Gå til innhold

FrP : Innvandrere må kunne norsk for å stemme.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Derfor har du ingen ting med norsk politikk å gjøre hvis du ikke er nordmann.

Er man norsk statsborger, så er man det FINITO. Finnes ingen gråsoner vedr. dette.

Enig, men synes ikke at de som ikke er norske statsborgere skal kunne stemme, verken ved kommune\fylkesvalg el stortingsvalg.

Er vel det FRP egentlig mener her?

Lenke til kommentar
Vi bor i Norge, og kunne norsk bør abselutt være nødvendig for å kunne stemme på våre norske partier.

Du skrev ordet absolutt feil, derfor regner Staten nå med at du ikke kan norsk tilstrekkelig godt, så nå mistet du beklageligvis stemmeretten din. Du kan søke om å få den tilbake om to år.

;)

Men jeg forsto hva dette emnet handler om, og hadde store nok norsk kunnskaper til å svare, jeg sa ikke at man måtte ha perfekt språk :p

Lenke til kommentar

Som andre har påpekt; det er ikke alle innfødte, etniske nordmenn heller som burde hatt stemmerett... :)

Forøvrig synes jeg faktisk at FRP har et poeng her, man bør nesten kunne norsk for å kunne sette seg inn i, og holde seg oppdatert på samfunnsdebatten, før man burde kunne stemme...

Lenke til kommentar
Dette har ingenting med rasisme å gjøre.

Så det at en gruppe mennesker ikke for å stemme bare fordi de ikke kommer fra et bestemt (europeisk) land har ingenting med rasisme å gjøre?

Du har hele verden untatt EU/EØS borgere (Vet ikke hvordan reglene er der, de må vel være bosatt her?) som ikke har lov til å stemme. Hva er galt med det?

Jeg mener man skal være norsk statsborger for å kunne i det hele tatt stemme i norge. Uansett hvor lenge du har bodd her. Ingen statsborgerskap, ingen stemmerett.

Men før jeg svarer videre. Hvordan kan EU/EØS borgere stemme ved norske valg? De må være bosatt i norge? Hvor lenge?

Lenke til kommentar
Vi bor i Norge, og kunne norsk bør abselutt være nødvendig for å kunne stemme på våre norske partier. Selv om kanskje loven sier det, er du for meg ikke nordmann før du snakker norsk. Derfor har du ingen ting med norsk politikk å gjøre hvis du ikke er nordmann.

Dette mener jeg ikke kun til utlendinger, men egentlig til alle, selv de som er født her(men de regner jeg vell at bør ha lært det)

Om man snakker norsk har da ingenting med om man er nordmann å gjøre?

Lenke til kommentar

Hva med de som bor i Norge og kan ikke norsk, men engelsk? Jeg kjenner en del av den sorten og svært mange av dem kan en del om norsk politikk.

Jeg er enig med han hvis han inkluderer, norsk, svensk, dansk og engelsk siden det er fullt mulig å holde seg oppdatert selv om man bare kan engelsk. Kan man verken engelsk eller norsk og kan et annet språk som fransk eller urdu er det tydlig at det er vanskleig å holde seg oppdatert siden man kan ikke kommunisere med nordmenn.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Men før jeg svarer videre. Hvordan kan EU/EØS borgere stemme ved norske valg? De må være bosatt i norge? Hvor lenge?

I dag har alle innvandrere lov til å stemme i lokalvalg om de har bodd i Norge i mer enn tre år. Om denne loven går igjennom vil en bestemt gruppe innvandrere bli holdt utenfor, ser du virkelig ikke at dette er diskriminerende?

Lenke til kommentar

I dag har alle innvandrere lov til å stemme i lokalvalg om de har bodd i Norge i mer enn tre år. Om denne loven går igjennom vil en bestemt gruppe innvandrere bli holdt utenfor, ser du virkelig ikke at dette er diskriminerende?

Diskriminerende kanskje, men ikke rasistisk. Det vil jo omfatte australiere, amerikanere og sveitsere også.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er diskriminerende overfor det norske folk, at andre skal kunne påvirke vår politikk uten at de vet noe om det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Per-Willy Amundsen foreslår at innvandrere som ikke kan norsk bør miste stemmeretten sin. Han sier at hvis du ikke kan norsk har du ikke nok kunnskaper om norske forhold til at du kan stemme.

Hva synes dere om dette? Er det en fornuftig oppfordning til våre nye landsmenn eller rett og slett bare rasisme?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/02/07...ments_container

Vel, nå er det slik at folk fra EØS-land ikke mister denne stemmeretten selv om de ikke har statsborgerskap. Og siden det da i praksis vil bety at folk som er mørke i huden mister stemmeretten mens de som er lyse i huden ikke gjør det, da må jeg si at det hvertfall begynner å ligne på rasisme.

Noko så diotisk har eg aldri hørt!

Det har ikkje noko med mørk hud å gør, ein kvit fra england får heler ikkje låvå steme :!:

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Syns eigentleg at invandrarane burde ha budd her i 15 år og kan flytand norsk for å stemme.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Svensker da? Foreldrene mine kan ikke Norsk. Skriver og snakker på svensk og får stemme.

Tror foresten folk fra land som snakker engelsk ikke får noe problem, noe som gjør det til diskriminering. FrP hater jo alle innvandrere (så lenge de ikke har samme hudfarge).

Dette er kverulering, svensker forstår norsk såpass at man helt greit kan være oppdatert på hva som skjer i norsk politikk.

De siste du kommer med er bare tullete og viser hvor lite opplyst du er.

At FrP vil oppfordre innvandrene våre til å lære seg norsk er bare positivt og gjør integrering lettere for dem selv.

Gidder dem ikke å lære seg norsk er det hvertfall helt umulig for dem å holde seg oppdatert i norsk politikk.

Lenke til kommentar

Det at noen ikke kan norsk, betyr ikke nødvendigvis at de ikke kan noe som helst om norsk politikk. De kan lære om norsk politikk gjennom tolk, lese tekster oversatt til eller på engelsk eller andre språk, de kan bli forklart politikk fra andre som snakker norsk osv osv osv. Poenget er at det ikke nødvendigvis er noe som sier at om du ikke kan norsk, kan du ingenting om Norge.

Forresten vil jeg tro at det finnes mange som ikke kan norsk, som kan mer om norsk politikk enn emg og mange andre nordmenn...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Det har ikkje noko med mørk hud å gør, ein kvit fra england får heler ikkje låvå steme :!:

Med mindre England har meldt seg ut av EØS er det utsagnet feil.

Så eg har låv å reise til england og steme?

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Ærlig talt, det holder ikke. Jeg kan få en innvandrer som ikke kan et ord norsk til å stemme demokratene, så si at det er et sentrumsparti.

Gidder dem ikke å lære seg norsk, så forstår jeg ikke at dem gidder å interessere seg i norsk politikk. De innvandrene som skal forklare de uvitene om politikken, vil selvfølgelig få dem til å stemme på sitt parti.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...