Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen finner ikke DVD-stasjonen

Anbefalte innlegg

Hei,

Har akkurat koblet til og installert en ny DVD-brenner. Er rimelig sikker på at den er korrekt koblet til, men maskinen finner den ikke. Den gamle brenneren som jeg har koblet ut var tilkoblet på en annen måte, med strøm og to ledninger i tillegg(bla den svært brede). Dett kobet jeg bare ut, fant passende ledninger og koblet disse til ledige plasser på hovedkortet(dvs en plass - den andre til strøm). Jeg vet ikke om dette kan ha noe med saken å gjøre. Uansett hva jeg prøver så finner ikke maskinen enheten. Prøver å oppgradere firmware, men dette ser ut til å være vanskelig uten at maskinen kan identifisere enheten. Sikkert logisk. Det eneste tegnet på at noe er forandret er at maskinen bruker svært lang tid på oppstart og står lenge på "scanning IDE drives". Som dere skjønner er jeg ikke spesielt dreven i gamet, men håper virkelig noen kan hjelpe meg.

Brenner: Samsung SH-S203P/BEBN

Mvh Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har gjort dette. Fire pin er strøm sant? Trodde IDE var den veldig brede som jeg hadde på den gamle brenneren og ikke denne nye jeg.. Uansett så får jeg det ikke til å funke. Noen anelse om hva som kan være årsaken? Det lyser og jeg kan åpne/lukke spilleren uten problemer.

Jeg finner det hele svært merkelig og frustrerende. HJELP!

Endret av s051924
Lenke til kommentar

Det er fordi du har kjøpt brenner med SATA kontakt..

Koble 4-pin strøm som vanlig og SATA til HK, det er en flat-rød kabel med ca 1-1.5cm bred kontakt ;)

Du kan også sjekke i BIOS for å se om den er tilkoblet og du kan gå inn på enhetsbehandlig i Windows for å se om du finner den der. Har du installert drivere?

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding. Har ikke installert drivere nei. Hvordan gjør jeg dette uten at enheten fungerer da? Fra CD-en som fungte med? Så ut til å bare ligge NERO-progammer og slikt der. Skal sjekke i BIOS. Koblet jo til en hittil ubrukt SATA kontakt. Enheten ligger ikke under CD/DVD i enhetsbehandling heller.. :(

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir om SATA kontakten (controlleren) på hovedkortet er "aktivert", driverene som kanskje mangler har med controlleren og gjøre. Kanskje litt enklere og få assistanse med og fortelle hvilket hovedkort (og operativsystem) som er i bruk? Drivere til contolleren kan lastes ned fra sidene til produsenten av hovedkortet, lite behov for CD/DVD-rom til det..

Kanskje første runde blir en tur i Bios og leite litt der...

Lenke til kommentar

Som du skjønner har jeg ikke veldig peiling;) har vært i BIOS uten å finne noe, men er kanskje ikke så rart når jeg er usikker på hva jeg skal se etter. Så mest på enable/disable jeg, og kunne ikke legge merke til noe som ikke var aktivert som burde være det. Er det sånn å forstå at det finnes ulike drivere for ulike controllere(SATA-kontakter)? I så fall gir det mening at denne kan mangle. Har ikke i hoved hvilket hovedkort jeg har(Er ASUS et eller annet), sjekker senere i dag, men kjører Windows XP SP2.

Takker så mye for tilbakemeldinger:)

Lenke til kommentar

Hent CPU-Z, legg inn i maskina og du kan få mesteparten av data om hovedkort, CPU, RAM. Alderen på hovedkortet kan spille inn, men selv "nye" kan trenge drivere på noen kontakter. Har et A8R32MVP kort fra ASUS som er litt over et år, med DVD-en min tilkobla SATA controller "2" fungerte den noenlunde, men det mangla en driver. På controller "1" på kortet hadde eg 4 disker i Raid5. Kan også få ei oversikt med og høgreklikke min datamaskin og gå inn og se på enheter - gule utropstegn der kan sladdre om ting som bør oppdateres.

Lenke til kommentar

Takk. Har ASUS A8V Deluxe hovedkort. Dette er jo sikkert tre år gammelt. er det da bare å gå inn på asus sine sider og laste ned drivere derifra? Hvor mange controllers er det vanlig og ha? Har hver av disse egne drivere?

Ser på Asus sine hjemmesider. Det finnes jo evig mange forskjellige driveroppdateringer. Har plugget DVD-brenneren i SATA_RAID1 kontakten..

Hvilken skal jeg velge? Skal jeg laste ned oppdateringer for BIOS også?

I veiledningen til hovedkortet står det: "The PromisePDC20378 RAID controller does not support ATAPI devices such as CD-ROMs, DVD-ROMs, etc." Betyr det at jeg ikke kan bruke den valgte kontakten på kortet?

Hva skjer om jeg tar de to fra harddiskene mine og sette disse hit. Ser vel for meg at det blir sirkus da...

Endret av s051924
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...