Gå til innhold

Hvordan ville DU markedsført konsollen?

Chris_lox

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg jobber med en oppgave på skolen hvor jeg skal lage en reklame for xbox 360 og en for Playstation 3 (skal være trykkreklame). Derfor lurer jeg på hva DU ville lagt vekt på i reklamen! Her tenker jeg på ting som mulitplayermuligheter, Blu-ray, osv... Hva er viktig for deg som bruker av konsollen?

Håper på mange gode svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om dette skulle ha vært en reklame som skulle bli vist for første gang, og folk hadde aldri sett maskinene før så kan du jo legge vekt på deisgn, kontrollen, ta med noen spilltitler, skrive diverse ytelse på maskinene, noen bilder av karakterer i spillene..

Edit: saksa sammen en for å vise hva jeg ville lagt vekt på..

ps3254.jpg

Endret av Hille
Lenke til kommentar

Takk for godt svar, Hille! Sånt jeg er ute etter :) Også fint med litt humor på morningen , konamixx ;)

Så editen din først nå :) Knall! Så det vil være viktig å legge vekt på spillene? Er det noe annet som er viktig når man kjøper en konsoll? Ting som multimediamuligheter, flerspiller, osv?

Endret av Chris_LoX
Lenke til kommentar

Har du fått noen målgrupper du skal smiske deg innpå? Rådene du vil få på dette forumet er vel antageligvis fra folk som spiller mer enn den jevne kunde, det kan også være viktig å ta hensyn til.

Nåvel. Slik jeg ser det er de sterkete sidene til de to konsollene følgende:

PS3:

Design, mulighet for å kjøre linux, mediasentermuligheter, bedre tekniske spesifikasjoner, gratis onlineløsning, Blu-ray, hdmi uansett versjon, lettere å sette inn harddisk selv.

X-box: Bedre utvalg av mer spennende spill, bedre kontroller, ferdig integrasjon mot mediacenterwindows, marginalt lavere pris.

Jeg forutsetter at du ikke skal ha noen vs.-kampanje, så konsollenes svakeste sider er sikkert temmelig uinteressante (mao, "bråker mindre enn den andre konsollen" er ikke interessant).

Mao ville jeg lagt vekt på teknologien og utseendet til ps3, og spillutvalget til xbox.

Jeg vet ikke hvilket nivå oppgaven skal være på, men om du skriver bevist om målgruppene og sikter deg inn på noe fornuftig der får du sikkert positiv tilbakemelding? Sånn, unge voksne (20-30) på ps3, understreke mediacentermuligheter og hvor bra den passer inn i stua, 10-20 på xbox, understreker spennende spill og moro?

Lenke til kommentar

Herlig svar Kuroneko! :D Det du nevner i slutten stemmer. Skal ikke være noen vs. reklame, og målgruppen er jo varierende. Så skal lage noen forskjellige reklamer for å vise hvordan reklame må rettes mot målgruppen, og også foreslå et medium å vise reklamen i :)

Lenke til kommentar

Hva slags skole går du på? Ungdomskole, vgs eller høyskole/universitet?

Bare lurer siden du virker ganske grønn på reklame. No offence.

Det er litt lettere å hjelpe deg om vi vet hva slags målgruppe reklamen skal treffe og hva som forventes av deg.

Hint: "Livstilsreklame" noe lignende bla. apple sine kampanjer.

Drit i specs og teknologi. Folk jeg kjenner (typiske studenter rundt 22år) kjøper ps3, iphone, mac osv. pga. status og hvor "kult" det er å ha. Ingen bryr seg om det er 80 eller 120gigs disk eller om det er Blu-ray eller hd-dvd.

Så lenge det er nytt og fancy og kan tilby typiske vorspiel/nachspiel spill (feks. guitar hero, singstar, rock band, buzz) så spiller det liten rolle hvor mye plass det er på boxen, eller hvor rask cpuen er.

Endret av Mith
Lenke til kommentar

Det er litt lettere å hjelpe deg om vi vet hva slags målgruppe reklamen skal treffe og hva som forventes av deg.

Drit i specs og teknologi. Folk jeg kjenner (typiske studenter rundt 22år) kjøper ps3, iphone, mac osv. pga. status og hvor "kult" det er å ha. Ingen bryr seg om det er 80 eller 120gigs disk eller om det er Blu-ray eller hd-dvd.

Så lenge det er nytt og fancy og kan tilby typiske vorspiel/nachspiel spill (feks. guitar hero, singstar, rock band, buzz) så spiller det liten rolle hvor mye plass det er på boxen, eller hvor rask cpuen er.

Djees mann. følk bryr seg selvfølgelig om hva som er i en ps3. Man kjøper ikke noe til 3000 uten å vite hva den inneholder. Ta en titt innom ps3 delen av forumet her, så skal du se all diskusjonen rundt speccs. Nå som formatkrigen kjøres for fult så er jo det også en viktig faktor. Om man kjøper ps3 fordi det er status så har de serriøst lite selvtillit..

Lenke til kommentar

Djees mann. følk bryr seg selvfølgelig om hva som er i en ps3. Man kjøper ikke noe til 3000 uten å vite hva den inneholder. Ta en titt innom ps3 delen av forumet her, så skal du se all diskusjonen rundt speccs. Nå som formatkrigen kjøres for fult så er jo det også en viktig faktor. Om man kjøper ps3 fordi det er status så har de serriøst lite selvtillit..

Jeg går på vgs, siste året. Grunnen til at jeg ikke snakker om målgruppe er fordi jeg ønsker å vite hva folk er intressert i, generelt. Jeg ønsker ikke hjelp med å finne innhold til reklamen, jeg vil vite hva forumbrukere er "fett" med playstation 3 og xbox 360. Målet mitt er å markedsføre produktene til 2 målgrupper. Oppgaven går ut på å selge samme produkt til 2 forskjellige målgrupper ved å endre innhold og kommunikasjon, og selvfølgelig ha en plan for hvor de forskjelllige reklamene skal være.

Anyway, om du får inntrykk av at jeg kan lite får så være, det jeg er intressert i er et grunnlag. Hva er pluss-sidene ved de to konsollene?

Lenke til kommentar

Vel, den målgruppen jeg beskriver har nok ikke surfet rundt på et ps3 forum for å analysere og sette konsoller opp mot hverandre. De vet vel knapt forskjellen på mhz og gb.

Det er heller slik at de har lyst på en konsoll med partyspill, de ser litt på prisen og kjøper det de er kjent med. Siden ps er et mye sterkere merkenavn en xbox, så er det ikke så vanskelig valg.

Dette er da folk som spiller lite og gjerne sammen med andre. Som bryr seg mer om grafikk enn gameplay. En som kjøper hver utgave av EA's spillserier og stortrives med det.

At folk kjøper varer pga. at det er status er da ikke noe nytt. Se på ipod. Det er en eneste grunn til at folk kjøper den og det er fordi alle andre gjør det. Det finnes både billigere og bedre mp3 spillere, men de kan ingen navnet på, eller bryr seg om. Ingen kjøper seg en mp3 spiller, de kjøper en ipod. Ser du poenget?

Og en siste ting. Folk kjøper nok ikke ps3 for å booste selvtilliten sin. De kjøper det nok mer fordi alle andre sier det er kult og dekker det samme behovet som en xbox eller en wii gjør.

Lenke til kommentar
Jeg går på vgs, siste året. Grunnen til at jeg ikke snakker om målgruppe er fordi jeg ønsker å vite hva folk er intressert i, generelt. Jeg ønsker ikke hjelp med å finne innhold til reklamen, jeg vil vite hva forumbrukere er "fett" med playstation 3 og xbox 360. Målet mitt er å markedsføre produktene til 2 målgrupper. Oppgaven går ut på å selge samme produkt til 2 forskjellige målgrupper ved å endre innhold og kommunikasjon, og selvfølgelig ha en plan for hvor de forskjelllige reklamene skal være.

Anyway, om du får inntrykk av at jeg kan lite får så være, det jeg er intressert i er et grunnlag. Hva er pluss-sidene ved de to konsollene?

Da har du alt fått mye hjelp her. En målgruppe som spiller lite, casual gamers. Som da gjerne kjøper konsoll fordi det er fett å ha, men som igjen egentlig ikke bryr seg så mye om hva de kjøper så lenge den virker kul og har noen få titler de er interessert i.

De som spiller mye, som kanskje kjøper samme konsoll, med pga. specs og spillutvalg. Hvordan du skal få solgt samme konsoll til to målgrupper har jeg vel alt gått inn på.

De som spiller mye: Kjør på med tall og teknospråk. De som ikke spiller så mye, kjører du på med bilder av pene unge menn og kvinner som koser seg og har det gøy.

Endret av Mith
Lenke til kommentar
Okay, takk for god hjelp! Noen som har noen spesifikke salgspoeng ved xbox 360 og playstation 3 som kan være aktuelle for "den eldre garde" (mor og far i huset) ?

PS3: Design (ser ikke ut som en leke), Blurayspiller (kan brukes til å se film), mediesenter og webleser (kan brukes til "sosialt aksepterte aktiviteter" for voksne mennesker).

Xbox: Hmm. Hmmm. Hmmmm. Det var vanskeligere. Sportsspill? Dvd-avspillingsmuligheter? Oppkobling til mediacenterPC?

I bunn og grunn er det jo leker, så om mor og far ikke er dataspillere?...

Lenke til kommentar
Okay, takk for god hjelp! Noen som har noen spesifikke salgspoeng ved xbox 360 og playstation 3 som kan være aktuelle for "den eldre garde" (mor og far i huset) ?

eg mener du burde satse på det konsollene faktisk er til...

bildet til han over med assassins creed var fett...men usb 2.0, hdmi ,1080p, Blu-ray..er som å snakke russisk til en som ikkje er over gjennomsnittet intressert i spilling...han kommer til å spørre "ok kult, men hvilke SPILL har den"

ein bør aldri ta fokuset vekk frå spilla...eg ville brukt spilla som salgsargument...

x360...sløy monstre med motorsag i gears of war, utforsk rapture under havet, master chief, forza2

ps3, uncharted drakes fortune, GT5, rathet and clank, singstar, metal gear solid 4

en konsoll er enkel å markedsføra so lenge den har bra spill..:)

Lenke til kommentar

Lån Essensial Advertising på biblioteket, masse bra greier der.

Et lite tips fra meg, for å gjøre det enkelt: Finn USP-en på hver konsoll. Så finner du en idé på den. Så dramatiserer du den. Så lager du en killer execution. To dager senere vil du uansett tenke at det er dritt.

Målgruppe er viktig, men på videregående nivå ville jeg funnet på en dritkul idé og funnet målgruppen etterpå.

Endret av Tim Pop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...