Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen fryser og stopper i restart

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har plutselig fått problemer med min snart 4 år gamle pc. Jeg jobbet med fotoredigering i Lightroom, og plutselig frøs skjermbildet opp. Musepekeren forsvant, maskinen responderte ikke på ctrl-alt-delete osv. Jeg kjørte da en "hard" restart, men i oppstarten stoppet maskinen opp under detektering av IDE-disker. Det var blitt sent, så jeg skrudde av pcen og bestemte meg for å prøve igjen dagen etter. Da startet maskinen som vanlig. Jeg var redd for at det kanskje var et varmeproblem (har vannkjøling), så jeg startet et overvåkingsprogram, men temperaturen lå stabilt på ca 40C på CPU og 45 på GPU noe som er normalt for min maskin. Tenkte ikke noe mer over saken, og startet med å bruke maskinen. Etter ca 15 minutter frøs skjermbildet igjen, og jeg måtte restarte. I restarten stoppet maskinen nok en gang opp.

Jeg klarer som regel å fikse eventuelle pc-problemer, men her ble jeg ganske usikker på hvor problemet lå.

1) At maskinen låser seg etter en stund kan tyde på et temperaturproblem. At den startet som normalt dagen etter når alt er avkjølt, men ikke ville restarte kan vel også tyde på dette. Men motherboard monitor viste ikke en unormalt høy temp. Jeg kikket raskt over vannkjølingen, og alt så normalt ut, pumpa gikk og vannet sirkulerte. Jeg har vannkjøling på cpu, gpu og northbridge.

2) Teori 2 er at det har oppstått en "hardware"-feil på OS-disken (bad sectors, etc?). Har ikke hatt noe problemer med dette tidligere. OS-disk er en WD Raptor 74GB S-ATA.

3) En annen mulig feilkilde er virus. Jeg har ikke virusprogram, og har ikke hatt dette i de 4 åra jeg har brukt maskinen. Ser på meg selv som en erfaren bruker, og har aldri hatt problemer med dette, men ting kan jo "dukke opp". Men jeg synes ikke symptomene tydet på dette.

4) Min siste teori er at det kan være noe med minnebrikkene. Jeg kjente på dem da maskinen startet 2. gang, og de var relativt varme, men jeg kunne holde fingeren på kjøleribbene uten at det var ubehagelig varmt.

Så der står jeg altså. Noen som har noen gode tips til hva dette kan være, eller hvordan jeg kan feilsøke? En memtest fra boot-cd kan kanskje være en god start?

OS er Windows XP SP2.

Hardware er som følger:

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz

K8N Neo Platinum

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 PC-3200 2x512MB

WD Raptor OS disk, to S-ATA disker til programmer og div.

OCZ PowerStream strømforsyning 520W

Gainward GeForce 6800 GT 256MB GS AGP

Endret av abraxa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres jo mest ut som temperaturproblemer, kan det være at målerne du har viser feil temp? Det virker jo ikke som typisk harddiskfeil siden det virker etter å ha stått en stund, men ikke virker hvis du forsøker en restart med en gang problemet oppstår.

Lenke til kommentar

Takk for svar, jeg er enig i at det virker som et temperaturproblem. Det kan jo være en annen komponent som sliter, og ikke CPU/GPU/NB. Siden vannkjølingen går som den skal er det vel lite sannsynlig at det er en av de tre komponentene som den dekker, men jeg skal dobbeltsjekke i ettermiddag.

Lenke til kommentar

Jeg sliter fortsatt med samme problemet. Fikk kjørt en memtest, og fant ingen problemer. Klarte også med nød og neppe å få installert speedfan i tidsvinduet før maskinen fryser, og den gir litt andre temperaturer enn det andre overvåkingsprogrammet jeg bruker. CPU-temperaturen ligger på 45-50 grader, noe som er høyt til å være vannkjøling, men ikke så høyt at maskinen skulle låse seg. Det har hendt at vannkjølinga ikke har startet i oppstart, og da stenger maskinen seg ned automatisk. Ved varmeproblem på gpu har det kommet artifacts.... Men problemet jeg har nå med at skjermbildet fryser har jeg ikke hatt før.

Noen som har tips til hva problemet kan være eller hva jeg kan foreta meg? Jeg er nesten tom for ideer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...