Douglas Quaid Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Avliva den gamle hunden min ei tid tilbake pga. kreft. Har no bestemt at eg skal ha ein ny ein. Den gamle eg hadde var blanding av Labrador og Retriever - ein lydig og trufast hund. Eg har ingenting i mot å ha same rase ein gong til, men lurer litt på om folk har andre anbefalingar å kome med! Vil då helst ha ein hund som: - Ikkje bjeffar i eitt sett - Ikkje har so lett for å pisse på golvet - Er lett å dressere - Som held seg heime utan å måtte vere i band, eller i fangenskap Dersom folk har nokre tips å gje, so ikkje nøl Endret 6. februar 2008 av Kalvegodt Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Alle hunder bjeffer. Hunder med mye vaktinstinkt bjeffer for den minste lyd, særlig om natta. les:min hund. Alle valper tisser på gulvet, det er opp til deg å få den husren. Noen hunder er lett å dressere (lettlærte) andre ikke, det er også opp til deg og din kunnskap å forme hunden. Hva mener du med holder seg hjemme? Gå løs på gårdsplassen? Det er også opp til deg og hvor mye kontroll du har på bikkja. Hvilken hund som kan passe for deg, alle? Kommer an på hvor mye erfaring du har, og hva du har drevet med tidligere (spor, agility, lydighet, tjenestehund osv). Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Du vet at retriever ikke er noen rase? Det er en gruppe hunder. F. eks Golden Retriever, Labrador Retriver, Flat Coated Retriver med flere. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Jeg har 2 gode alternativer til deg Disse gjør ikke fra seg inne, bjeffer aldri og kan være alene så lenge du vil - Når du blir lei av den er det enkelt å få gitt den bort også ! Supert alternativ for din del spør du meg ! Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Jeg har 2 gode alternativer til deg Disse gjør ikke fra seg inne, bjeffer aldri og kan være alene så lenge du vil - Når du blir lei av den er det enkelt å få gitt den bort også ! Supert alternativ for din del spør du meg ! Støttes Eller hva med denne: om ikke batteribytte blir for mye ansvar Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Den hunden eg hadde bjeffa ALDRI. Den kunne òg gå fritt heime på garden utan at den stakk av. Var dessutan god venn med kattane. Kosedyra til L_C: Ja dei er enkle å ha med å gjere...men eg vil ha noko med meir futt i skjønar du! Det finst ikkje robothundar då? EDIT: Der kom robothundane ja Endret 7. februar 2008 av Kalvegodt Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Den hunden eg hadde bjeffa ALDRI. Den kunne òg gå fritt heime på garden utan at den stakk av. Var dessutan god venn med kattane. Nettopp fordi noen har vært flinke til å dressert den. Er du ikke interessert i å gidde det, så kan du ikke vente deg noen trofast hund heller Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Det var mor og far min som gjor...eg er villig til å gjere ein innsats, men det blir kanskje betre med ein som er lett å dressere. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Ingen hunder kommer ferdig lettlært. Det er bare noen raser som er mer førervare og motiverte enn andre. Alle hunder trenger oppdragelse. F. eks det med å kunne gå løs uten å stikke av når den ser folk/dyr krever jo mye trening. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 Ingen hunder kommer ferdig lettlært. Det er bare noen raser som er mer førervare og motiverte enn andre. Alle hunder trenger oppdragelse.F. eks det med å kunne gå løs uten å stikke av når den ser folk/dyr krever jo mye trening. Ja eg kjem aldri til å klare å få den like godt dressert som den forrige. Katten brukte faktisk å sove opp på hunden når den kvilte seg. Men kva rasar er lettast å trene då? Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Kjøp deg ett marsvin eller en hamster du. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 Kjøp deg ett marsvin eller en hamster du. No må du slutte!!! Trur du ikkje eg klarer å ta meg av ein hund kanskje? Vi ikkje ha hamster eller marsvin. Dei er so keisame. Et og søv er det einaste dei gjer. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Den hunden eg hadde bjeffa ALDRI. Den kunne òg gå fritt heime på garden utan at den stakk av. Var dessutan god venn med kattane. Kosedyra til L_C: Ja dei er enkle å ha med å gjere...men eg vil ha noko med meir futt i skjønar du! Det finst ikkje robothundar då? EDIT: Der kom robothundane ja alle newfoundlandshundene vi har hatt er akkurat slik du beskriv Den hunden eg hadde bjeffa ALDRI. Den kunne òg gå fritt heime på garden utan at den stakk av. Var dessutan god venn med kattane. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 Då skal eg sjå om eg kan finne ut litt meir om dei Lenke til kommentar
elelmar Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Då skal eg sjå om eg kan finne ut litt meir om dei Jeg har hatt Bearded Collie, tre stykker faktisk for lang tid tilbake. Det er en gjeterhund med ikke altfor sterke gjeterinstinkter. De er lett-trente og holder seg til huset i større grad enn mange andre raser. Men som med alle raser, de må trenes!!! Les om dressur og gå på kurs!!! Beardisen er ikke så altfor stor, har riktignok lang pels, men kan selvsagt klippes ned. Den er en leken og glad hund som krever en del mental stimuli, egner seg til agility og lydighet. Røyter lite da den må børstes ofte ( et par ganger i uka). Barnevennlig og grei med andre husdyr. Mine passet på kaninene! Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 De 4 beardisene jeg har kjent har vært veldig hypre . Og utrolig mye pelsstell da.. kjempekult å komme hjem fra en tur imarka å måtte plukke halve skogen ut av pelsen til dyret Lenke til kommentar
elelmar Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 De 4 beardisene jeg har kjent har vært veldig hypre . Og utrolig mye pelsstell da.. kjempekult å komme hjem fra en tur imarka å måtte plukke halve skogen ut av pelsen til dyret Joda akkurat det har du rett i, men når man er ung og ikke har så mange andre å tenke på så...... Dessuten kan de klippes ned. Mine var aktive, men ikke hypre. Tror det kmmer an på linjer, så man bør sjekke ut begge foreldredyra så man får en valp med et rolig gemytt. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 En kompis av meg fortalte at de hadde hatt førerhunder som hadde strøket på den siste "eksamenen". Det var visst de lydigste hundene som var å få tak i, men får dem naturligvis ikke som valp, og de koster sikkert en del. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Tror ikke bearded collie er det rette valget nå man bor på gård. hehe Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Jeg tror ikke en gutt på 16-17 år som ikke gidder å bruke tid på å pusse tennene oftere enn en gang i uka burde ha hund.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå