Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer under installasjon av windows

Anbefalte innlegg

Hei! Hvis noen kunne ha hjulpet meg med dette hadde jeg blitt veldig glad :)

Kort versjon:

Når jeg skal installere windows xp kommer ingen av harddiskene opp der hvor man skal velge partisjon, eller partisjonere en upartisjonert harddisk. Det er bare listet opp tomme felter som dette:

Følgende liste viser eksisterende partisjoner og upartisjonert plass på denne datamaskinen

*Ukjent disk

<Ingen disk i denne stasjonen>

*Ukjent disk

<Ingen disk i denne stasjonen>

Osv...

Ekstra info:

Datamaskinen fungerte helt fint før og det var meningen å installere xp på nytt fordi jeg skulle formatere og legge windows over på min nye raptor. De to gamle 250gb satte jeg i RAID og det fungerte helt fint.

Boot sequence er satt først CDROM og så harddisk, harddrive boot sequence er satt slik at først starter min raptor, og så starter min 500gb, altså så kommer begge de harddiskene som ikke står i RAID opp i BIOS, det er bare under installasjonen av xp hvor de ikke kommer opp.

Spørsmål:

Hva er det jeg må gjøre for at harddiskene kommer opp under installasjonen av windows? Er det driverne som er problemet?

Takk :)

Endret av DJMartin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første som slår meg er at du må trykke F6 rett etter at installasjonsprogrammet starter og skjermen blir blå. Da sier du til Windows at du skal legge inn drivere for RAID-kontrolleren. Uten disse driverne vil ikke XP finne disker i Raid eller AHCI-mode

Så håper du har en diskett og en diskettstasjon =)

Raid-drivere finner du mest sannsynlig på en cd som fulgte med hovedkort, eller så må du laste dem ned fra Jmicron eller Intel, kommer an på hva slags hovedkort du har.

Håper dette hjelper

Lenke til kommentar
Det første som slår meg er at du må trykke F6 rett etter at installasjonsprogrammet starter og skjermen blir blå. Da sier du til Windows at du skal legge inn drivere for RAID-kontrolleren. Uten disse driverne vil ikke XP finne disker i Raid eller AHCI-mode

Hvis du har en Windows installasjons CD med service pack 2 og et hovedkort med nForce 3 eller senere, trenger du ikke denne disketten. Men en slik diskett skal uansett følge med hovedkortet.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, men det har seg slik at jeg IKKE skal installere windows på RAID oppsettet, bare på den raptoren som står helt alene. Altså er mitt raid-oppsett en "non-bootable RAID Array" Og det står i manualen til hovedkortet at jeg kan installere driverne til RAID i windows etter at det er installert på en av de andre harddiskene.

Men det går ikke siden de ikke kommer opp under installasjonen.

EDIT:

Og hovedkortet mitt er nForce 4, og XP ligger på en cd med SP2 på.

Endret av DJMartin
Lenke til kommentar

Okey, jeg klarte å fikse det til slutt. Tok lang tid, først så prøvde jeg å installere windows uten å sette de to harddiskene i RAID for å så sette de i raid etter at windows var installert. Det gikk ikke så jeg lastet ned nLite og fulgte denne guiden:

I have an asus motherboard, and it aint no plug and play when installing raid on it if you dont have a diskette with the raid controller drivers, and a floppy for that sake.

Here is how i solved it (see system1 on my profile):

Creating the boot CD with needed drivers:

# Download and installed Nlite

# Started nlite and told it that me target os-cd (the one without raid drives) was in my cd-rom.

# Selected a folder on my drive to use as temp folder for the recompiling of the CD.

# Chose to add drives and make a bootable ISO image. (screwing with the other stuff might get messy)

# Inserted the motherboard utility cd in my rom.

# Selected to add a whole drive folder in nlite, and added the whole drivers folder on the CD.

# selected all drivers except those based on x64 OSs or Vista when asked to point em out on a list.

# Selected all subdrivers for everything i had previously added when asked to point em out on a list.

# Started the process

# Selected create bootable iso

# Used the burn iso option in my cdburn program (instant cd & dvd burner)

Setting up the target machines bios:

# Hit del during post to enter bios

# On the "main page" tab, selected "IDE configuration" and set it to sata (as in the manual)

# On the "boot" tab, selected the raptor disk as the first disk in "disk order".

# On the same tab, sat the raptor to boot after the DVD/CD-rom.

# Save and exit.

# During post, hit ctrl+I (varies from board to board) to enter the array conf menu.

# Created a raid0 using the two samsung disks

# Exit

Further details:

# Inserted new OS boot cd.

# Did NOT hit f6 during installation (drivers are now loaded automatically from the CD)

# formatted both drives (raptor and the samsung array) to ntfs (quick).

# selected to install the OS on the raptor.

# If prompted with windows telling you that it needs to install some things to the array youve made, let it.

# Rest was smooooth

Og woilla, så fungerte alt fint, driver nå å formaterer den nye array'en. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...