Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Reinstall vs ThinkVantage

Anbefalte innlegg

Sliter med å få reinstallert en IMB Thinkpad som har sånn plagsom ThinkVantage funksjon.

Forsøker å boote maskinen med windows cd. Det fungerer helt til jeg skal bekrefte at jeg vil reistallere. Da sier den at den ikke finner harddisken, og dermed ikke kan fortsette. Den anbefaler en harddisk sjekk. Det kan man så vidt jeg har fått med meg gjøre i BIOS.

Når jeg booter maskinen kan jeg ikke trykke en knapp for å komme inn i BIOS direkte, må trykke på ThinkVantage-knappen, komme inn i en form for OS og så trykke på BIOS. Når jeg er inni det OS'et så fryser maskinen med en gang jeg beveger musen.

Problemet er da altså at jeg ikke kommer inn i BIOS for å sjekke harddiskene, OG jeg får ikke formatert og reinstallert windows med windows install disc.

Noen formidable ideer på hvordan jeg kan få ordnet maskinen slik at den ikke henger seg osv? Har stor tro på at maskinen vil slutte å henge seg hvis jeg får formatert den og reinstallert!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det hjelper deg, men på min Lenovo N200 måtte jeg skru av sata option for disken i bios for at installasjons-cd`en med XP skulle se den.

EDIT: Selvfølgelig problematisk når du ikke kommer inn i bios. Sikker på at det ikke er en eller annen tast som fungerer for å komme inn direkte? F1, F2, DEL, osv? Jeg ville prøvd litt forskjellig.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Når du starter opp, trykk ThinkVantage-knappen - F1- config - serial ata - sata controller mode option - velg compatibility.

Da finner du disken neste gang du prøver å legge inn windows

Innebærer de valgene videre "config - serial ata- sata controller mode option" osv at jeg må bruke musen eller går det på piltastene? Bare jeg er borti musen når jeg er inne i sånne menyer så fryser maskinen skjønner du :S

Lenke til kommentar
Innebærer de valgene videre "config - serial ata- sata controller mode option" osv at jeg må bruke musen eller går det på piltastene? Bare jeg er borti musen når jeg er inne i sånne menyer så fryser maskinen skjønner du :S

bare piltastene

Tusen takk for kjappt og bra svar :D

Installasjonen gikk evig smooth nå når jeg kom meg inn i BIOS og fikk skiftet SATA-settingsene... ENDELIG fant win xp install harddisken osv... TY M8! 8-)

Lenke til kommentar

Installasjonen gikk evig smooth nå når jeg kom meg inn i BIOS og fikk skiftet SATA-settingsene... ENDELIG fant win xp install harddisken osv... TY M8! 8-)

Bare hyggelig det ;) Mens formateringen holder på bør du laste ned driver til nettverkskortet, siden du ikke får lasta det ned på den etter den er formatert. Med mindre du har driver-cd til den da?

Lenke til kommentar

Bare hyggelig det ;) Mens formateringen holder på bør du laste ned driver til nettverkskortet, siden du ikke får lasta det ned på den etter den er formatert. Med mindre du har driver-cd til den da?

Hehehe... Bra jeg sitter her med mange maskiner som har tilgang til nettet mens den formaterer da :p

Du vet vel ikke tilfeldigvis link til hvor jeg kan laste ned den driveren? IBM sine hjemmesider eller noe slikt de ligger på tilfeldigvis?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...