kjetil02 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Derfor vil jeg være forsiktig med å avskrive noe som helst som "overnaturlig tullball"... I prinsippet enig. Det eneste vi kan være noenlunde sikre på, er at hellige tekster er irrelevante ... Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Derfor vil jeg være forsiktig med å avskrive noe som helst som "overnaturlig tullball"... Du trenger ikke avskrive det som umulig, men siden ingenting av slikt vi vanligvis tenker på som overnaturlig er dokumentert til nå, er det ikke rasjonelt å tillegge det noen vekt. Lenke til kommentar
captain_obvious Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Hvordan dokumenterer man slikt? Litt vanskelig, siden ingen gidder å høre på uansett. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Hvordan dokumenterer man slikt? Litt vanskelig, siden ingen gidder å høre på uansett. http://www.randi.org/research/index.html Lenke til kommentar
strayder Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Så det lureste er altså som følger: Du kan være helt sikker på at det er usikkert! Det er faktisk det eneste du kan være helt sikker på. Mange bra sitater Kjetil02 Egentlig litt merkelig at dattera til han som skal være kirkens øverste "leder" her i landet har åpnet skole for engler, eller om engler (Det er kanskje ikke for?) Ser ut til at kirken ikke er så sterk lenger, takk og lov. Men det blir vanskelig å overbevise religiøse, som er sikre på at det finnes noen gud, til å gi slipp på den troen når alternativet er å ikke være sikker på noe Jeg har forresten gnomer i haven. Have gnomer. Helt sant! De andre kaller dem barn..... Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Du kan være helt sikker på at det er usikkert! Det er faktisk det eneste du kan være helt sikker på. Kan man være heeeelt sikker på det, da? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Nå ble jeg usikker... Lenke til kommentar
strayder Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Nå ble jeg usikker... Jeg og faktisk...... Nuvel, for å sitere Solan fra Ystaoset i Flåklypa: "Det er ikke guds mening med alt!" Sant og si tror jeg ikke at de fleste i dag tror på spøkelser, nisser, troll og engler, men det er vel alltids greit å ha en innfalls vinkel for noe å snakke om, ikke sant? Husker at jeg skremte ungene med nøkken, (Nei, ikke kondomen...) men han som bor i bekken og drar ungene ned under vann og drukner dem. Jeg sa det ikke fordi jeg trodde på nøkken men fordi det i en overført betydning ville få ungene fra å drukne i denne bekken og det virket . (Har hatt noen runder for å overbevise dem at nøkken IKKE finns men men... ) Og hvis det er sånn kan vel jeg også skylde på hage gnomene for rotet i hagen og gårdsplass trollet for rotet der.... Men tror jeg på dette? Næææ... Med mindre jeg er både gnom og troll da... Tror vi liker å "skremme" hverandre litt med sånt jeg... For å sitere min gamle mor: Det er mer i mellom himmel og jord en noe annet sted i verden....!" og det er vel litt sant... Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 Så hva er innsigelsen din egentlig? At man KALLER det overnaturlig? Det kalles gjerne det fordi det ikke ligner på eller er nært beslektet noen andre naturfenomener vi kjenner idag. ALT er jo "natur"-fenomen. Bare at du ikke kjenner i nærheten av alt om naturen vår. Ja, jeg er enig med deg. Det finnes ikke annet enn naturen. Ting som ikke er fysiske eksisterer ikke. Eksistens forutsetter fysikk. Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Nå bør man vel være forsiktig med å bastant avvise eksistensen av overnaturlige fenomener, selv om det pr. i dag ikke finnes vitenskapelige bevis for denslags. Jeg har selv opplevd vardøger en gang (og har nære slektninger som har opplevd overnaturlige fenomener), men jeg vil tro at vardøger er et fenomen som er mer knyttet til sinnets kraft enn til noe slags overnaturlig "nisseland". Så om vi en dag klarer å forstå menneskesinnet og hjernens egenskaper og evner fullt ut, så vil vi nok kunne finne forklaringen på mange overnaturlige fenomener der. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 Egentlig litt merkelig at dattera til han som skal være kirkens øverste "leder" her i landet har åpnet skole for engler, eller om engler Kristne tror da på engler, men det er kanskje mer vanlig å tilbe Jesus. Harald tror jeg nok likevel er ateist. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 Nå bør man vel være forsiktig med å bastant avvise eksistensen av overnaturlige fenomener, selv om det pr. i dag ikke finnes vitenskapelige bevis for denslags. Jeg har selv opplevd vardøger en gang (og har nære slektninger som har opplevd overnaturlige fenomener), men jeg vil tro at vardøger er et fenomen som er mer knyttet til sinnets kraft enn til noe slags overnaturlig "nisseland". Så om vi en dag klarer å forstå menneskesinnet og hjernens egenskaper og evner fullt ut, så vil vi nok kunne finne forklaringen på mange overnaturlige fenomener der. Den dagen det kommer vitenskapelige bevis for overnaturlige fenomener, er det ikke lenger overnaturlige fenomener. Overnaturlighet i seg selv er et paradoks. Selv tror jeg både på liv på andre planeter og parallelle universer. Ikke noe overnaturlig i det. Hva faen er en vardøg? Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Nå bør man vel være forsiktig med å bastant avvise eksistensen av overnaturlige fenomener, selv om det pr. i dag ikke finnes vitenskapelige bevis for denslags. Jeg har selv opplevd vardøger en gang (og har nære slektninger som har opplevd overnaturlige fenomener), men jeg vil tro at vardøger er et fenomen som er mer knyttet til sinnets kraft enn til noe slags overnaturlig "nisseland". Så om vi en dag klarer å forstå menneskesinnet og hjernens egenskaper og evner fullt ut, så vil vi nok kunne finne forklaringen på mange overnaturlige fenomener der. Den dagen det kommer vitenskapelige bevis for overnaturlige fenomener, er det ikke lenger overnaturlige fenomener. Overnaturlighet i seg selv er et paradoks. Selv tror jeg både på liv på andre planeter og parallelle universer. Ikke noe overnaturlig i det. Hva faen er en vardøg? Overnaturlig er vel i grunn bare et ord som brukes for å beskrive det som oppfattes som utenfor den etablerte forståelsen av hva som er naturlig. Vardøger er kort og godt at man hører en person komme (inn døra altså, ikke tenk koffert) før personen faktisk kommer. http://no.wikipedia.org/wiki/Vard%C3%B8ger Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Så om vi en dag klarer å forstå menneskesinnet og hjernens egenskaper og evner fullt ut, så vil vi nok kunne finne forklaringen på mange overnaturlige fenomener der. Vi har allerede mange av svarene, men siden man må lese litt mer vitenskaplige ting enn VG for å få det med seg vet de fleste ikke om det. De som er mest interessert i å tro på slike ting unngår også gjerne aktivt slik kunnskap. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 Du hører han komme før han kommer? Du mener at du hører det går i døre før det går i døra, eller at du hører skrittene hans utenfor før han tar i dørhåndtaket? Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Så om vi en dag klarer å forstå menneskesinnet og hjernens egenskaper og evner fullt ut, så vil vi nok kunne finne forklaringen på mange overnaturlige fenomener der. Vi har allerede mange av svarene, men siden man må lese litt mer vitenskaplige ting enn VG for å få det med seg vet de fleste ikke om det. De som er mest interessert i å tro på slike ting unngår også gjerne aktivt slik kunnskap. Vel, hvilke vitenskapelige svar finnes det på påståtte fenomener som gjengangere og psykokinese da? Du hører han komme før han kommer? Du mener at du hører det går i døre før det går i døra, eller at du hører skrittene hans utenfor før han tar i dørhåndtaket? Du hører f.eks. personen åpne ytterdøren og komme inn før personen faktisk er utenfor huset i det hele og det store. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 Schizofreni, kalles det vel? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Vel, hvilke vitenskapelige svar finnes det på påståtte fenomener som gjengangere og psykokinese da? Det er noe man innbiller seg. Begge deler er trivielle å teste, så at ingen klart å vise at de faktisk kan gjøre under kontrollerte forhold er et temmelig godt bevis på det. Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Schizofreni, kalles det vel? Njæ. Schizofreni er en samlebetegnelse på flere forskjellige psykiske lidelser, men jeg tror nok ikke vardøger faller inn under schizofreni Det står vel kanskje litt mer her. http://www.scientificexploration.org/jse/a...cts/v16n4a7.php Vel, hvilke vitenskapelige svar finnes det på påståtte fenomener som gjengangere og psykokinese da? Det er noe man innbiller seg. Begge deler er trivielle å teste, så at ingen klart å vise at de faktisk kan gjøre under kontrollerte forhold er et temmelig godt bevis på det. Vel, men det blir jo et problem i de tilfeller der flere mennesker plutselig ser/opplever det samme fenomenet samtidig, uten å ha vært utsatt for direkte massesuggesjon. Innbiller alle seg å se akkurat det samme, på samme tid? Men at de fleste innenfor "bransjen" er svindlere er det vel liten tvil om. Hadde det vært genuine tilfeller burde de klart å bevise sine påstander under kontrollerbare forhold. Lenke til kommentar
strayder Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Vel, men det blir jo et problem i de tilfeller der flere mennesker plutselig ser/opplever det samme fenomenet samtidig, uten å ha vært utsatt for direkte massesuggesjon. Innbiller alle seg å se akkurat det samme, på samme tid? *** Dette har vi vært inne på i en av de andre trådene. Når flere har "sett" en ting er det kanskje bare det det er, masse suggesjon. Alle har et bohov for å bli trodd, og ihvertfall når en liksom skal "forsvare" at en har sett noe unaturlig, så de fleste "legger" litt på og de som var der "tror" i så måte at de så det samme de også, men jeg tror det ofte kommer an på hvor sterk personen, som på en måte "driver" frem historien, er OG hvor lette de andre er å overbevise til å si det samme.... Bare prøv viske testen. Er du på en fest eller lignende blir dere enige om at du visker et ord eller en setning inn i øret til en, som igjen visker dette videre til nestemann, som igjen visker det til neste mann til alle har visket dette til hverandre og sistemann visker det til deg.... Kan garantere deg at du ikke vil få det samme ordet eller den samme setningen du visket til første mann, så sånne "sightings" ville jeg ikke stolt for mye på, ikke om du kjenner vedkommende engang... Jeg tviler ihvertfall temmelig kraftig på alt dette "overnaturlige", da det ikke er en dritt som noengang er bevist på noe en beviselig måte. Fantasi er ikke en beviselig måte!! Ei heller at du kjenner noen som kjenner noen eller at du har opplevd dette selv, for den sakes skyld... Jeg heller til det menneskelig fantasi jeg.. Det jeg derimot er helt sikker på er at jeg aldri har sett hverken spøkelser eller nisser eller troll eller engler eller drauger eller noe som helst unaturlig i hele mitt 40 årige liv, men det KAN ha noe med at jeg aldri har vært den som blir redd om det rører seg foran meg i mørket..... Eller at den infernalse knirkingen, som noen ganger kunne minne om skritt, bare var at det gamle huset jeg bodde i som flyttet på seg vår og høst på grunn av tælen og våt leire..... (Så mye flyttet huset seg at vi faktisk måtte bytte hus nummer to ganger i året... ) Og den som kan bevise dette er hjertelig velkommen til en million kroner! Lurer fælt på hvorfor ingen har hentet dem? Å ja, det glemte jeg, de får det ikke til når noen ser på.... Endret 8. februar 2008 av strayder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå