Gå til innhold

ddr2 800 vs 1066 til intel Q9450, P35


Anbefalte innlegg

Jeg sitter å planlegger ny PC og ser i den forbindelse at det er en vesentlig prisforskjell på ram når det gjelder hastighet.

Hvordan er det med ytelsen?

 

Er det noen som har sett noen tester som viser ytelses økningen man får ved raskere minne?

Sitter å lurer på om det er verdt prisen.

 

Planen for øyeblikket er et hovedkort basert på P35 og en Intel Q9450(2667 MHz/1333 FSB) når den blir tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har et par slike og de klarer max 898MHz 5-5-5-18 @2,2v... Hvis du har seriøse planer om å klokke en QX9450, så kan jeg anbefale deg Crucial Ballistix PC8500. De koster ca 700 per 2x1GB kit...

 

Om du ønsker litt RAM, så vil jeg ikke anbefale 4x 1GiB akkurat ;)

Om du skal overklokke eller ei

Lenke til kommentar
Du får mye høyere overklokkingspotensiale med 4x1GB Crucial BallistiX PC8500 enn med 2x2GB OCZ PC6400 vista upgrade kit...

 

Det skal jeg ikke nekte for, men du sitter med null mulighet for 8GiB om det skulle lønne seg om noen år ;)

Det er jo alt bevist at selv den dag i dag er det fordeler ved å ha 8GiB i Vista for eksempel..

 

Om trådstarter skal overklokke, så kan han jo likså greit gå opp på 1066MHz kort osv også..

 

Virker som han lurte på om 1066MHz kort i seg selv yter bedre enn 800MHz kort, og det gjør det jo faktisk ikke.

Det er grei CAS-latency og 2.1Volt på de OCZ brikkene, som gjør de ganske gunstige for han om han ikke skal overklokke "deluxe"

Lenke til kommentar
Du får mye høyere overklokkingspotensiale med 4x1GB Crucial BallistiX PC8500 enn med 2x2GB OCZ PC6400 vista upgrade kit...
Det skal jeg ikke nekte for, men du sitter med null mulighet for 8GiB om det skulle lønne seg om noen år ;)

Om noen år så er sannsynligheten for at du kaster rammbrikker på 1GB ganske stor, fordi 1GB er så billig og lite at ingen vil ha dem.

 

For tiden så har jeg ingen planer om overklokking, har et større behov for en stabil maskin.

Lenke til kommentar
Du får mye høyere overklokkingspotensiale med 4x1GB Crucial BallistiX PC8500 enn med 2x2GB OCZ PC6400 vista upgrade kit...
Det skal jeg ikke nekte for, men du sitter med null mulighet for 8GiB om det skulle lønne seg om noen år ;)

Om noen år så er sannsynligheten for at du kaster rammbrikker på 1GB ganske stor, fordi 1GB er så billig og lite at ingen vil ha dem.

 

For tiden så har jeg ingen planer om overklokking, har et større behov for en stabil maskin.

 

DDR2 prisene vil jo begynne å stige nå.

Da må du i så fall bytte hele systemet og gå over til DDR3 ;)

 

DDR2 prisene vil nok bare bli høyere og høyere, spesielt etter Nehalem har kommet.

Da fases jo DDR2 ut.

 

 

EDIT:

 

Om du ikke har noen ønsker om å overklokke, så er det jo en enda bedre å heller gå for 800MHz moduler med god (lav) CAS-latency :)

Da er det likså greit å skaffe 4GiB med 800MHz brikker, enn 2GiB på 1066MHz.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Du får mye høyere overklokkingspotensiale med 4x1GB Crucial BallistiX PC8500 enn med 2x2GB OCZ PC6400 vista upgrade kit...
Det skal jeg ikke nekte for, men du sitter med null mulighet for 8GiB om det skulle lønne seg om noen år ;)

Om noen år så er sannsynligheten for at du kaster rammbrikker på 1GB ganske stor, fordi 1GB er så billig og lite at ingen vil ha dem.

 

For tiden så har jeg ingen planer om overklokking, har et større behov for en stabil maskin.

 

DDR2 prisene vil jo begynne å stige nå.

Da må du i så fall bytte hele systemet og gå over til DDR3 ;)

 

DDR2 prisene vil nok bare bli høyere og høyere, spesielt etter Nehalem har kommet.

Da fases jo DDR2 ut.

 

 

EDIT:

 

Om du ikke har noen ønsker om å overklokke, så er det jo en enda bedre å heller gå for 800MHz moduler med god (lav) CAS-latency :)

Da er det likså greit å skaffe 4GiB med 800MHz brikker, enn 2GiB på 1066MHz.

 

Lurer på om jeg kanskje skal gå for et PC6400 sett jeg også, siden jeg egentlig ikke har noen planer om å overklokke. Gir jo også rom for å utvide til 8gb hvis jeg velger 2x2gb PC6400 brikker i motsetning til 4x1gb PC8500 brikker....Ser det koster under en 1000,- for et sett med 2x2gb på komplett, noen forslag til merker jeg burde velge til et Asus P5E hovedkort ??

Lenke til kommentar

Nei, du kan jo ta en titt på disse:

 

OCZ Gold XTC 800MHz (2x 2048MB)

800MHz, (5-5-5-18), 2V

 

GeIL Value DDR2 800MHz (2x 2048MB)

800MHz, (5-5-5-15), 1.8V

 

OCZ Platinum Vista Performance Edition (2x 2048MB)

800MHz, (5-4-4-15), 2.1V

 

Mushkin XP2-6400 (2x 2048MB)

800MHz, (4-4-4-12), 2.2V

 

Mushkin XP2-8000 Extreme Performance (2x 2048MB)

1000MHz, (5-5-5-15), 2.3V

 

 

-----------------------------

 

Mushkin er jo kjent for å ha veldig stabile og gode minnekort.

Spesielt til overklokking, men nå er jo ikke det så viktig for deg da.

 

Forskjellen som du ser er jo frekvens og CAS-latency, samt volt.

Høyere volt, betyr jo egentlig at kortet er presset ganske hardt "out-of-the-box"

Ergo, du kan ikke presse hastigheten spesielt høyere før kortene kneler.

 

Det er jo forholdet frekvens / latency som er viktig.

Jeg husker ikke helt hvordan man regnet ut det igjen :hmm:

 

Men av alle disse modulene vil logisk nok antagelig OCZ Gold XTC 800MHz (2x 2048MB) gi deg den svakest ytelsen, da den har lavest frekvens, samt høyest latency. Heller ingen god volt verdi, ergo det billigste kjøpet, men ikke nødvendigvis det beste ;)

 

 

"Out-of-the-box" så vil vell trolig enten Mushkin XP2-6400 (2x 2048MB) eller Mushkin XP2-8000 Extreme

Performance (2x 2048MB) være det som gir best ytelse.

 

Husker som sagt ikke hvordan vi regnet ut forholdet mellom frekvens og latency, så jeg vet ikke om den høyere frekvensen på Mushkin XP2-8000 Extreme Performance (2x 2048MB) gjør at den yter bedre enn Mushkin XP2-6400 (2x 2048MB) til tross for høyere latency.

Lenke til kommentar
Nei, du kan jo ta en titt på disse:

 

OCZ Gold XTC 800MHz (2x 2048MB)

800MHz, (5-5-5-18), 2V

 

GeIL Value DDR2 800MHz (2x 2048MB)

800MHz, (5-5-5-15), 1.8V

 

OCZ Platinum Vista Performance Edition (2x 2048MB)

800MHz, (5-4-4-15), 2.1V

 

Mushkin XP2-6400 (2x 2048MB)

800MHz, (4-4-4-12), 2.2V

 

Mushkin XP2-8000 Extreme Performance (2x 2048MB)

1000MHz, (5-5-5-15), 2.3V

 

 

-----------------------------

 

Mushkin er jo kjent for å ha veldig stabile og gode minnekort.

Spesielt til overklokking, men nå er jo ikke det så viktig for deg da.

 

Forskjellen som du ser er jo frekvens og CAS-latency, samt volt.

Høyere volt, betyr jo egentlig at kortet er presset ganske hardt "out-of-the-box"

Ergo, du kan ikke presse hastigheten spesielt høyere før kortene kneler.

 

Det er jo forholdet frekvens / latency som er viktig.

Jeg husker ikke helt hvordan man regnet ut det igjen :hmm:

 

Men av alle disse modulene vil logisk nok antagelig OCZ Gold XTC 800MHz (2x 2048MB) gi deg den svakest ytelsen, da den har lavest frekvens, samt høyest latency. Heller ingen god volt verdi, ergo det billigste kjøpet, men ikke nødvendigvis det beste ;)

 

 

"Out-of-the-box" så vil vell trolig enten Mushkin XP2-6400 (2x 2048MB) eller Mushkin XP2-8000 Extreme

Performance (2x 2048MB) være det som gir best ytelse.

 

Husker som sagt ikke hvordan vi regnet ut forholdet mellom frekvens og latency, så jeg vet ikke om den høyere frekvensen på Mushkin XP2-8000 Extreme Performance (2x 2048MB) gjør at den yter bedre enn Mushkin XP2-6400 (2x 2048MB) til tross for høyere latency.

 

Kan jo like gjerne gå for det kjappeste av de da, er jo lite prisforskjell på de, og litt over tusenlappen for 4gb ram er jo rimelig bra !! Regner med at det vil fungere med et Asus P5E hovedkort, ikke sant ?

Lenke til kommentar
Nei, du kan jo ta en titt på disse:

 

OCZ Gold XTC 800MHz (2x 2048MB)

800MHz, (5-5-5-18), 2V

 

GeIL Value DDR2 800MHz (2x 2048MB)

800MHz, (5-5-5-15), 1.8V

 

OCZ Platinum Vista Performance Edition (2x 2048MB)

800MHz, (5-4-4-15), 2.1V

 

Mushkin XP2-6400 (2x 2048MB)

800MHz, (4-4-4-12), 2.2V

 

Mushkin XP2-8000 Extreme Performance (2x 2048MB)

1000MHz, (5-5-5-15), 2.3V

 

 

-----------------------------

 

Mushkin er jo kjent for å ha veldig stabile og gode minnekort.

Spesielt til overklokking, men nå er jo ikke det så viktig for deg da.

 

Forskjellen som du ser er jo frekvens og CAS-latency, samt volt.

Høyere volt, betyr jo egentlig at kortet er presset ganske hardt "out-of-the-box"

Ergo, du kan ikke presse hastigheten spesielt høyere før kortene kneler.

 

Det er jo forholdet frekvens / latency som er viktig.

Jeg husker ikke helt hvordan man regnet ut det igjen :hmm:

 

Men av alle disse modulene vil logisk nok antagelig OCZ Gold XTC 800MHz (2x 2048MB) gi deg den svakest ytelsen, da den har lavest frekvens, samt høyest latency. Heller ingen god volt verdi, ergo det billigste kjøpet, men ikke nødvendigvis det beste ;)

 

 

"Out-of-the-box" så vil vell trolig enten Mushkin XP2-6400 (2x 2048MB) eller Mushkin XP2-8000 Extreme

Performance (2x 2048MB) være det som gir best ytelse.

 

Husker som sagt ikke hvordan vi regnet ut forholdet mellom frekvens og latency, så jeg vet ikke om den høyere frekvensen på Mushkin XP2-8000 Extreme Performance (2x 2048MB) gjør at den yter bedre enn Mushkin XP2-6400 (2x 2048MB) til tross for høyere latency.

 

Kan jo like gjerne gå for det kjappeste av de da, er jo lite prisforskjell på de, og litt over tusenlappen for 4gb ram er jo rimelig bra !! Regner med at det vil fungere med et Asus P5E hovedkort, ikke sant ?

 

Ingenting på ASUS sine sider som indikerer noe annet hvert fall :)

Ville vært veldig merkelig om noen av de modulene skulle by på noen problemer

Lenke til kommentar
Nei, du kan jo ta en titt på disse:

 

OCZ Gold XTC 800MHz (2x 2048MB)

800MHz, (5-5-5-18), 2V

 

GeIL Value DDR2 800MHz (2x 2048MB)

800MHz, (5-5-5-15), 1.8V

 

OCZ Platinum Vista Performance Edition (2x 2048MB)

800MHz, (5-4-4-15), 2.1V

 

Mushkin XP2-6400 (2x 2048MB)

800MHz, (4-4-4-12), 2.2V

 

Mushkin XP2-8000 Extreme Performance (2x 2048MB)

1000MHz, (5-5-5-15), 2.3V

 

 

-----------------------------

 

Mushkin er jo kjent for å ha veldig stabile og gode minnekort.

Spesielt til overklokking, men nå er jo ikke det så viktig for deg da.

 

Forskjellen som du ser er jo frekvens og CAS-latency, samt volt.

Høyere volt, betyr jo egentlig at kortet er presset ganske hardt "out-of-the-box"

Ergo, du kan ikke presse hastigheten spesielt høyere før kortene kneler.

 

Det er jo forholdet frekvens / latency som er viktig.

Jeg husker ikke helt hvordan man regnet ut det igjen :hmm:

 

Men av alle disse modulene vil logisk nok antagelig OCZ Gold XTC 800MHz (2x 2048MB) gi deg den svakest ytelsen, da den har lavest frekvens, samt høyest latency. Heller ingen god volt verdi, ergo det billigste kjøpet, men ikke nødvendigvis det beste ;)

 

 

"Out-of-the-box" så vil vell trolig enten Mushkin XP2-6400 (2x 2048MB) eller Mushkin XP2-8000 Extreme

Performance (2x 2048MB) være det som gir best ytelse.

 

Husker som sagt ikke hvordan vi regnet ut forholdet mellom frekvens og latency, så jeg vet ikke om den høyere frekvensen på Mushkin XP2-8000 Extreme Performance (2x 2048MB) gjør at den yter bedre enn Mushkin XP2-6400 (2x 2048MB) til tross for høyere latency.

 

Kan jo like gjerne gå for det kjappeste av de da, er jo lite prisforskjell på de, og litt over tusenlappen for 4gb ram er jo rimelig bra !! Regner med at det vil fungere med et Asus P5E hovedkort, ikke sant ?

 

Ingenting på ASUS sine sider som indikerer noe annet hvert fall :)

Ville vært veldig merkelig om noen av de modulene skulle by på noen problemer

 

Det høres jo bra ut, da tror jeg at jeg går for Mushkin XP2-8000 Extreme Performance. Vil vet tro at 1075,- er en god pris for 4gb ram. Her er resten av det jeg har plukket ut så langt (uten ram nå da, siden komplett ikke har det merket...er en musikk pc) Link

Endret av grammasta
Lenke til kommentar

Du kunne kanskje sett på noen andre butikker enn komplett, da de ikke akkurat nødvendigvis er så snille med prisene :p

 

Har laget en handlevogn til deg her som du kan ta en titt på:

http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=65789

 

 

Hovedkortet er byttet fra P5E til et Maximus Formula, ikke de største forskjellene her egentlig.

 

Prosessorkjøler er byttet med en Thermalright Ultra120 Extreme, det er veldig god passiv kjøler, som antagelig selv uten en vifte kjøler på nivå med den du har valgt ut. En Noctua NH-U12F er også en veldig god kjøler, som kan brukes helt passiv, eller med vifte. Alt ettersom hva du ønsker

 

Kabinettet du har valgt har jeg ikke hørt så mye om, men det som pleier å være det beste valget i den prisklassen er et Antec Performance P182, eller et Antec Nine Hundred :)

 

Strømforsyningen er helt grei, men det er så liten prisforskjell på HX (mellomserien til Corsair) og TX (toppserien til Corsair) at du likså greit kan gå for en TX-650 :)

 

Prosessoren, den er jo et godt valg for pengene (om du ikke vil / kan vente på Q9450)

 

Tastaturet, et helt plain tastatur, jeg har valgt ut Wave modellen fra Logitech som du kanskje også kan ta en titt på

 

Musa har jeg ikke noe å si på, har valgt ut en MX518 som ikke koster så mye og er en veldig god mus

 

Det optiske drevet er helt greit

 

Harddisken, her ville jeg mye heller anbefale den Western Digital modellen som jeg har funnet frem, den får veldig god kritikk i tester og skal på noen områder være på nivå med raptor diskene

 

Skjermkortet, her ser jeg at HD 2900Pro koster det samme som et HD 3850 kort, derfor ville jeg vell heller valgt sistnevnte

 

Også har jeg lagt til minnebrikkene

 

 

Det jeg stusset litt over, er det faktum at du sier det skal være en musikk PC, burde du ikke vurdert et dedikert lydkort da?

Lenke til kommentar
du kjøøper ikke musikkpc til 10k. Da skal du høre MYE musikk...

Men eit Creative X-fi lydkort er MUST i musikkpc. Inntrigret lydkort er ikke å anbefale til musikkpc

 

 

Han må da få lov til å bruke så mye penger han vil? ;)

Det er mange lydprogrammer der ute som kan kreve noe helvete med system ressurser,

så om han ønsker en rask og god PC, hvor encoding og slikt skal gå fortest mulig og hvor han kanskje ønsker å gjøre flere ting på engang så må vell han få lov til det?

 

Veldig tullete kommentar og komme med, og det blir ikke akkurat bedre når du sier at et "X-Fi" kort er et "must" for musikk elskere ;)

 

Det sier jo litt om hvor mye du veit, jeg kan ikke selv så mye om lydkort, men jeg vet at folk helt klart foretrekker andre kort enn Creative sine om du ikke har spesielle behov for "EAX" støtten, og det rettes mot spilling.

 

De som ikke skal spille, men bruke maskinen til musikk velger sjeldent X-Fi ;)

Kommer selvsagt an på hva slags musikkoppgaver det gjelder :)

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
du kjøøper ikke musikkpc til 10k. Da skal du høre MYE musikk...

Men eit Creative X-fi lydkort er MUST i musikkpc. Inntrigret lydkort er ikke å anbefale til musikkpc

 

Nå skal denne PC-en være til å LAGE musikk, ikke kun høre på musikk :D

Har allerede et Digidesign 003 eksternt lydkort som man må ha for å kjøre Pro Tools (finnes billigere Digidesign modeller, men 003 er det nærmeste man kommer en HD rigg) og det lydkortet koster godt over 10 store i Norge, så det danker nok ut det Creative kortet ja :)

 

Du kunne kanskje sett på noen andre butikker enn komplett, da de ikke akkurat nødvendigvis er så snille med prisene :p

 

Har laget en handlevogn til deg her som du kan ta en titt på:

http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=65789

 

 

Hovedkortet er byttet fra P5E til et Maximus Formula, ikke de største forskjellene her egentlig.

 

Prosessorkjøler er byttet med en Thermalright Ultra120 Extreme, det er veldig god passiv kjøler, som antagelig selv uten en vifte kjøler på nivå med den du har valgt ut. En Noctua NH-U12F er også en veldig god kjøler, som kan brukes helt passiv, eller med vifte. Alt ettersom hva du ønsker

 

Kabinettet du har valgt har jeg ikke hørt så mye om, men det som pleier å være det beste valget i den prisklassen er et Antec Performance P182, eller et Antec Nine Hundred :)

 

Strømforsyningen er helt grei, men det er så liten prisforskjell på HX (mellomserien til Corsair) og TX (toppserien til Corsair) at du likså greit kan gå for en TX-650 :)

 

Prosessoren, den er jo et godt valg for pengene (om du ikke vil / kan vente på Q9450)

 

Tastaturet, et helt plain tastatur, jeg har valgt ut Wave modellen fra Logitech som du kanskje også kan ta en titt på

 

Musa har jeg ikke noe å si på, har valgt ut en MX518 som ikke koster så mye og er en veldig god mus

 

Det optiske drevet er helt greit

 

Harddisken, her ville jeg mye heller anbefale den Western Digital modellen som jeg har funnet frem, den får veldig god kritikk i tester og skal på noen områder være på nivå med raptor diskene

 

Skjermkortet, her ser jeg at HD 2900Pro koster det samme som et HD 3850 kort, derfor ville jeg vell heller valgt sistnevnte

 

Også har jeg lagt til minnebrikkene

 

 

Det jeg stusset litt over, er det faktum at du sier det skal være en musikk PC, burde du ikke vurdert et dedikert lydkort da?

 

Takker for innspill !! Da skal jeg ta en titt over helga, og så komme tilbake med hva jeg ente opp med !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...