Espencom Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Hei alle sammen! Newbie-spørsmål: Jeg har fått i oppgave å finne et bra program for å bygge hjemmesider. Imidlertid skal hjememsidene inneholde webshop og forum. Og som den newbien jeg er så trenger jeg litt hjelp. Så til spørsmålene jeg håper noen kan være behjelpelige med å svare på =) 1. Inkluderer Adobe Creative Suite 3 Web Standard/Premium mulighet for å lage egen webshop og forum (eller må en laste ned andre programmer for å integrere dette i en webløsning)? 2. Forslag til eventuelle andre gode programmer for å lage websider, og eventuelt webshop og forum? På forhånd takk for hjelpen! =) Espen Lenke til kommentar
semafor Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Både ja og nei. Photoshop kan brukes til å lage design, Dreamweaver til å lage koden, men uansett så krever et forum/(dynamiske) websider en server som støtter php, perl, asp, etc.. Du sier ikke mye om hvilket formål siden din skal tjene. Lenke til kommentar
Espencom Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 Både ja og nei. Photoshop kan brukes til å lage design, Dreamweaver til å lage koden, men uansett så krever et forum/(dynamiske) websider en server som støtter php, perl, asp, etc.. Du sier ikke mye om hvilket formål siden din skal tjene. Takk for svar! =) Det er et selskap som har bedt meg om å undersøke programvare til å lage en egen hjemmeside (de har visstnok IT-personell til å lage selve hjemmesiden gitt at programmet er brukervennlig og tilfredsstillende - ref mitt forslag om adobe creative suite web...) som skal fronte både nyheter, "kontakt oss"-funksjon, diverse faner for ulik informasjon, forum og webshop. Målgruppen er gitte yrkesgrupper som skal benytte websiden primært som en informasjons-, nyhets- og diskusjonskanal; sekundært som en webshopløsning. Selskapet har tidligere kjøpt inn tjenester fra andre firmaer som har laget hjemmesideløsning for selskapet (både skjelett og design). Disse sidene kan selskapet til en viss grad oppdatere selv både designmessig og innholdsmessig (som å legge ut nyheter, ny informasjon etc). I denne sammenheng ønsker selskapet imidlertid å lage en mindre hjemmesideløsning for en liten avgrenset del av virksomheten; dette skal skilles ut som eget domene. Målet for selskapet er å lage en liten hjemmesideløsning som de selv bygger opp mer eller mindre fra scratch, uten å måtte kjøpe inn dyre løsninger fra firmaer som de er avhengige av å kontakte hver gang de ønsker en endring i skjelett/funksjonalitet etc. Jeg forutsetter at selskapet som ønsker dette har en server som støtter asp etc. Håper dette ga litt mer kjøtt på beina. Ser frem til videre svar! =) Thx Espen Lenke til kommentar
semafor Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Den eneste grunnen til at disse IT-ansvarlige har bedt deg undersøke dette, må jo være at de ikke innehar kunnskapen selv. Denne tråden forteller jo også litt om din forutsetning til å svare dem på en god måte. Jeg ville henvendt dem videre til en du vet har gjort noe lignende før. Hvis du selv har lyst å prøve, kan du se litt på løsninger som Wordpress eller Joomla. Begge har sine forum- og webshopløsninger. P.S. Creative Suite er dyrt, og er noe som tar tid å lære seg. Lenke til kommentar
Espencom Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 Den eneste grunnen til at disse IT-ansvarlige har bedt deg undersøke dette, må jo være at de ikke innehar kunnskapen selv. Denne tråden forteller jo også litt om din forutsetning til å svare dem på en god måte. Jeg ville henvendt dem videre til en du vet har gjort noe lignende før. Hvis du selv har lyst å prøve, kan du se litt på løsninger som Wordpress eller Joomla. Begge har sine forum- og webshopløsninger. P.S. Creative Suite er dyrt, og er noe som tar tid å lære seg. Skal innrømme at du kommer med ganske treffende kritikk! Og den kritikken tar jeg gjerne. Samtidig har jeg snakket med mennesker innen IT og de henviser meg til at firmaer bør fikse dette. Ut fra deres perspektiv er nok det også riktig og hensiktsmessig, og vil sikkert gi best resultater. Imidlertid er mitt poeng at personer og mindre organisasjoner må kunne få lage egne hjemmesider uten å måtte ansette mennesker med omfattende webutdanning og/eller kontakte firmaer som krever rimelige høye summer for slike oppdrag. Selvfølgelig: Resultatet blir nok deretter. Skal se litt på dine forslag, og takker for disse. Joomla ser umiddelbart også bra ut. Tro det eller ei, har selv et års utdanning innen IT fra fem år tilbake (imidlertid var systemutvikling og ikke programmering og web min greie). Arbeider selvføgelig ikke innen IT idag, og har heller ikke fulgt med på det som har skjedd i etterkant. Men med bakgrunn i dette er disse hjemmesidene gjerne noe jeg kan tenke meg å pusle litt med selv. Uansett, uten å kommentere IT-kompetansen i selskapet, så blir vel dette noe de vil arbeide med etterhvert. Thx Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) Det enkleste er nok å å bruke en CMS med åpen kildekode, eksempelvis Joomla eller Wordpress som semafor nevner, eller Drupal eller eZ Publish (Den koster muligens penger for bruk i kommersielle hensikter) Det skal faktisk endel programmering til for å få fungerende og sikre løsninger med nettbutikk, forum og nyhetsfunksjon. Om IT-avdelingen har begrenset kompetanse innen feltet så ville jeg ikke satset på å utvikle en løsning fra scratch. Ta en titt på denne nettsiden: http://www.opensourcecms.com/ Endret 9. februar 2008 av olsen Lenke til kommentar
semafor Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Imidlertid er mitt poeng at personer og mindre organisasjoner må kunne få lage egne hjemmesider uten å måtte ansette mennesker med omfattende webutdanning og/eller kontakte firmaer som krever rimelige høye summer for slike oppdrag. Selvfølgelig: Resultatet blir nok deretter. Man kan ikke, og skal ikke, alltid stole eller satse på andres kompetanse; du kan, som du sier, oppnå samme kompetanse selv. De fleste løsninger med åpen kildekode har et rikt brukersamfunn og er veldokumentert. Utnytt dette til det fulle. Resultatene kan bli overraskende gode. Bli skitten på hendene: Installer Vmware Player, kjør Ubuntu server, installer LAMP og lek med Wordpress eller andre CMS. Alt over er gratis, og det er den beste måten å lære på (imho). Det er det gøyeste i hele verden. Lykke til videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå