thekid Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Har en efaktura avtale med min nåværende strømleverandør, og de rasler med sablenee med at jeg må ha avtalegiro OG efaktura avtale mot dem ellers endrerer de min avtale. Hvis det er vilkårene (som jeg ikke har fått med meg) så skjønner jeg de har sin rett til dette, men virker jo rimelig meningsløst. Betaler alltid i tid og har aldri hatt tull med noen regniner, skjønner ikke denne praksisesen? Noen som kan forklare? Blir ikke avtalegiro smør på flesk når man har efaktura? Av ren prinsipp vurderer jeg å bytte til leverandør som kan leve med vanlig efaktura. Endret 6. februar 2008 av thekid Lenke til kommentar
Nit Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Har en efaktura avtale med min nåværende strømleverandør, og de rasler med sablenee med at jeg må ha avtalegiro OG efaktura avtale mot dem ellers endrerer de min avtale. Hvis det er vilkårene (som jeg ikke har fått med meg) så skjønner jeg de har sin rett til dette, men virker jo rimelig meningsløst. Betaler alltid i tid og har aldri hatt tull med noen regniner, skjønner ikke denne praksisesen? Noen som kan forklare? Blir ikke avtalegiro smør på flesk når man har efaktura? Av ren prinsipp vurderer jeg å bytte til leverandør som kan leve med vanlig efaktura. Avtalegiroen gjør at du ikke trenger å gå inn i nettbanken og godkjenne regningen de sender deg. Den betaler seg automatisk så lenge beløpet er under beløpsgrensen du setter, og du har nok penger på konto. Det er flere grunner til at de krever dette. For det første sikrer de seg at kundene på sikt ser minst mulig til regningen, ikke gidder å sjekke at den stemmer, ikke ser hvor dyrt det har blitt, ikke oppdager at det plutselig dukker opp nye gebyrer eller andre tillegg. Kunder som ikke finner noe å stille spørsmål ved, er mer lønnsome enn kunder som finner noe å klage på. Dernest så setter noen strømleverandører opp slike vilkår nettopp for å kunne sette deg raskest mulig over på en annen avtale som er dyr nok til at de vil ha deg som kunde. Det er utstillingsprodukter som ser gode ut på f.eks. konkurransetilsynets liste, men som i realiteten er vanskelige å bestille og vanskelige å beholde, priset ekstra lavt bare for å få deg inn i systemet. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Nit, sikkert veldig riktig og sant i det du skriver. Men som trådstarter skriver, hvorfor både avtalegiro OG efakturaavtale? Lenke til kommentar
Nit Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Nit, sikkert veldig riktig og sant i det du skriver.Men som trådstarter skriver, hvorfor både avtalegiro OG efakturaavtale? De gjør det for å fremstå som billig, uten å måtte tape penger på det! De ønsker egentlig ikke å tilby strømmen så billig som de sier i klartekst. Derfor sikrer de seg med denne klausulen muligheten til å dytte kunden over på en dyrere avtale, evt. ta gebyr og tjene nok penger på den måten. Vet ikke om lenken vil virke men; Konkurransetilsynet de seks "billigste" leverandørene av spotprisavtaler i dag har alle denne klausulen. De fleste tar fakturagebyr dersom du ikke innfrir kravet. Se "betalingsinfo"-kolonnen til høyre. Fakturagebyrene står på ingen måte i forhold til kostnaden.... nei, inntekten! ved å slippe å bestille trekket over avtalegiro (kr. 1,50) og er der bare for at strømselskapet skal få flere inntekter. Her spekuleres det i at kunden ikke vil bry seg så mye med gebyret og innfinner seg med det, selv om dette innebærer at strømmen totalt sett ikke ble så billig likevel, sammenlignet med de andre alternativene. (Denne praksisen er forøvrig momsunndragelse i stor stil. "Fakturagebyr" ikke er mva-pliktig, slik f. eks. "strøm" er. Strømselskapet stikker penger i egen lomme som i andre tilfeller ville gått til fellesskapet.) Lenke til kommentar
Panter Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Nit, det ble vel egentlig det samme svaret på nytt. Kan grunnen være at de bruker Avtalegiro til å trekke pengene og eFaktura til å sende selve fakturan og evt kundevedlegg ol? Lenke til kommentar
thekid Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Nit, det ble vel egentlig det samme svaret på nytt. Kan grunnen være at de bruker Avtalegiro til å trekke pengene og eFaktura til å sende selve fakturan og evt kundevedlegg ol? Nei, har avtalgegiro med sats eks og der får kan jeg når som helst kikke inn på fakturaen (uten efaktura). Laget avtalegiro med maksbeløp på 1 kr, får se hvordan de reagerer på det Ingenting imot å betale, men vil gjerne se efakturaen og godkjenne at den blir betalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå