Eldritch Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Men ønsker de ikke å lære seg norsk, eller bli en del av det norske sammfunnet, har de ingenting her å gjøre. Vil du si det samme om norske pensjonister som bosetter seg i Spania, men allikevel nekter å bli en del av det spanske samfunnet? Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Men ønsker de ikke å lære seg norsk, eller bli en del av det norske sammfunnet, har de ingenting her å gjøre. Vil du si det samme om norske pensjonister som bosetter seg i Spania, men allikevel nekter å bli en del av det spanske samfunnet? Tja, de krever da ikke mye av det spanske samfunn. Lønnen(trygden) betaler norge.. Så vil si det er en viss forskjell.. Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Men ønsker de ikke å lære seg norsk, eller bli en del av det norske sammfunnet, har de ingenting her å gjøre. Vil du si det samme om norske pensjonister som bosetter seg i Spania, men allikevel nekter å bli en del av det spanske samfunnet? Tja, de krever da ikke mye av det spanske samfunn. Lønnen(trygden) betaler norge.. Så vil si det er en viss forskjell.. Hvem som betaler trygden er i denne sammenhengen irrelevant. Poenget var at nordmenn er heller ikke uskyldige når det gjelder bevisst dårlig integrering i samfunnet der de bor. Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Men ønsker de ikke å lære seg norsk, eller bli en del av det norske sammfunnet, har de ingenting her å gjøre. Vil du si det samme om norske pensjonister som bosetter seg i Spania, men allikevel nekter å bli en del av det spanske samfunnet? Tja, de krever da ikke mye av det spanske samfunn. Lønnen(trygden) betaler norge.. Så vil si det er en viss forskjell.. Hvem som betaler trygden er i denne sammenhengen irrelevant. Poenget var at nordmenn er heller ikke uskyldige når det gjelder bevisst dårlig integrering i samfunnet der de bor. Ikke enig, det er en viss forskjell når man ikke krever noe av samfunnet. Dessuten er det betydelig forskjell på pensjonister i Spania og feks småbarnsforeldre i Norge. Skal vi feks opprette egne skoler for barna som ikke lærer grunnleggende norsk hjemme før de begynner på skolen? Synes du det er ok? At foreldrene ikke lærer barna grunnleggende norsk? Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Men ønsker de ikke å lære seg norsk, eller bli en del av det norske sammfunnet, har de ingenting her å gjøre. Vil du si det samme om norske pensjonister som bosetter seg i Spania, men allikevel nekter å bli en del av det spanske samfunnet? Tja, de krever da ikke mye av det spanske samfunn. Lønnen(trygden) betaler norge.. Så vil si det er en viss forskjell.. Hvem som betaler trygden er i denne sammenhengen irrelevant. Poenget var at nordmenn er heller ikke uskyldige når det gjelder bevisst dårlig integrering i samfunnet der de bor. Ikke enig, det er en viss forskjell når man ikke krever noe av samfunnet. Dessuten er det betydelig forskjell på pensjonister i Spania og feks småbarnsforeldre i Norge. Skal vi feks opprette egne skoler for barna som ikke lærer grunnleggende norsk hjemme før de begynner på skolen? Synes du det er ok? At foreldrene ikke lærer barna grunnleggende norsk? Pensjonistene i Spania benytter da f.eks. tjenester det spanske helsevesenet tilbyr, så det er slett ikke sånn at norske pensjonister i Spania ikke krever noe av samfunnet de tilhører. Om jeg synes det er OK at foreldrene ikke lærer barna grunnleggende norsk? Tja. Ideelt sett burde jo foreldrene gjøre det, men nå er det jo hovedsaklig skoleverkets oppgave å lære barna korrekt grammatikk og lignende, så hovedvekten av språkopplæringen faller jo uansett på skolen. Når det gjelder egne skoler for barn med dårlige norskkunnskaper, så ville det kanskje ikke være så dumt. Det er bare å lese litt rundt på nettet, på steder som f.eks. VGs debattforum, dette forumet og Nettby, så vil du nok se at selv voksne, etnisk norske mennesker har en grammatikk som ikke ligner grisen. Men det blir for tungvint og kostbart å gjennomføre, så det er bedre å satse på mer norskopplæring i skolen, rettet mot de elevene som har dårlige kunnskaper i norsk. Endret 8. februar 2008 av Eldritch Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Hmm, de betaler da skatt av sin norske pensjon til spania, så jeg vil da si at de overhodet ikke koster det spanske samfunn ett øre. Det er skoleverkets oppgave å lære oss norsk ja, men det forutsetter at barnet kan grunnleggende norsk. Om barnet kun kan urdu (eksempel) kommer dessverre skolen til kort. Hvorfor har ikke foreldrene tatt sitt ansvar å lært sine barn norsk? Å på denne måten lagt grunnlaget for en integrering idet norske samfunn?? Jeg vil våge å påstå at ett stort flertall av disse rett og slett ikke ønsker integrere seg idet norske samfunn. Det synes jeg er problematisk, og skulle ønske at det ble jobbet mer mot disse, for å en holdningsendring. Endret 8. februar 2008 av sony123 Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Hmm, de betaler da skatt av sin norske pensjon til spania, så jeg vil da si at de overhodet ikke koster det spanske samfunn ett øre. Det er skoleverkets oppgave å lære oss norsk ja, men det forutsetter at barnet kan grunnleggende norsk. Om barnet kun kan urdu (eksempel) kommer dessverre skolen til kort. Hvorfor har ikke foreldrene tatt sitt ansvar å lært sine barn norsk? Å på denne måten lagt grunnlaget for en integrering idet norske samfunn?? Jeg vil våge å påstå at ett stort flertall av disse rett og slett ikke ønsker integrere seg idet norske samfunn. Det synes jeg er problematisk, og skulle ønske at det ble jobbet mer mot disse, for å en holdningsendring. Nå vet jeg ikke om reglementet er endret (men jeg regner med at det er det), men ifølge denne artikkelen betaler ikke nordmenn bosatt i Spania skatt hvis de har en årsinntekt på under 175.000: http://www.canarylife.com/canarylife/main....icle=00D4C52463 Om barnet bare kan f.eks. urdu så må skolen tilby spesialundervisning med tolk. Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk vi en elev fra Sri Lanka i klassen. Jeg tror ikke han kunne norsk da han begynte på skolen (det begynner å nærme seg 10 år siden jeg gikk ut av ungdomsskolen, så det er mulig jeg husker feil), og han og søsknene hans måtte få spesialundervisning i norsk med tolk for å lære å snakke norsk. Det som er problemet er at mange innvandrere søker seg til sentraliserte miljøer og bosetter seg der (f.eks. i Oslo), og som kjent søker krake make, så de holder seg sammen med "sine egne" (slik norske pensjonister i Spania gjør), noe som fører til at de rett og slett ikke blir godt nok integrert i det norske samfunnet, enten de vil eller ikke (nå finnes det selvfølgelig også innvandrere som bevisst ikke ønsker å bli integrert i det norske samfunnet, men som tviholder på språk, skikk og bruk fra hjemlandet). Endret 8. februar 2008 av Eldritch Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Om barnet bare kan f.eks. urdu så må skolen tilby spesialundervisning med tolk. Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk vi en elev fra Sri Lanka i klassen. Jeg tror ikke han kunne norsk da han begynte på skolen (det begynner å nærme seg 10 år siden jeg gikk ut av ungdomsskolen, så det er mulig jeg husker feil), og han og søsknene hans måtte få spesialundervisning i norsk med tolk for å lære å snakke norsk. Om foreldrene nekter å lære seg norsk, nekter å sende barna i barnehage(eller på skole for den saks skyld) omgås personer som ikke snakker norsk. Hvordan skal da barna lære norsk? Resultatet er at staten må bruke unødvendige ressurser på spesialundervisning. Et viktig kriterium for å lære språk på en effektiv måte er å omgås personer som faktisk snakker språket. Fikk eleven fra Sri Lanka mange norsktalende venner når ha begynte på ungdomskolen? Om denne eleven stort sett kun kontakt med sin egen familie og tolken etter at han kom til landet, så er det ikke rart at han trengte spesialundervisning. På ungdomskolen er man ennå i den alderen hvor man har mulighet for å lære å snakke språket nesten flytende i forhold til når man er eldre. Målet er med andre ord å bruke minst mulig ressurser på spesialundervisning med tolk i skolen. Disse ressursene kan da bli brukt på forbedret undervisning til ALLE elevene. Går foreldre inn for å lære norsk og omgås andre norsktalende så får også barna et bedre grunnlag til å lære spåket. De kan bruke litt norsk når de er hjemme også, istede for å kun bruke sitt morsmål. Jeg ser på forslaget som et middel for å forbedre integreringen av ikke vestlige innvandrere. Selv om mange ikke liker å tro det, så har Norge et stort problem når det gjelder integrering. Spåk er en stor del av problemt. Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Om barnet bare kan f.eks. urdu så må skolen tilby spesialundervisning med tolk. Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk vi en elev fra Sri Lanka i klassen. Jeg tror ikke han kunne norsk da han begynte på skolen (det begynner å nærme seg 10 år siden jeg gikk ut av ungdomsskolen, så det er mulig jeg husker feil), og han og søsknene hans måtte få spesialundervisning i norsk med tolk for å lære å snakke norsk. Om foreldrene nekter å lære seg norsk, nekter å sende barna i barnehage(eller på skole for den saks skyld) omgås personer som ikke snakker norsk. Hvordan skal da barna lære norsk? Resultatet er at staten må bruke unødvendige ressurser på spesialundervisning. Et viktig kriterium for å lære språk på en effektiv måte er å omgås personer som faktisk snakker språket. Fikk eleven fra Sri Lanka mange norsktalende venner når ha begynte på ungdomskolen? Om denne eleven stort sett kun kontakt med sin egen familie og tolken etter at han kom til landet, så er det ikke rart at han trengte spesialundervisning. På ungdomskolen er man ennå i den alderen hvor man har mulighet for å lære å snakke språket nesten flytende i forhold til når man er eldre. Målet er med andre ord å bruke minst mulig ressurser på spesialundervisning med tolk i skolen. Disse ressursene kan da bli brukt på forbedret undervisning til ALLE elevene. Går foreldre inn for å lære norsk og omgås andre norsktalende så får også barna et bedre grunnlag til å lære spåket. De kan bruke litt norsk når de er hjemme også, istede for å kun bruke sitt morsmål. Jeg ser på forslaget som et middel for å forbedre integreringen av ikke vestlige innvandrere. Selv om mange ikke liker å tro det, så har Norge et stort problem når det gjelder integrering. Spåk er en stor del av problemt. Jeg nevnte da at innvandrere ofte holdt seg til "sine egne", slik at de ikke til vanlig ville omgås personer med norsk som morsmål, noe som selvfølgelig påvirker innlæringen av språket. Ja, staten må bruke ressurser på opplæring i norsk hvis foreldrene nekter å lære barnet norsk, men hva skal vi ellers gjøre, innføre lover som tvinger alle innvandrere til å lære barna sine norsk? Det er ikke særlig realistisk å få gjennomslag for et sånt lovforslag, så det koker uansett ned til at staten må ta regningen. Når det gjelder eleven fra Sri Lanka, så fikk ikke han særlig mange venner. Han hadde en søster som også gikk i klassen min, og enkelte av de andre jentene prøvde å bli kjent med henne, få henne med på aktiviteter etc., men hun virket avvisende og uinteressert, så de ga opp til slutt. Faren jobbet en tid på en bedrift innenfor fiskeindustrien, men jeg tror ikke han hadde særlig mye kontakt med de andre ansatte der, tydeligvis av eget ønske slik jeg forsto det (så vidt jeg husker trakk han seg unna de andre ansatte i pausene, snakket lite til dem etc.). Det hadde selvfølgelig vært mest ønskelig at ikke-vestlige innvandrere (og for så vidt også innvandrere fra f.eks. de tidligere østblokklandene) lærte barna sine grunnleggende norsk, slik at skolesystemet fikk frigjort flere midler til forbedret undervisning for alle elever, mer skolemateriell etc., men problemet med andregenerasjons innvandrere som lærer lite til ingenting av det norske språket som barn kommer nok alltid til å eksistere. Når det gjelder forslaget, så er jeg skeptisk til det. At man ikke snakker perfekt norsk betyr ikke at man ikke kan få forklart norsk politikk fra mennesker som snakker samme språk som en selv (selv om det unektelig er en viss fare for at den som forklarer kan lyve, manipulere og "smøre på"). Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Dette er veldig enkelt. Krav om norsk for å bli statsborger. Krav om statsborgerskap for å stemme. Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Jepps, så enkelt kan det sies. Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Krav om statsborgerskap for å stemme. I så fall måtte man vel oppheve EØS-avtalen. Nevnte ikke noen tidligere i tråden at personer fra EU/EØS-land kunne stemme i Norge uten å være statsborger? Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 EØS/EU er full av kameler. Og gjelder ikke EØS-avtalen bare EØS-borgere? Det er uansett på tide å reforhandle EØS. Og håpe at vi aldri blir med i EU... Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 EØS/EU er full av kameler. Og gjelder ikke EØS-avtalen bare EØS-borgere? Det er uansett på tide å reforhandle EØS. Og håpe at vi aldri blir med i EU... Jo, EØS-avtalen gjelder bare innbyggere fra EU/EØS-land så vidt jeg vet. Men om man skulle kreve norsk statsborgerskap for å kunne stemme ved kommunevalg og stortingsvalg, så ville jo dette bryte med det EØS-avtalen tilsynelatende sier om at innbyggere fra et EØS-land kan stemme i et annet EØS-land uten å være statsborgere i landet der de stemmer. At vi burde reforhandlet EØS-avtalen er jeg for så vidt enig i. Spesielt nå som vi vil få EUs lagringsdirektiv tredd nedover hodet som følge av EØS-avtalen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå