søke jobb i FBI, CIA eller lignende tror jeg ikke dette skal være noe problem. Om en arbeidsgiver skal få tak i slike bilder måtte vedkomne, som sagt, infiltrere vennekretsen din, hvilken arbeidsgiver ville finne på noe sånt?

Dessuten, om det ligger bilder av deg på nettet som kan gi et så utrolig dårlig inntrykk, så kan du jo bare få de fjernet - ingen har lov å legge ut bilder av deg mot din vilje.

Min mening: Dette er noe tull som media har funnet på, slik at de får en fin avveksling fra krig, død og fordervelse.

Lenke til kommentar
Hva er problemet? Alle fester jo? Synes det er tragisk dersom arbeidsgiver påvirkes av dette.

Heh, jeg har selv med flere anledninger sjenket både sjef og NK under bordet så egentlig har de ikke noe med slikt.

Annet en at du har rent rulleblad i enkelte tilfeller eller at du er edru på 99% av mandagene du skal jobbe.

Jeg har enda jobb og har kun vært ute av stand til å jobbe en gang på grunn av fest.

Lenke til kommentar

Bare vær bevisst på sikkerhetsinstillingene dine i Facebook så er det nok ikke et stort problem.

Generelt sett så kan det være lurt å tenke igjennom hva en legger ut på nettet og regelen er så enkel og åpenbar som at du ikke legger ut ting du ikke vil at andre skal se. (Bare tenk igjennom det, virker som mange ikke gjør det.)

Ang. hvordan arbeidsgiver vet om Facebook så er det jo mange som har kollegene sine på Facebook.

Ellers så er jeg litt enig i at media har skapt litt hysteri rundt dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...