Gå til innhold

Manfrotto 190 for D200, og handleliste på BH

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer et Manfrotto-stativ for min D200. Vil bli brukt med alt fra Tamron 18-250 til mindre linser. Mulig også en SB800 i noen tilfeller.

Kommer til å fotografere alt fra natur og mennesker til nordlys og et og annet natthimmelbilde (hovedsaklig vidvinkel). Med andre ord lite nattfoto med full 250mm. Men stor fordel om det er mulig uten å få direkte ræva bilder. :)

Kan jeg klare meg med Manfrotto 190PROB, eller MÅ jeg opp i 055PROB?

Vil helst ha et stativ som er så lite som mulig, men forstår jo at det vil gå ut over stabiliteten.... Vil derfor se om noen av dere har noen gode innspill. Har lest en del her, men føler meg fortsatt ikke helt sikker.

Vurderer forøvrig 488RC2 som hode.

Mvh,

Eirik

Edit: Fikset tittel etter nytt innlegg

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Kan forøvrig legge til at jeg har laget en liten handleliste for B&H, og sammenliknet denne med Japan Photo. Se vedlagt bilde. Dette er ikke noe korstog mot norsk fotobransje, bare et realistisk regnestykke.

Er det forøvrig noen som vet om det er toll på eksempelvis stativer? Vet at det ikke er på optisk utstyr. Regnestykket er kun med MVA, ikke eventuell toll på noen av varene. Toll.no er nede, så jeg får ikke sjekket.

Om noen har tips eller kommentarer til handlelisten forøvrig, så mottas dette med stor takk!!

Mvh

Eirik

post-61838-1203158639_thumb.jpg

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar
Kan forøvrig legge til at jeg har laget en liten handleliste for B&H, og sammenliknet denne med Japan Photo. Se vedlagt bilde. Dette er ikke noe korstog mot norsk fotobransje, bare et realistisk regnestykke.

Er det forøvrig noen som vet om det er toll på eksempelvis stativer? Vet at det ikke er på optisk utstyr. Regnestykket er kun med MVA, ikke eventuell toll på noen av varene. Toll.no er nede, så jeg får ikke sjekket.

Om noen har tips eller kommentarer til handlelisten forøvrig, så mottas dette med stor takk!!

Mvh

Eirik

Det er ikke toll på noe av dette.

Hvis du vil ha noe lett (og som er mer behagelig i vinterkulda) kan du vurdere ett kullfiberstativ i stedet, men det koster...

Dyrt alternativ: Gitzo GT3540LS

Billigere: Giottos MT8170

En 190 tåler fint de objektivene du skisserer.

Jeg ville vurdert et annet hode. Manfrottohodet virker veldig tungt for det det yter. Ett rimelig alternativ kan være giottos MH1301-656. Bedre (og dyrere) alternativer kan være acratech, arca-swiss, novoflex, markins eller rrs (De to sistnevnte er ikke tilgjengelige på BH, men på http://www.photoproshop.com/ og http://reallyrightstuff.com/index.html)

Anbefaler uansett å sikte mot arca komaptible plater fremfor manfrottos QR system, det finnes mye mer muligheter for å kople L-braketter og linseføtter til arca systemet.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Ok, takk for gode innspill og tips!

Har hatt pølsefingrene bortpå et karbonstativ (faktisk det du foreslår, Gitzo GT3540LS), og det er ikke noe tvil om at det er kvalitet og lettvekt. Vurderer derfor å avvente stativkjøp og heller legge penger i det andre nå.

Synes hodene du nevner begynner å bli i overkant dyre. Du er ikke litt på "proffkjøret" når du foreslår de? Eller er det vekthensyn+kvalitet?

Edit: Forøvrig tror jeg at jeg bytter ut SB800 med to stk SB600. Så har jeg mulighet til å gjøre litt enkel "studio"foto.

Mvh

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar

Det er klart at hvis du kjøper 488 hodet sammen med 190prob stativet så blir den marginale prisen ganske lav for manfrotto hodet. Hvis du sammenligner prisen for 488 hodet vs. giottos 1301 er giottos hodet bare ca $30 mer, men en hel del lettere.

De andre leverandørene er definetivt tier-1 leverandører hvor du må regne med $250 og oppover, ja. (Se f.eks på en arca c1 cube for vanvittig prising).

Grunnen til at jeg nevnte det var at du spurte om lette stativ. en 190proB er ikke spesielt lett. (Mitt veier 3 Kg, dog med et annet hode) Skal du bytte ut beina med noe lettere blir det dermed gjerne aktuelt å revurdere hodet også.

Jeg ser sunpak har ett komplett stativ med kulehode som kan være aktuelt (Sunpak Pro 723B), men jeg kjenner ikke til hva denne produsenten står for.

Til sammenligning har jeg en gitzo 1128 med markins M20 som lander på 1.7Kg, samt ett gt-530 med giottos 1302 for lett reisebruk på 0.7Kg (Sistnevnte er ikke egnet for lange linser, men greier fint en D200 med 17-55 f2.8)

manfrottostativet er greit for makrobruk av stilleben, men blir ikke med ut.

Hva med slik pro 713 + giottos 1302. Kanskje ikke ideellt med det hodet på 200 mm, men ellers burde den funke (Med forbehold om at jeg ikke kjenner til beina annet enn fra omtale på BH) Det burde bli 1.6 Kg til $340 + mva eventuelt $355 og 1.8Kg hvis du går for 1301 hodet. Det finnes mange muligheter for karbonfiberbein i $200-300 området, men de heter ikke gitzo (Men bare fordi de er kinesiske kloninger betyr ikke at de ikke funker like bra)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...