toov4 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Hei, jeg har et dig. speilrefleks, Nikon D70s. Problemet er at når jeg har blitz-innstillingen på auto og tar bilder av enkelte personer, blir øynene sløve. Jeg prøver og prøver, men øynene blir alltid sløve. Dette gjelder på flere personer. Kan dette være en produksjonsfeil, eller er det innstillingene på kameraet? På forhånd takk! :-) Endret 7. februar 2008 av toov4 Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Hei, jeg har et dig. speilrefleks, Nikon D70s. Problemet er at når jeg har blitz-innstillingen på auto og tar bilder av enkelte personer, blir øynene sløve. Jeg prøver og prøver, men øynene blir alltid sløve. Dette gjelder på flere personer. Kan dette være en produksjonsfeil, eller er det innstillingene på kameraet? På forhånd takk! :-) Med "sløv", regner jeg med at du mener i stedet for svarte pupiller blir det rødaktig eller uklart? Klikk her for et eksempel... Dette er i så fall et svært vanlig problem på de fleste kameraer i dag med innebygd blitz, fordi blitzen sitter for nærme objektivet, og lager uheldige reflekser i øyet. De fleste kameraer har en innebygd funksjon for dette (kalles ofte "red eye reduction"), det er en egen blitzmodus som sender ut små blink i forkant slik at øyet trekker seg sammen. Edit: Jeg har D70s selv, for å velge dette trykker du inn blitz-knappen på siden av søkeren (den som spretter opp blitzen), holder den inne og vrir på tommelhjulet BAK. Da kan du skifte til et symbol med øye+lyn. En ekstern blitz er det beste, da øker avstanden til objektivet, og du kan bruke en diffuser som sprer lyset, eller en reflektorskjerm som gir indirekte lys. Begge deler gir mye mykere og bedre lys. Ellers har de fleste fotoprogrammer i dag funksjoner for å rette opp dette i etterkant. Endret 7. februar 2008 av kjelldell Lenke til kommentar
toov4 Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Beklager, men med sløve øyne mener jeg halvåpne øyner, på vei til lukkede øyner. Men takk uansett :-) Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Vet ikke om D70s har FV lock, men regner med det. FV lock lar deg fikse dette uten problem, da preflashet tas på forhånd. Plages ikke med dette med D80-en min i stor grad, men når jeg tar bilder av katten min er hun veldig kjapp til å reagere Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Digitale kameraer bruker en "pre-flash" for å justere blitzeksponeringen. Forskinkelsen mellom pre-flash og det faktiske blinket når bildet faktisk blir tatt varierer mellom kameramodeller, og på D70 er det relativt langt. Kombiner det med at enkelte personer har raskere blinkerefleks enn andre, så blir resulatet at enkelte kan gjentakende "se søvnige ut" med enkelte kameramodeller, med mindre man bruker FV-trikset jzono1 foreslår. Det fungerer fin-fint. Edit: noen tall: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=16640348 Endret 7. februar 2008 av CWalken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå