Spr0cket Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 jeg har en del filmfiler og musikkfiler på flere forskjellige harddisker som jeg har tenkt å sette i en maskin jeg har satt sammen av gamle reservedeler (vi snakker 1gb ram og celeron 2,8GHz), og denne kjører winxp pro sp2. jeg vil spille av disse mediefilene på en htpc som kjører winxpmce og en bærbar som kjører vista. nettverket mitt består av fire maskiner som er koblet opp i lokalnettverk over trådløs tilkobling. løsningen jeg har valgt så langt er å forsøke å be windows media player om å åpne filene på den andre maskina ved å skrive \\maskinnavn\mappe\filn.avn - dette funker stort sett greit på musikk, men på filmer med durabelig oppløsning er faktisk ikke dataoverføringshastigheten høy nok. dette har nok mye med å gjøre at det er trådløst nettverkt (11g) men jeg tror heller ikke måten jeg bruker programvaren på er ideel. noen som har forslag til programvare/operativsystem/annet system som jeg kan sette opp på denne serveren slik at filene er pent og enkelt tilgjengelige, og overføringshastigheten er konstant og solid nok (oppmot 1MB/s ++ for filmer tror jeg er greit)? jeg har en kompis som har vist meg et program han bruker til å spille av sine egne mp3er fra sin maskin hjemme, over internett, men jeg husker ikke hva programmet heter. jeg har vurdert å sette opp serveren med linux, fedora e.l. da jeg har inntrykk av at dette er mer solid på dataoverføring over nettverk, men da må jeg lese lenge og vel for å få dette til å bli kompatibelt med et windows-nettverk eller? forslag mottas med takk. ps. det er altså digitale bilder, filmer (avi og dvdimg) og musikk jeg skal dele over nettverket. Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Kjører Windows Home Server nå for tiden jeg, funker helt enkelt og greit det. Spesielt vist alt du har i huset, er windows, og støter media delingen til windows. Tror du kan få tilgang til filene over nett også husker jeg rett. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 tusen takk for svar! hvor mye koster home server egentlig? Lenke til kommentar
zicoz Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Er det HD-filmer som er problemet? Altså 720p, 1080i og 1080p filer? 11g skal i utgangspunktet klare disse, men mine erfaringer med trådløs avspilling av filer er at det blir for ustabilt, så hadde jeg vert deg hadde jeg forsøkt å legge kabel til HTPCen. Og hva består htpc'en av? HD-filmer er veldig resurskrevende, så det kan være at problemet ligger i avspilleren og ikke i overføringen. Du trenger ikke lese så mye for å sette opp en filserver for windows i f.eks. Ubuntu, men det aller enkleste er kanskje å bruke f.eks. som er fryktelig enkelt å sette opp. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Er det HD-filmer som er problemet? Altså 720p, 1080i og 1080p filer? 11g skal i utgangspunktet klare disse, men mine erfaringer med trådløs avspilling av filer er at det blir for ustabilt, så hadde jeg vert deg hadde jeg forsøkt å legge kabel til HTPCen. Og hva består htpc'en av? HD-filmer er veldig resurskrevende, så det kan være at problemet ligger i avspilleren og ikke i overføringen. Du trenger ikke lese så mye for å sette opp en filserver for windows i f.eks. Ubuntu, men det aller enkleste er kanskje å bruke f.eks. som er fryktelig enkelt å sette opp. jeg nevnte maskinvare i serveren, htpcen er helt grei, iP4 3.0 2 gb ram, 6800 ultra. bruker dvi-hdmi ut. men jeg skal for øvrig ikke spille hdmateriae enn så lenge. går i dvdimages avifiler som jeg tipper i beste fall er dvd mpeg2 oppløsning. skal sjekke linken din. har en kubuntu live-cd, er den verdt å teste? Lenke til kommentar
zicoz Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Du kan jo teste den live-CD-en og se hvordan det er med deling av filer. Men husk at det går veldig sakte i forhold til å ha det installert på en harddisk. Om du har problemer ved avspilling av DVDer så ville jeg som sagt testet med en nettverkskabel bare for å se om det er der problemet ligger. Og bare slik at du er obs på det, så kan en HTPC med den hardwaren slite med avspilling av 1080i og p materiale, spesiellt x264/mkv filer. Endret 7. februar 2008 av zicoz Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 først og fremst aner jeg ikke hva x264/mkv filer er. men pjen min kan ikke vise mer enn 720, så det er ikke noe stort tap. har forøvrig ikke noe hd materiale atm, og jeg er så tynt avlønnet at jeg hiver meg ikke på hd-bølgen før de kan avklare hddvd/Blåstråle-diskusjonen litt mer. Lenke til kommentar
Digitalis Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Du må ha kablet 100mb eller til nøds trådløst 108mb for å streame HD fra en annen pc. Hvis mange av pakkene feiler får du hakk i filmen uansett. Det er ofte feil og hakking i filmen du streamer også. Prøv med kabel fra pcene så ser du om det blir bedre. Hvis du har et XP operativsystem trenger du ikke noenting annet. Sett opp vanlig nettverk med fil og skriverdeling og last ned Wamp så har du en fullverdig server med muligheter for det meste. Filezilla gir deg gratis FTP adgang. Slett alle programmer du ikke trenger og på en halv time har du en oppegående server med alt du trenger. Raskt og gratis. NB! Husk å defrag diskene dine når du er ferdig. Last ned Tune UP 2008 og kjør en total rens på maskinen. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 1. jeg skal ikke spille hdmateriale 2. jeg har kun installert en clean install av winxp pro sp2 - ikke engang fått driverne på plass enda 3. defrag skal bli! jeg har trådløst 108 for å holde en akseptabel WAF, og ikke mulighet til å kjøre alle på kablet per i dag. hva skal jeg med wamp? jeg hadde ikke tenkt å kjøre ftp, da jeg ikke vil laste ned filene til disken, men nettverksstreame de til de andre pcene. aller helst ønsker jeg meg et server - klientoppsett der man i bestefall mellomlagrer streamen mens filmen spilles av, og helst med et ryddig bibliotekoppsett for å finne frem til artister, album og spillelister. dersom det er noen mulighet til å få dette til med dvd-img hadde det vært helt overlegent. en vag erindring om et slikt program, lurer på om det var gmale j river mediacenter. jeg installerte det men fant ikke helt ferm til nettverksdelen av det. Lenke til kommentar
NewGUY Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Mediaportal kan spille av musikk og video filer over nettverket. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Mediaportal kan spille av musikk og video filer over nettverket. skal sjekke dette takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå