Gå til innhold

På jakt etter ny hund!

Anbefalte innlegg

Avliva den gamle hunden min ei tid tilbake pga. kreft. Har no bestemt at eg skal ha ein ny ein. Den gamle eg hadde var blanding av Labrador og Retriever - ein lydig og trufast hund. Eg har ingenting i mot å ha same rase ein gong til, men lurer litt på om folk har andre anbefalingar å kome med!

Vil då helst ha ein hund som:

- Ikkje bjeffar i eitt sett

- Ikkje har so lett for å pisse på golvet

- Er lett å dressere

- Som held seg heime utan å måtte vere i band, eller i fangenskap

Dersom folk har nokre tips å gje, so ikkje nøl ;)

Endret av Kalvegodt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle hunder bjeffer. Hunder med mye vaktinstinkt bjeffer for den minste lyd, særlig om natta. les:min hund.

Alle valper tisser på gulvet, det er opp til deg å få den husren.

Noen hunder er lett å dressere (lettlærte) andre ikke, det er også opp til deg og din kunnskap å forme hunden.

Hva mener du med holder seg hjemme? Gå løs på gårdsplassen?

Det er også opp til deg og hvor mye kontroll du har på bikkja.

Hvilken hund som kan passe for deg, alle? Kommer an på hvor mye erfaring du har, og hva du har drevet med tidligere (spor, agility, lydighet, tjenestehund osv).

Lenke til kommentar
Jeg har 2 gode alternativer til deg

Disse gjør ikke fra seg inne, bjeffer aldri og kan være alene så lenge du vil -

Når du blir lei av den er det enkelt å få gitt den bort også !

Supert alternativ for din del spør du meg !

Støttes :thumbup:

Eller hva med denne:

aib.jpg

om ikke batteribytte blir for mye ansvar :roll:

Lenke til kommentar

Den hunden eg hadde bjeffa ALDRI. Den kunne òg gå fritt heime på garden utan at den stakk av. Var dessutan god venn med kattane.

Kosedyra til L_C:

Ja dei er enkle å ha med å gjere...men eg vil ha noko med meir futt i skjønar du! Det finst ikkje robothundar då?

EDIT: Der kom robothundane ja :wallbash:

Endret av Kalvegodt
Lenke til kommentar
Den hunden eg hadde bjeffa ALDRI. Den kunne òg gå fritt heime på garden utan at den stakk av. Var dessutan god venn med kattane.

Nettopp fordi noen har vært flinke til å dressert den. Er du ikke interessert i å gidde det, så kan du ikke vente deg noen trofast hund heller

Lenke til kommentar
Ingen hunder kommer ferdig lettlært. Det er bare noen raser som er mer førervare og motiverte enn andre. Alle hunder trenger oppdragelse.

F. eks det med å kunne gå løs uten å stikke av når den ser folk/dyr krever jo mye trening.

Ja eg kjem aldri til å klare å få den like godt dressert som den forrige. Katten brukte faktisk å sove opp på hunden når den kvilte seg.

Men kva rasar er lettast å trene då?

Lenke til kommentar

Kosedyra til L_C:

Ja dei er enkle å ha med å gjere...men eg vil ha noko med meir futt i skjønar du! Det finst ikkje robothundar då?

EDIT: Der kom robothundane ja :wallbash:

alle newfoundlandshundene vi har hatt er akkurat slik du beskriv

Lenke til kommentar
Då skal eg sjå om eg kan finne ut litt meir om dei ;)

Jeg har hatt Bearded Collie, tre stykker faktisk for lang tid tilbake. Det er en gjeterhund med ikke altfor sterke gjeterinstinkter. De er lett-trente og holder seg til huset i større grad enn mange andre raser. Men som med alle raser, de må trenes!!! Les om dressur og gå på kurs!!! Beardisen er ikke så altfor stor, har riktignok lang pels, men kan selvsagt klippes ned. Den er en leken og glad hund som krever en del mental stimuli, egner seg til agility og lydighet.

Røyter lite da den må børstes ofte ( et par ganger i uka). Barnevennlig og grei med andre husdyr. Mine passet på kaninene!

Lenke til kommentar
De 4 beardisene jeg har kjent har vært veldig hypre . Og utrolig mye pelsstell da.. kjempekult å komme hjem fra en tur imarka å måtte plukke halve skogen ut av pelsen til dyret :D

Joda akkurat det har du rett i, men når man er ung og ikke har så mange andre å tenke på så......

Dessuten kan de klippes ned. Mine var aktive, men ikke hypre. Tror det kmmer an på linjer, så man bør sjekke ut begge foreldredyra så man får en valp med et rolig gemytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...