Gå til innhold

HJÆÆLP!! Jeg skal bygge PC for første gang!!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette finnes det et utall med guider på internett om,ta ett søk på google eller gå til www.startsiden.no og følg linken "data og internett" da kommer du til slutt til noe ala bygg din egen pc.

HUSK:neste innlegg ikke bruk caps i emne linja :roll:

Lenke til kommentar

hvis du kjenner noen som har gjort d før som kan hjelpe deg litt er det en fordel. for du har flaks hvis du får den opp første gangen (det er alltid noe du har glemt :D )

og husk å lese hovedkortmanualen nøye.. ang instillinger, tilkobling av power knapp, reset etc.

hvis du ikke vet hvordan du skal putte inn de forskjellige komponentene BØR du ha en forklaring med bidler foran deg, eller en venn som har gjort dette før. ikke la han bygge, men spør hvordan du gjør det, og så gjør DU det. det lærer du mest av.

husk å kjøpe komponenter som passer sammen,

ikke vær redd for å spørre om ting

og lykke til som nybakt pcbygger, velkommen i klubben :)

Lenke til kommentar

Den tingen som er viktigst.

TA DEG GOD TID

Dette kan ikke sies mange nok ganger, og folk driter seg fortsatt ut. Bruk alle spacerne på hovedkortet, sett skruer og slikt godt til men ikke bruk makt. CPUen skal dette rett nedi, gjør den ikke det så sitter den som regel feil. Husk goop mellom vifte og cpu. Les brukermanualen til hovedkortet. husk statisk elektrisitet. personlig har jeg aldri brukt jordlenke men det går i 98% av gangene bra hvis du vet hvor du IKKE skal plassere fingra. Ta på kantene, ikke på komponentene. Vær systematisk. Skal jeg bygge en pc for eks så

klargjør kabinettet, legg kabler til siden.

hold hovedkortet over så du ser hvilke spacere du skal bruke. (spacere er de som holder hovedkortet litt opp fra kabinettet) Bruk ikke spacere hvis du ikke får satt i en skrue på hovedkortet. Da skal den IKKE være der.

Skru fast hovedkortet.

Sett i CPU

Sett i RAM

Monter vifte MED goop.

plugg i strømkontakten til hovedkortet.

Koble til powerknappen

(test maskina om den starter) Den vil ikke fungere, men den skal ikke slå seg av automatisk, du skal ikke trenge å holde inn powerknappen heller. Da er noe feil. hvis test ok, fortsett. Hvis ikke, skaff kyndig hjelp eller dobbeltsjekk at du ikke har noe kortslutning osv.

Monter harddisk

monter cdrom.

monter skjermkort.

koble til ide kabel (den flate og grå)

koble til strøm til harddisk og cdrom.

Evt støm til skjermkort hvis det kreves.

plugg til tastatur og mus. Legg inn windows/linux eller hvilket OS du skal kjøre. Alt som er tillegg, USB, scsi, lydkort, mpeg2 kort, perifferi utstyr vent til du innstalert OS så du vet at det "kritiske" utstyret funker som det skal. Minsker også antall feil genrelt som oppstår når nye skal bygge pc. Alt på en gang kan bli mye for noen.

Det var alt, mulig jeg har glemt noe men du finner nok ut av det. Evt EFnet@Koskov

Have a nice day

Lenke til kommentar

Skru fast hovedkortet.

Sett i CPU

Sett i RAM

Monter vifte MED goop.

Super beskrivelse der Melbamix, men er ikke helt enig med rekkefølgen i sitatet over. Setter du inn hovedkortet først for så å putte inn CPU/minne går det bra helt til du skal presse kjøleren på plass. Goop er også vanskelig å påføre nede i et kabinett. Du kan risikere å skade hovedkortet når du skal presse festeklipsene på kjøleren rundt sokkelen, da hovedkortet vil bøyes en hel del.

Se foresten goopguiden, PC-Byggern

Lenke til kommentar

Skal vi se:

Lager en liste i rekkefølge hvordan du burde gjøre det jeg, hvis ikke du er helt sikker selv.

1. Sett inn cdrom, diskettstasjon og harddisken i kabinettet.

2. Legg hovedkortet oppå den antistatiske posen på en rett flate (feks gulvet) Så setter du på prosessoren, og pass på og vær forsiktig når du tar på den! ikke ta på pinnene osv (men det vet du sikkert) Dytt prosessoren ned samtidig som du drar til pinnen som holder prosessoren på plass.

3. Sett deretter på vifta til prosessoren. Ikke vær redd for å være litt hardhent, du VIL at den skal sitte som støpt (Jeg pleier som regel å løfte opp hele hovedkortet etter vifta som en test på at den sitter godt nok) Så fester du på ledningen til vifta fast på hovedkortet.

4. Sett deretter inn ram brikken i den slotten som er nærmest prosessoren. (nr1) Man må ofte bruke litt makt her og, men vær forsiktig og press bare rett ned!

5. Så var det klart for å montere hovedkortet i kabinettet. Burde ikke være noen sak. Bare pass på å skru til skruen godt så er vel den saken grei!

6. Alle småledningene som kommer ut fra nedsiden av kabinettet ditt skal festes nede på hovedkortet. Skal ikke være noen sak, men greit og lese seg frem til hva som skal hvor i hovedkortmanualen.

7. Inn med skjermkort, lydkort, nettverkskort og diverse andre kort du måtte ha på lager.

8. Jeg pleier å feste IDE kabler til harddisk og cdrom (pluss ledning til diskettstasjon) først. Bare pass på at harddisken får ide1 og så bruker du ide2 til cdromen.

9. Vifter er greit og ha, men om du ikke skal overklokke så må du ikke skaffe deg det. Har du bestemt deg for å sette inn et par er det et godt tidspunkt å gjøre det på her. (med mindre du vil ha vifte bak harddisken da, for da er det greit å sette inn den før selve disken )

10. Så var det alle ledningene da. Greit og feste hovedledningen til hovedkortet først. Du må nok presse ganske hardt for å få den på ordentlig, hold gjerne under hovedkortet for å ikke ødelegge det. Deretter fester du bare på de andre, og legg merke til den lille kontakten (lik som den til vifta til prosessoren) Det er ledningen til psu vifta. Det er forskjellig fra hovedkort til hovedkort hvor kontakten befinner seg, men bare å lete (evt. sjekke i manualen)

11. Blir mye rot med så mye ledninger. Hvorfor ikke prøve å gjemme de unna litt? Bruk feks strips, og bunt de sammen så godt det lar seg gjøre.

12. Plugg i vifta som er på sidedøra og lukk igjen. Du burde nå være ferdig å bygge pcen din. (med mindre det er noe jeg har glemt her da!)

Lykke til, og bare skriv om det er noe du lurer på, ikke får til eller lignende så kan jeg sikkert hjelpe mer.

PS: Om noen har sett dette før så er det fordi jeg har skrevet det som svar til en annen som lurte på det samme, orka ikke og skrive alt på nytt så ctrl+c er en fin ting!

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke berre bygge maskina på internett?? De bygger den til deg. ferfig montert med 3 års garanti :woot: www.komplett.no<--- bra side

For min del er det mye verdi i å sette det sammen selv. Tilfredsstillelsen når maskinen starter og jeg skal installere operativsystemet er enorm :D.

Ellers må jeg bare si til PC-byggern at du bør også unngå å montere hele greien på vegg-til-vegg teppe og andre ting som gjerne lader statisk elektrisitet. Jeg pleier også å ta på en jordet ting (eks. vannkraner, jordingstappen i stikkontaken osv.) før og underveis i monteringen. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...