Gå til innhold

Fem vakreste språk i verden?

Boomerang

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
@Krs1, det er berre av di du ikkje er nokon spesiell nasjonalromantikar på språksida, det. I tillegg til at du, akkurat som meg og alle andre, synas at det som er uvant og vi ikkje høyrer ofte er rart.

Uansett - eg ville berre seie at min respekt for svensk er blitt større. No kunne eg til og med tåla å snakke det - om ikkje dei hadde nytta engelske r-ar. Og uttalen. Vel ... :roll: Nei, eg held meg til bokmål når eg snakkar, og nynorsk når eg skriv.

Nå tror jeg ikke du skal trekke noen konklusjon om hvorfor ikke jeg liker nynorsk her uten grunnlag for det.

Jeg synes nynorsk er stygt, og det kommer jeg alltid til å mene. Ikke fordi det er uvant, men fordi det er stygt.

Lenke til kommentar
1. Engelsk

2. Svensk

3. Norsk (bokmål)

nynorsk er det styggeste språket som finnes. Får vondt av å lese det.

Annbefaler at du leser "Bikubesong" av Frode Grytten. Hvis ikke den klarer å overbevise deg at nynorsk er et flott skriftspråk så vet ikke jeg. Skulle selv ønske at jeg hadde nynorsk som hovedmål istedet for bokmål. Et mye vakrere skriftspråk på alle måter enn bokmål IMO.

Lenke til kommentar

+1

Veldig tydeleg å sjå haldninga til Krs1. Det berre forsterkar kva eg sa. Han er veldig bastant og påståeleg når han seiar at nynorsk er stygt. Han opnar ikkje for at det finst individuelle forskjellar, og det berre bekreftar kva eg sa - ein har gjerne fordommar mot ting ein ikkje veit noko om, eller ikkje er vand til. Det blir som då korsfararane overtok Konstantinopel i 1204; dei gjekk rundt og let som om dei skreiv. Dei kunne ikkje sjå for seg noko tåpelegare enn å skrive. Men no er jo heile verdssamfunnet bygd opp på skrifta - det visar kor tåpeleg det var av korsfararane å le av det dei ikkje kunne forstå.

Dagens moral. :p

Lenke til kommentar
Finnes ikke noe bok som kan forvandle det språket til noe vakkert, dessverre.

At du ikke en gang gir den en sjanse viser jo din holdning. :)

Jeg leser det jo hele tiden. Er ikke det grunnlag nok til å danne en mening altså? Man trenger ikke å studere hver setning for å ha en mening.

Jeg hadde nynorsk i seks år på skolen. Det var nok for min del.

:)

Lenke til kommentar

Norsk, spansk og fransk liker jeg godt. Engelsk er ikke fint og det er vel det kjedeligste språket i hele verden, prøver så godt jeg kan å unngå å snakke det.

Endret av crr
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Keltisk må jo være det vakreste språket noensinne. Bare hør på dette:

Se filmen hos Youtube

I wish I were on yonder hill

'Tis there I'd sit and cry my fill

'Til every tear would turn a mill

Is go dté tú mo mhúirnín slán

Suil, suil, suil a ruin

Suil go sochair agus suil go ciúin

Suil go doras agus éalaigh liom

I'll sell my rock, I'll sell my reel

I'll sell my only spinning wheel

And buy my love a sword of steel

Suil, suil, suil a ruin

I wish, I wish, I wish in vain

I wish I had my heart again

And vainly think I'd not complain

Suil, suil, suil a ruin

Lenke til kommentar
Jeg synes nynorsk er stygt, og det kommer jeg alltid til å mene. Ikke fordi det er uvant, men fordi det er stygt.

Herregud. Du graver deg så langt ned og forbi seks fot med det utsagnet der. Hvordan i h vet du at du aldri kommer til å like noe? Tipper du kommer til å møte deg selv i veggen et par ganger her i livet.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvordan du kan finne øst-europeiske språk vakre. Det virker som det er om å gjøre å sette flest mulig konsonanter etter hverandre.

Jeg var litt i tvil om hva jeg skulle sette på 5. plassen, så jeg tok polsk fordi det var det første jeg kom på :blush:

Men når det gjelder russisk liker jeg lyden i det, aksenten og språket generelt :roll:

Lenke til kommentar
1. Sånn engelsk som Little Jacob fra GTA IV snakker (Iyaric/Iyarisk?)

2. Britisk

3. Amerikansk

4. Norsk

5. Svensk

Jacob i GTA IV snakkar Jamaican-engelsk.

Grand Theft Wiki sier:

Little Jacob speaks in Iyaric, the distinctive dialect of Rastafarians

Ja, ok. Eg såg på Wikipedia, og der stod det "Another recurring joke is his heavy Jamaican accent, which Niko struggles to understand."

Difor skreiv eg Jamaican-engelsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...