Teknicon Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Heisann. Don't ask me why, men jeg har litt dilla på filmer som beskriver en forfatter(ere)s liv, og lignende. For å komme med eksempel: Secret Window, Finding Forrester, Reprise, etc. Jeg elsker slike filmer, selv om disse spesifike eksemplene ikke nødvendigvis kan plasseres i én og samme kategori/genre. Har også kikket litt på TV-serien Californication, som jeg synes er utrolig fengende. Er det noen som kan komme med forslag til lignende filmer/serier? Håper dere skjønner hva jeg mener. Knock yourself out! ^^ Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Misery (filmen basert på Stephen Kings bok) kan kanskje være noe? Eventuelt Finding Neverland, filmen om J.M. Barrie (mannen som skrev Peter Pan), eventuelt TV-serien The Lost Boys om samme forfatter? http://en.wikipedia.org/wiki/Misery_(film) http://en.wikipedia.org/wiki/Finding_Neverland http://en.wikipedia.org/wiki/The_Lost_Boys_%28docudrama%29 Endret 7. februar 2008 av Eldritch Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 I Das Leben der Anderen har forfatteren/dramatikeren en sentral rolle. En av år 2006 sine beste filmer, selv om hovedtema er overvåking (hvor da dramatikeren er middelet for å få frem budskapet). Ellers har Eldritch foreslått et par gode filmer Lenke til kommentar
Jan Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Factotum. Curb Your Enthusiasm? Muligens jævlig på viddene, men fyren spiller seg selv og han skrev seinfeld og denne serien. Lenke til kommentar
Montag Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Om du ønsker å se film om en forfatters "fargerike" hverdag, må du få med deg Mickey Rourke i Barfly. Anbefaler også filmen om C.S.Lewis - Shadowlands, samt The Hoax Edit: Glemte jo filmen om Beatrix Potter: Miss Potter Endret 7. februar 2008 av Montag Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Funker manusforfattere? Da kan Adaptation absolutt anbefales. Ellers står jeg bak mange av forslagene som er nevnt her. Og Barfly har jeg lenge hatt lyst til å se... Endret 7. februar 2008 av CollectTheCheck Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Historien i "Stranger than fiction" er sterkt knyttet opp mot skrivingen om en bok. Historiene i både "The Fountain" og "El Laberinto del fauno" er sterkt knyttet opp mot handling som skjer med leseren av forskjellige bøker. Alle er veldig fantastiske historier, og jeg er svært glad i alle filmene Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 I Das Leben der Anderen har forfatteren/dramatikeren en sentral rolle. En av år 2006 sine beste filmer, selv om hovedtema er overvåking (hvor da dramatikeren er middelet for å få frem budskapet). Ellers har Eldritch foreslått et par gode filmer Slår meg på den, den filmen er knallbra, men er på tysk tough. Er vel uten tvil den beste tyske filmen jeg har sett, men så er det meste annet jeg har sett av tyske filmer litt mer av det tvilsomme slaget Lenke til kommentar
Teknicon Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Takker for alle forslag. ^^ Var mye bra å hente her, både som jeg hadde hørt om før og ting jeg aldri har hørt om. Flotte greier. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Liker du Coen-brødrene er Barton Fink å anbefale. Handler om en forfatter med "writer's block" i Hollywood på 40-tallet. Wikipedia om filmen Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Sjekk også denne listen. Decontructing Harry er bra og tv-serien The Singing Detective fra BBC (ikke filmen) skal være strålende. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Min favoritt (Utenom Adaptation som allerede er nevnt), er Finding Forrester (2000). Ser på IMDb at 25000 har sett den, men kan aldri huske å ha hørt den bli nevnt i en diskusjon. Aldri noen som anbefaler den, eller nevner den. Merkelige greier. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Så Shattered Glass her en natt. Ganske kul film om en skribent Ellers synes jeg the Hoax som er nevnt var meget kul. Lenke til kommentar
henrik_s Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) The Shining. Kanskje forfatterdelen er viktigere i boka, men fortsatt en knall film. Kan også anbefale 1408, en annen film basert på en Stephen King-historie. Endret 10. februar 2008 av henrik_s Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Capote handler om Truman Capote og tilblivelsen av hans bok Med kaldt blod. Boken i seg selv er basert på en sann historie, hvor en hel familie blir skutt og drept, og filmen om boken går på hvordan eksentriske Capote går til verks for å frembringe informasjon og historien fra de mindre ressurssterke drapsmennene. Likte selv filmen, og den har fått god omtale. Nå har det også kommet en ny film om samme hendelse, nemlig Infamous. (Faktisk kom den omtrent samtidig med overnevnte film, men kom litt i bakkant.) Den har jeg ikke fått sett enda, men som sagt tar for seg samme bok og hvordan den blir til, men vinkler historiene noe anderledes. Forøvrig dukker også Harper Lee opp i disse filmene, som fungerte som Capotes sekretær. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå