Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Har et problem av en Naturfaglærer - Hvor langt kan hun gå?

Anbefalte innlegg

Hei!

Her er situasjonen:

Jeg har en ganske rar Naturfaglærer, og hun virker å ha en skrue løs.

Sist gang satt jeg med et par kompiser, og den ene av dem skrev av alt som jeg skrev, noe han hele tiden gjør i alle fag.

Når det var pause og han kompisen var ute, pratet jeg litt med han andre, og sa noe ala : "Åh, så irriterende det er at han der skal kopiere meg hele tiden.."

Dette hørte denne læreren (Jeg sa det ikke til læreren, men som sagt, til den andre kompisen) og hun kom bort brølende til meg "Dette er ikke lov, dere får begge strykkarakter, det er ikke lov til å kopiere". Jeg forsvarte meg med å si: "Jeg lar han ikke se med vilje, det er han som kopierer, mot min vilje."

"Nei, men uansett, det er DIN feil, det får gå for denne gang" begynner hun.

Har en lærer rett til å bare gi strykkarakter for dette? Jeg er vanligvis en rolig elev, og har ALDRI hatt noenslags problemer med noen av lærerne jeg har hatt.

Nå har vi naturfagtime imorgen igjen, og jeg frykter at dette kommer det til å bli problemer av, jeg vil vel risikere å få anmerkning eller noe sånt føler jeg, men hvis vi skulle begynne å diskutere, har hun rett til å skrive anmerkninger / stryke meg da?

Håper jeg postet rett nå, og takker på forhånd for alle svar :)

Endret av Abn0rmal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva var det han skrev av? Var det en prøve? Var det bare noen oppgaver dere gjorde i timen som ikke skulle leveres inn en gang?

Dersom det skjer noe drastisk, som f.eks. at du får stryk eller trekk i karakteren basert på bare vås som dette, så må du vel kontakte noen - rektor eller en elevrepresentant som kan ta det videre opp eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Hei!

Her er situasjonen:

Jeg har en ganske rar Naturfaglærer, og hun virker å ha en skrue løs.

Sist gang satt jeg med et par kompiser, og den ene av dem skrev av alt som jeg skrev, noe han hele tiden gjør i alle fag.

Når det var pause og han kompisen var ute, pratet jeg litt med han andre, og sa noe ala : "Åh, så irriterende det er at han der skal kopiere meg hele tiden.."

Dette hørte denne læreren (Jeg sa det ikke til læreren, men som sagt, til den andre kompisen) og hun kom bort brølende til meg "Dette er ikke lov, dere får begge strykkarakter, det er ikke lov til å kopiere". Jeg forsvarte meg med å si: "Jeg lar han ikke se med vilje, det er han som kopierer, mot min vilje."

"Nei, men uansett, det er DIN feil, det får gå for denne gang" begynner hun.

Har en lærer rett til å bare gi strykkarakter for dette? Jeg er vanligvis en rolig elev, og har ALDRI hatt noenslags problemer med noen av lærerne jeg har hatt.

Nå har vi naturfagtime imorgen igjen, og jeg frykter at dette kommer det til å bli problemer av, jeg vil vel risikere å få anmerkning eller noe sånt føler jeg, men hvis vi skulle begynne å diskutere, har hun rett til å skrive anmerkninger / stryke meg da?

Håper jeg postet rett nå, og takker på forhånd for alle svar :)

Det hørtes litt voldsomt ut bare at de kopierte det du skrev, lærerne våre bryr seg ikkeno om det så lenge vi ikke bryr oss om det, de bare sier at den som kopierer ikke lærer noe.

Tror du bør ta å besøke rektor en tur og snakke litt med han/henne. :)

Lenke til kommentar
Hva var det han skrev av? Var det en prøve? Var det bare noen oppgaver dere gjorde i timen som ikke skulle leveres inn en gang?

Dersom det skjer noe drastisk, som f.eks. at du får stryk eller trekk i karakteren basert på bare vås som dette, så må du vel kontakte noen - rektor eller en elevrepresentant som kan ta det videre opp eller noe sånt.

Dette var bare helt tilfeldige ark som hun delte ut, det skulle IKKE leveres inn engang.

Lenke til kommentar

Det første du gjør er at du ber om å få snakke med læreren etter timen. Her forteller du henne at du føler deg urettferdig behandlet og forklarer situasjonen på en rolig og behersket måte. Hvis hun sier unnskyld og forteller at dette selvfølgeig ikke får noen konsekvenser for deg, er alt greit og du kan gå videre.

Om hun IKKE er samarbeidsvillig og behandler deg dårlig en gang til kan du begynne å lage bråk. Det første du skal gjøre er å fortelle foreldrene dine om situasjonen og be de ringe rådgiveren og klasseforstanderen din og be om et møte. Her skal du fortelle alt som har skjedd og du legger til at du føler deg truet og dårlig behandlet. Du kan eventuelt ikke trekke inn foreldrene dine, men gå rett til rådgiveren. Har dere en god rådgiver vil han kunne hjelpe deg med å skrive et brev eller gå høyere opp i systemet (kontakte rektor) og innkalle til samtaler. Poenget er at du vil ha unnskyldnignen du fortjener - og den vil du få! Om skolen ikke hjelper deg kan du kontakte elevombudet i kommunen eller skrive brev til rådmannen.

Lenke til kommentar

Det beste er å ta opp saken uansett...

Kan jo hende hun oppfører seg slik ovenfor andre elever også og da er det et problem som må tas opp og løses :)... Det er ikke sikkert hun er klar over det engang, det kan hende hun ser på oppførselen sin som 100% naturlig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...