SkyFish Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Kanskje et utrolig dumt spørsmål, men jeg har lest rundt omkring for å forstå alle uttrykk og sånn på forskjellige foto sider og en ting jeg alltid har vært opphengt i er bilder som er tydelig vidvinkel effekt på, ikke så ekstremt som fisheye, men som man ofte bruker til landskapsfotografering o.l. Og alt jeg finner på nettet er at jo kortere brennvidden er jo videre er vinkelen, noe som høres naturlig ut, men mange objektiver som har vidvinkel "tittel" har ikke noe lavere minimums brennvidde enn kit objektivet til f.eks Canon 400D. Betyr dette at jeg kan få en vidvinkel effekt med det kit objektivet? Kvaliteten blir vel langt langt ifra objektiver som er ment for denne bruken, men jeg starter ut med et slikt objektiv og ble bare veldig interessert siden det er 18mm brennvidde som minimum på det. Er helt ny innen fotografering så be nice om jeg tar helt feil edit: rettet 15mm til 18mm ;p Endret 6. februar 2008 av SkyFish Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Objektiv som er fra 35mm og nedover kallers vidvinkel. Dette er dog i 35 mm ekv (fullformat/film). Så på en 400d må du ned mot 20mm før du begynner å snakke vidvinkel. 18mm på 400d er utsnitt som tilsvarer rundt 28mm på FF, og kan så absolutt kalles vidninkel. En kan være kreativ med 28mm og skape 'vidvinkeleffekt' bilder, men du må nok enda videre for å få den oppsiksvekkende effekten som jeg har en mistanke om at du tenker på. En super vidvinkelzoom for Canon er EF-S 10-22mm. Den er ikke direkte billig (rundt 6000), så rimeligere alternativ finnes. Men som sagt, du har allerde en ok vidvinkel i 18-55. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Hva med 35mm på 1.3x crop? Vil det holde? Har 35-70/3.5-4.5, og vurderer å kjøpe 17-40/4L, men hvis 35mm holder til vanlig landskap og slikt så kjøper jeg heller noe annet. Hva synes du ragamuffin? Ellers vil jeg si lykke til med fotograferingen til trådstarter... Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Ok, takk Er litt forvirrende med alt det nye i starten, hehe. Så jeg kan eksperimentere og prøve endel med kit objektivet selv om det langt fra er det beste objektivet å jobbe med, det er kjekkt å vite Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Hva med 35mm på 1.3x crop? Vil det holde?Har 35-70/3.5-4.5, og vurderer å kjøpe 17-40/4L, men hvis 35mm holder til vanlig landskap og slikt så kjøper jeg heller noe annet. Hva synes du ragamuffin? Ellers vil jeg si lykke til med fotograferingen til trådstarter... Alle brennvidder kan jo brukes til alt, i utgangspunktet. Ikke noe problem å ta feiende flotte landskapsbilder med en 35mm på 1.3x. Men jeg kan nærmest love deg at du ofte ville ønsket deg enda videre vinkel om du er ute i 'landskapsfoto-modus'. Jeg har hatt 17-40L, men solgte det da jeg kjøpte 10-22. Imidlertid er 17-40 et av de få, om ikke eneste, objektiv jeg angrer på å ha solgt. Kommer til å kjøpe meg et brukt eksemplar innen kort tid. Glimrende objektiv på 1.6x kamera (1.3x eller FF også for den del). Siden du også har 1D, ville jeg anbefalt deg denne L-zoomen uten å stusse. Endret 7. februar 2008 av ragamuffin Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Hva med 35mm på 1.3x crop? Vil det holde?Har 35-70/3.5-4.5, og vurderer å kjøpe 17-40/4L, men hvis 35mm holder til vanlig landskap og slikt så kjøper jeg heller noe annet. Hva synes du ragamuffin? Ellers vil jeg si lykke til med fotograferingen til trådstarter... Alle brennvidder kan jo brukes til alt, i utgangspunktet. Ikke noe problem å ta feiende flotte landskapsbilder med en 35mm på 1.3x. Men jeg kan nærmest love deg at du ofte ville ønsket deg enda videre vinkel om du er ute i 'landskapsfoto-modus'. Jeg har hatt 17-40L, men solgte det da jeg kjøpte 10-22. Imidlertid er 17-40 et av de få, om ikke eneste, objektiv jeg angrer på å ha solgt. Kommer til å kjøpe meg et brukt eksemplar innen kort tid. Glimrende objektiv på 1.6x kamera (1.3x eller FF også for den del). Siden du også har 1D, ville jeg anbefalt deg denne L-zoomen uten å stusse. Da må det bli en sånn da.. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Har 35-70/3.5-4.5, og vurderer å kjøpe 17-40/4L, men hvis 35mm holder til vanlig landskap og slikt så kjøper jeg heller noe annet.Nei, det er altfor lite, du må ha minst 135mm, og gjerne 200 eller 300 også ;-) Fra spøk til revolver, som ragamuffin skriver er det hva du ønsker av et landskapsbilde. Noen liker ekstremvidvinkel til landskap, mens andre synes det er bedre bilder med teleobjektiver. Begge deler fungerer bra, blir og har blitt brukt av mange fotografer verden over. Hvis du skal skyte mye landskap og liker vidvinkel, kan jo Sigma 12-24 være noe for deg også, da får du det omtrent så ekstremt som du kan ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå