Gå til innhold

Ut i vår hage: - 4 av 10 nordmenn tror på paranormale fenomener som gjenferd, spøkelser eller engler

Anbefalte innlegg

Det jeg derimot er helt sikker på er at jeg aldri har sett hverken spøkelser eller nisser eller troll eller engler eller drauger

At du ikke har sett drauger og troll er vel ikke så merkelig, da de definitivt ikke er annet enn fantasivesener ;) Og nissen ser man bare èn gang i året, og det er i perioden fra oktober til desember :p

Når det gjelder spøkelser og engler.. Jeg er ærlig talt skeptisk til eksistensen av engler, i alle fall den moderne oppfatningen av engler som menneskelignende vesener ikledd hvit kjortel med vinger på ryggen, men jeg vil ikke bastant avvise at det eksisterer noe som kan defineres som en "engel". Spøkelser har jeg heller aldri opplevd selv, men i og med at jeg har nær familie og nære venner som selv har opplevd fenomener tilknyttet det, så vil jeg tro det er en viss grad av sannhet i denslags. Det behøver ikke være sjelen som går igjen (om vi nå har en sjel, så forklarer det allikevel ikke hvordan spøkelser opptrer i full bekledning fremfor å være nakne, og det forklarer definitivt ikke hvordan "døde" transportmidler visstnok skal hjemsøke enkelte områder), det kan vel i grunn være langt mer jordnære forklaringer på spøkelsesfenomener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vardøger = ånder som varsler at noen kommer. F.eks. banker på eller åpner døra før personen kommer.

Min forklaring på fenomenet er at man ganske ofte får den fornemmelsen av at det var noen som kom og kun de gangene det virkelig kom noen like etter så blir man bevisst på det og husker det.

Det er vel like mye mellom øra som mellom himmel og jord ;)

Endret av Falstaff
Lenke til kommentar

Hva spøkelser angår så anbefaler jeg en titt på hva infralyd kan føre til.

Falstaff har helt rett når det gjelder vardøger, det er en pussig liten psykologisk egenskap - og iboende logisk hikke - som gjør at vi forsterker enkelte hendelser og glemmer andre. Vi er meget gode på å lure oss selv, det er et meget kjent faktum som har blit vist i gjentatte forsøk, blant annet av Richard Wiseman som nevnes i linkenover.

Anbefaler hans bok "Quirkology" på det sterkeste, meget underholdende og aha-opplevelsepreget ;)

Lenke til kommentar
Schizofreni, kalles det vel?

Dude, seriously.

Jeg har flere ganger våknet om morgenen, og sett at det er f.eks. en halvtime til at jeg trenger å stå opp. Da blir jeg liggende å døse, og som oftest drømmer jeg ting. Men noen ganger drømmer jeg f.eks. at jeg sitter i et rom, og det banker en gang på døra før broren min kommer inn. Et par sekunder etterpå banker det på døra i "den virkelige verden", og broren min kommer inn! Mer som omvendt deja vu? Det var kanskje et dårlig eksempel, men det kan _IKKE_ være at jeg har hørt det som skjer rett før. Det er umulig at en spesiell person går ned den samme trappen to ganger uten å gå opp igjen, på så kort tid.

Det bruker å frike meg skikkelig ut at jeg vet hvem som kommer og hva de vil gjøre. Har faktisk opplevd en eneste gang at jeg visste hva pappa skulle si når han kom inn. Det var noe helt "out of the blue", som man ikke en gang bruker å spørre om på morgenen.

Hvordan dette har seg, vet jeg ikke. Men for alt vi vet, kan det være en vitenskapelig forklaring bak det.

Lenke til kommentar
Men for alt vi vet, kan det være en vitenskapelig forklaring bak det.

Den vanlige forklaringen er at det er noe som slår klikk idet hjernen lagrer informasjon. For eksempel opplever man at man husker at man visste hva som skulle skje før det skjedde, mens det som egentlig hendte var at hjernen prøver å lagre den nye informasjonen (pappa sier x), men krysskobler slik at du opplever at du allerede vet det. "Glitch in the Matrix."

Lenke til kommentar
Men for alt vi vet, kan det være en vitenskapelig forklaring bak det.

Den vanlige forklaringen er at det er noe som slår klikk idet hjernen lagrer informasjon. For eksempel opplever man at man husker at man visste hva som skulle skje før det skjedde, mens det som egentlig hendte var at hjernen prøver å lagre den nye informasjonen (pappa sier x), men krysskobler slik at du opplever at du allerede vet det. "Glitch in the Matrix."

Og kuren for dette?

Finnes den? Er det noe han kan gjøre for å bli kvitt dette? Slette wetwaren kanskje? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...