Capo Crimini Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Situasjonen er følgende: Windows XP er installert på C. Installerte i ettertid Windows 2000 Advanced Server på D. Windows XP vil ikke lenger starte, med feilmeldingen: "Windows 2000 could not start because the following file is missing or corrupt: C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEMd startup options for Windows 2000, press F8. You can attempt to repair this file by starting Windows 2000." Det merkelige i dette er at den hevder å prøve å starte 2k, ikke XP. Jeg kommer helt fint inn i 2k. Jeg har dessuten prøvd å reparere XP installasjonen med CD, men ved inntasting av administrator passord hevder den det er galt passord. Noen som har tips til hva som kan forandres? Jeg vil anta det kun er et par linjer tekst som må forandres i windows mappen, eventuelt i en MBR fil, men jeg kan ikke huske hvor disse boot-filene ligger i windows. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Grunnen er at du installerte Win'2k etter XP. Dermed ble bootloaderen til Xp overskrevet med 2000 sin. Å reparere installasjonen ved å bruke fixmbr og fixboot skal løse det. Men siden du ikke husker passordet så må du se om du kan finne et verktøy som kan nullstille adminpassord. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Prøv å kjøre Recovery Console fra Win2000 CD, den har ikke det passordproblemet. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Vil da ikke det være nyttesløs, da bootloaderen er den samme? Mulig du kan bytte plate når du gjør det men. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Win2000 og XP bruker samme type oppstart. Jeg vet ikke om fixboot fikser dette problemet, eller om bootcfg /rebuild er bedre? Endret 7. februar 2008 av hårek Lenke til kommentar
TCi Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 De bruker samme type oppstart ja, men to forskjellige utgaver. Derfor den nå ikke finner XP lenger. 2000 er ikke designet for å finne XP, da det kom ut noen år tidligere. Nå ble jeg faktisk litt usikker om det første tipset mitt vil fungere. Trolig vil faktisk 2000 ikke starte nå, da oppstartfilene vil bli endret. Prøv heller å kjør en repair installasjon av XP. Installasjonen vil søke etter tidligere Windows-versjoner. Kanskje vil den finne 2000 og sette opp rett info i boot.ini. Om ikke må du sette opp dette selv manuelt. Men da må oppstartsfilene til XP være lagt til, som mitt første tips gjør. Om du poster boot.ini filen din, kanskje den kan modifiseres til å finne 2000 ved å legge til et oppstartsalternativ. Vil ikke gjøre noe skade for XP vil være tilgjengelig hele tiden. Lenke til kommentar
Capo Crimini Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Takk for alle innspill, men jeg har enda ikke gjort noen forandringer i systemet. Dette er hva som står i boot.ini (på partisjon C): [boot loader]timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Advanced Server" /fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect Noen anbefalinger til hva jeg bør forandre på? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Boot.ini ser ok ut. Mulig bootcfg /rebuild (recovery console i XP) som Hårek nevner vil hjelpe. Virker heller som det er annet enn boot.ini det er noe galt med. Lenke til kommentar
Capo Crimini Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Har løst problemet ved å overskrive filene ntldr og ntdetect.com fra en annen XP installasjon. Stemmer at boot.ini filen var i orden. Endret 12. februar 2008 av Capo Crimini Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå