larskp86 Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Jeg er ny på speilrefleksmarkedet og er dermed ikke knyttet til noe system. MEn jeg har vurdert å gå for canon eos 30d. hvilket objektiv vil dere anbefale til dette kameraet? Har lyst på et zoomobjektiv. Men pris er en begrensende faktor, har nok opptil 5000 å rutte med. Jeg setter stor pris på alle svar. Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Håper jeg ikke sporer av tråden din nå, men dersom du tenker på det på Japan Photo burde du sikkert være tidlig ute, jeg tror nok de kommer til å gå ganske fort Har selv akkurat kjøpt meg det kameraet, så jeg kommer til å følge med i tråden din etter tips til mitt system også Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Håper jeg ikke sporer av tråden din nå, men dersom du tenker på det på Japan Photo burde du sikkert være tidlig ute, jeg tror nok de kommer til å gå ganske fort Tja... Fredag burde holde. Kameraene kommer tross alt ikke før da. Vedder en dassrull på at kameraene ikke blir utsolgt før mandag.. Lenke til kommentar
larskp86 Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 hehe, tenkte på japan photo ja. Bestiller nom iløpet av kvelden, så satser jeg på at jeg får noen gode tips her etter hvert. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 hehe, tenkte på japan photo ja. Bestiller nom iløpet av kvelden, så satser jeg på at jeg får noen gode tips her etter hvert. Har du 5000 kroner i tillegg til kameraet, eller 1000 kroner i tillegg? (5000-4000=1000) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Vi har jo allerede diskutert litt om objektiver til 30D allerede; litt søking på 30D så finner du de. I og med at det er Japan Photo som har tilbudet, så er det kanskje en ide å handle objektiv der også. Og da er det naturlig å foreslå Tamron 17-50mm f/2.8. Du får da grei normal-zoom som er lyssterk og er egnet til allround bruk. Ettersom den koster rundt 3.400, så får du også råd til et par minnebrikker og en fin sekk eller bag. Tom Lenke til kommentar
larskp86 Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 neida, kan strekke meg til 5000 i tillegg til kameraet Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 neida, kan strekke meg til 5000 i tillegg til kameraetDa er Tamron 17-50 f/2.8 et bra alternativ. Skarpt og godt, med bra lysstyrke. Så kan du sette av 1500 kr til ekstern blits el.l. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 neida, kan strekke meg til 5000 i tillegg til kameraetDa er Tamron 17-50 f/2.8 et bra alternativ. Skarpt og godt, med bra lysstyrke. Så kan du sette av 1500 kr til ekstern blits el.l. Støtter den. Eventuellt gå for en billigere normalzoom, og heller kjøpe en grei telezoom i tillegg. Det spørs hva du planlegger å bruke kameraet til. Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Håper jeg ikke sporer av tråden din nå, men dersom du tenker på det på Japan Photo burde du sikkert være tidlig ute, jeg tror nok de kommer til å gå ganske fort Tja... Fredag burde holde. Kameraene kommer tross alt ikke før da. Vedder en dassrull på at kameraene ikke blir utsolgt før mandag.. Vet bare at når de ble lagt ut (ved en feil, men uansett) låg de inne som 50+ på lager, 2 døgn etter sto de som 0 på lager og de gikk via 1-10 på lager før de gikk til 0. Trenger ikke være reelt, men er jo et latterlig bra tilbud, neste steg på prisguiden er jo 6500,- med objektiv, men uansett Men det var bare ment som et tips mange som har bestillt allerede, jeg ringte de idag etter å ha bestillt og han som jobba der sa at de allerede hadde fått inn flere bestillinger enn de hadde kamera. Lenke til kommentar
larskp86 Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 jeg har lest i tidligere diskusjoner at tamron 17-50/2,8 og Tamron 28-75/2,8 er anbefalt. Personlig har jeg mer lyst på objektiv som går ned til 17, enn et som bare går ned til 28. Når det gjelder bruk, har jeg tenkt mest på å bruke kameret på turer, samt kanskje idrettsarrangementer. Har også lyst på et vidvinkelobjektiv etterhvert. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Håper jeg ikke sporer av tråden din nå, men dersom du tenker på det på Japan Photo burde du sikkert være tidlig ute, jeg tror nok de kommer til å gå ganske fort Tja... Fredag burde holde. Kameraene kommer tross alt ikke før da. Vedder en dassrull på at kameraene ikke blir utsolgt før mandag.. Vet bare at når de ble lagt ut (ved en feil, men uansett) låg de inne som 50+ på lager, 2 døgn etter sto de som 0 på lager og de gikk via 1-10 på lager før de gikk til 0. Trenger ikke være reelt, men er jo et latterlig bra tilbud, neste steg på prisguiden er jo 6500,- med objektiv, men uansett Men det var bare ment som et tips mange som har bestillt allerede, jeg ringte de idag etter å ha bestillt og han som jobba der sa at de allerede hadde fått inn flere bestillinger enn de hadde kamera. I nettbutikken, kanskje. Men de har ikke solgt 900+ kamera på under 1 døgn. Lenke til kommentar
larskp86 Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 håper de ikke er utsolgt, for jeg har ikke fått bestilt enda Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Håper jeg ikke sporer av tråden din nå, men dersom du tenker på det på Japan Photo burde du sikkert være tidlig ute, jeg tror nok de kommer til å gå ganske fort Tja... Fredag burde holde. Kameraene kommer tross alt ikke før da. Vedder en dassrull på at kameraene ikke blir utsolgt før mandag.. Vet bare at når de ble lagt ut (ved en feil, men uansett) låg de inne som 50+ på lager, 2 døgn etter sto de som 0 på lager og de gikk via 1-10 på lager før de gikk til 0. Trenger ikke være reelt, men er jo et latterlig bra tilbud, neste steg på prisguiden er jo 6500,- med objektiv, men uansett Men det var bare ment som et tips mange som har bestillt allerede, jeg ringte de idag etter å ha bestillt og han som jobba der sa at de allerede hadde fått inn flere bestillinger enn de hadde kamera. I nettbutikken, kanskje. Men de har ikke solgt 900+ kamera på under 1 døgn. Som sagt, var bare ment som et tips til trådstarter så han ikke satt igjen og ikke fikk kamera in the end, men jeg skal ikke påstå å vite hvor mange de har eller har solgt. Vil ikke spore av tråden heller Lenke til kommentar
larskp86 Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 takk for info, om jeg ikke får kamera så får det være for denne gang, men håper det går i orden. Lenke til kommentar
nulliq Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Hm, jeg er i samme situasjon. 30D'n min venter på postkontoret men har ennå ikke noe objektiv. Har hovedsaklig bestilt 30D som et backupkamera til etterfølgeren av 5D kommer. Dvs at normal-objektivet må passe til Full Frame også. Ettersom 30D ble såpass billig tror jeg at jeg kan spandere på meg litt ekstra på objektivet. Alternativene mine er så langt: 17-40 4.0 / 16-35 2.8. Prisforskjellen er ganske stor, men jeg regner med at en blenderåpning på 2.8 kanskje er verdt det i lengden? Noen innspill? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Hm, jeg er i samme situasjon. 30D'n min venter på postkontoret men har ennå ikke noe objektiv. Har hovedsaklig bestilt 30D som et backupkamera til etterfølgeren av 5D kommer. Dvs at normal-objektivet må passe til Full Frame også. Ettersom 30D ble såpass billig tror jeg at jeg kan spandere på meg litt ekstra på objektivet. Alternativene mine er så langt: 17-40 4.0 / 16-35 2.8. Prisforskjellen er ganske stor, men jeg regner med at en blenderåpning på 2.8 kanskje er verdt det i lengden? Noen innspill? Nei, det er ikke noe å utsette på objektivene, men jeg ville kanskje kjøpt objektiv først og fremst med tanke på senere bruk, og at det da skal være et normalobjektiv på en 5D. Disse blir vidvinkelzoomer på 5D, og selv om de er artige nok, vil de trolig bli mindre brukt. Jeg ville vurdert 24-105 f/4L IS og 24-70 f/2.8L også, som er langt bedre som normal-zoomer på 5D, og evt. spedd på med en rimelig normalzoom til 30D, f.eks. Canon 18-55IS. Prismessig ligger de jo mellom de to nevnte objektivene, og selv summen av 24-70 f/2.8L og 18-55IS vil bli rimeligere enn 16-35 f/2.8L II. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Hm, jeg er i samme situasjon. 30D'n min venter på postkontoret men har ennå ikke noe objektiv. Har hovedsaklig bestilt 30D som et backupkamera til etterfølgeren av 5D kommer. Dvs at normal-objektivet må passe til Full Frame også. Ettersom 30D ble såpass billig tror jeg at jeg kan spandere på meg litt ekstra på objektivet. Alternativene mine er så langt: 17-40 4.0 / 16-35 2.8. Prisforskjellen er ganske stor, men jeg regner med at en blenderåpning på 2.8 kanskje er verdt det i lengden? Noen innspill? Personlig, så hadde jeg nok gått for 17-40mm. Og brukt prisdifferansen på et lyssterkt objektiv istedet. f.eks EF 50mm f/1.4 Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå