Gå til innhold

erfaringer med Canon 85 1.2 L II på 30D/40D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
den ratinga var syltyn med tanke på nikon

Hverken nikon 85mm 1.4, 105mm f/2 DC eller 135 f/2 dc var nevnt. Rart med tanke på at de to siste er en av de få objektivene hvor du kan kontrollere dette manuelt...

Aner ikke om dette skal være en objektiv rating, men har mine tvil.

Er nok subjektivt det; når han klarer å gi Canon EF 35mm f/2 en 7'er, da har han røyka noe kraftigere enn sokkene sine!

Tom

Lenke til kommentar
Er nok subjektivt det; når han klarer å gi Canon EF 35mm f/2 en 7'er, da har han røyka noe kraftigere enn sokkene sine!

Tom

Er bokeh'n så dårlig på den?

Jeg synes det - brukte den mye under oktoberfesten, og ble ikke imponert (av bokeh'en). Objektivet har andre egenskaper som gjør at det kan anbefales; men bokeh er ikke på lista...

Her er et eksempel på hvor ting går galt. Dvs jeg mistenker at det er bokeh'en som gjør bakgrunnen såpass rotete.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...at=2&page=3

http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/85mm/index.htm

og søker du litt finner du sikkert mye mer :)

Jeg hadde uten tvil kjøpt 85mm f1,2 om jeg var i canon leieren. Dog gikk mine penger til en 105mm f/2 DC linse her om dagen :)

Smaken er som baken.

Jeg syns bildene fra 1.8 objektivet er penere enn de fra 1.2 objektivet på de samme blenderåpningene.

Om jeg da i tillegg sparer 10.000kr hadde jeg vært såre fornøyd

Lenke til kommentar
Jeg synes det - brukte den mye under oktoberfesten, og ble ikke imponert (av bokeh'en). Objektivet har andre egenskaper som gjør at det kan anbefales; men bokeh er ikke på lista...

Her er et eksempel på hvor ting går galt. Dvs jeg mistenker at det er bokeh'en som gjør bakgrunnen såpass rotete.

Tom

Det er nok heller avstanden til en rotete bakgrunn og brennvidden som spiller inn her, og ikke dårlig bokeh.

Skal du ha bakgrunnen enda mer jevn er det lengre brennvidde som gjelder.

Lenke til kommentar

Tom

Det er nok heller avstanden til en rotete bakgrunn og brennvidden som spiller inn her, og ikke dårlig bokeh.

... eller kortere avstand til motivet.

Lenke til kommentar

Tom

Det er absolutt mulig at du er inne på noe der.

Tom

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Slettet-q5ES5fDk

Gammel tråd, men spør likevel siden ingen svarte på det (dere bare anbefalte han 85 1.8). Hvordan fungerer autofokusen på et 1.6 kamera? Mer bomfokus en 5/1D?

Lenke til kommentar

Har ingen peiling på hvordan autofokusen virker på det objektivet.

Vet bare det at om jeg serisøst hadde vurdert det objektivet hadde jeg satt meg på et fly og funnet en fotobutikk som har det inne så jeg kunne tafset på det.

Flybiletten koster nesten ingen tig i forhold til objektivet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk
Har ingen peiling på hvordan autofokusen virker på det objektivet.

Vet bare det at om jeg serisøst hadde vurdert det objektivet hadde jeg satt meg på et fly og funnet en fotobutikk som har det inne så jeg kunne tafset på det.

Flybiletten koster nesten ingen tig i forhold til objektivet.

Fly?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk
Det er vel ingen fotobutikker som har det inne i Tromsø, og fra Tromsø til Oslo går det vel fly for noen hundrelapper hver vei.

Eventuelt fly til US of A, kan kanskje spare litt på det.

Bor i drøbak så jeg har mange butikker å velge i mellom, men tror jeg bestiller fra statene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...