Gå til innhold

[Løst]Problembarn: Q6600, PC-9600 og X38

Anbefalte innlegg

Heilo, dette er min første post her på forumet, men har vært aktiv "leser" i flere år. Har lest her i forumet og andre steder i timesvis for å løse problemene mine, men finner ikke ut av det. Håper kanskje noen har gode råd på lager ;)

Kabinett: Lian-Li PC7BSCANDV3

HK: Asus Maximus Formula

CPU: Q6600 med Noctua NH-U12F (måtte bøye litt på HK-kjøleribba for å få den på :whistle: )

Minne: Kingston PC-9600 (2x1gb)

PSU: Mist 500w

GPU: Sapphire Radeon HD3870

Målet mitt er å komme opp i 3.6ghz 30min OCCT-stabilt med minnet på full rated hastighet.

Jeg begynte med å klokke CPU'en. Den er OCCT stabil på 3.6ghz med 1.35 vCore og vNB på 1.41. Coretemps i everest havner på ca 70c og NB på litt over 50c under last. Syntes det er greit da jeg sjelden presser maskinen så hardt ved vanlig bruk. Idle er 38 på CPU og 45 på NB.

Problemene kommer når jeg prøver å få minnet opp i riktig hastighet. Med alt på auto poster minnet på 800mhz, 5-5-5-18. Det skal kunne kjøres i 1200mhz med 5-5-5-15 timinger og Vdimm på 2.30v. Slik er det dessverre ikke for meg!

Får bare "Det Dram"-feil og den poster ikke. Den booter med minnet på 800mhz og 3-4-4-12, men da er den ikke OCCT-stabil. Den booter noen ganger på 1066mhz på 5-5-5-15, men bare på gode dager.

Selv med høyere NB-volt går det ikke. Prøvd helt opp til 1.51 (her begynner NB å bli veldig varm under stress, fant ut det mens jeg klokka CPU med vNB på auto) Regner med at det er noen av de andre volt-innstilingene jeg må leke litt med, men her har jeg veldig lite erfaring.

Er det noen som har tips på hvilke volt-innstillinger som har innvirkning på minnet på mitt Asus HK? Har lest noen nevner "CPU PLL Voltage" og "FSB Termination Voltage". Vdimm er allerede på maks tillatt av garantien. Uansett; har ikke sett noen andre som trenger ekstra volt på disse for å kjøre stock hastighet. Har allerede RMA'et et sett med disse brikkene fordi jeg trodde det var en feil på brikkene. Disse brikkene tester fint i Memtest86 med alt på "auto" (eg. 800mhz 5-5-5-18, vDimm 1.8)

Er fornøyd med en stabil maskin med minnet på 800mhz @ 3-4-4-12, hvis det kan spare meg litt varme på NB.

Forslag / råd til fremgangsmåte settes stor pris på!

Endret av Gudisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...