Gå til innhold

Lacie eksternhardisk gjør seg vanskelig :-( LØST!

Anbefalte innlegg

Skulle formatere min laptop her om dagen og tok da backup av alt det viktige jeg hadde på maskinen, på en lacie ekstern disk.. selve formateringen gikk ikke helt som planlagt, men hadde heldigvis backup av alt..

Trudde jeg... Kobler den til usb så søker maskinen etter autokjør filer osv, men får ikke gjort seg ferdig. Prøver å gå direkte inn på den så står det:

E:/ er ikke tigjengelig, filen eller mappen er skadet og kan ikke leses.

Prøvde med annen maskin og det samme skjer igjen...

Prøver å kjøre norman antivirus så står det:

Kan ikke lese oppstartsektorer...

Hører også hardisken jobber som om den prøver å "finne rett spor..." Starter om igjen og om igjen...

Fant noen linker her til Getdata back og div andre slike programmer, men går på egenskaper for disken så står det filtype: RAW... What dæven can i do?De programmene jeg såg på var til FAT og NTFS...?

Hadde vert flott å fått dettetilbaake siden det er regnskap for et år tilbake på denne disken bla. annet... :-(

Var jo så flink å tok backup og greier.... (har mest lyst å løse dette på langbein metoden...

Ta tak i ledningen å slenge den rundt til maks hastighet, og så denge den RETT i veggen... Høre for meg den deilige lyden av forvridde plasstikk dingser eg aldrikomme til å forstå meg på...

Bare så synd at gleden er kortvarig...:-(

Takker på forhånd for alle tips (som jeg håper å få)

Endret av trygvea
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var jo så flink å tok backup og greier.... (har mest lyst å løse dette på langbein metoden...

Ta tak i ledningen å slenge den rundt til maks hastighet, og så denge den RETT i veggen... Høre for meg den deilige lyden av forvridde plasstikk dingser eg aldrikomme til å forstå meg på...

Bare så synd at gleden er kortvarig...:-(

Takker på forhånd for alle tips (som jeg håper å få)

Føler med deg ja.

Eneste jeg kan få deg til å prøve er programmetpc inspector file recovery som er gratis. Har ikke testet det ut selv.

Lenke til kommentar

finner filene med dette programmet, men navnet på alle filene blir til: cluster og så nr+ filtype.... finner da ca 20 000 "clustere" på disken totalt...uten navn eller rykte...(ikkje plassering i mapper heller)

vil prøve å se om det kanskje er et tilsvarende prog. som gir et litt greiere resultat.... (finner jo gamle filer som tidligere er slettet også f.eks. og alt med bare cluster og nr til navn..)

Lenke til kommentar

prøver igjen og håper på flere svar...Har nå sittet å søkt gjjennom hd med div program i et par dager... rett før det blir datakrasj i toppen hos meg og nå....

Har registrert et program og greier i håp om å få alt tilbake,

Finner jo filer, men det er jo ingen av de som er oppsatt med navn lenger.... Kan ikke seriøst ver meningen at jeg må navngi tusener på tusener med filer igjen?

Går innpå de forskjellige filtype mappene så er alle filene på 2048kb... er dette en clusterstørrelse?

Går det an å få disse til å samle seg sammen igjen slik at det blir fullstendige filer av det igjen?

En kar reddet meg for et par år siden, og da fikk jeg alt på en hd og filene låg i de mappene som de låg i tidligere.... (denne hd'en viste seg å ver defekt pga virus og ble da byttet...)

Hvorfor får ikkje eg det til? Nekter å tro at det resultatet eg kommer frem til er slik som andre ville slått seg til ro med?

Begynne å bli VEEELLLDIIG utålmodig nå... håper ikke det kommer noen på døra med det første for da kan dere sikkert se meg på 22.00 nyhetene i kveld... :-(

(dette får meg til å HATE data...)

Lenke til kommentar

prøvde som du sa Flimzes.... da startet et msdos vindu, og lukket seg igjen med en gang...var såvidt det kom opp før det forsvant igjen....?

Sorry...skrev chkdsk rett i kjør... gikk ikke inn i msdos ledetekst først

Endret av trygvea
Lenke til kommentar

prøvde chkdsk f nå siden du sa det.

Fikk da:

Filsystemet er da NTFS.

Kan ikke låse gjeldene stasjon

Chkdsk kan ikke kjøres fordi volumetr er i bruk av en annen prosess. vil du at dette volumet skal kontrolleres neste gasng systemet starter på nytt J/N

nå fikk eg e: filen eller mappen er skadet og kan ikke leses.

Lenke til kommentar
Begynne å bli VEEELLLDIIG utålmodig nå.

Det må du ikke, ellers du kan risikere å skade mer enn du vil.

Det betyr ikke at disken ikke har feil som er vanskelig å fikse, men du burde starte med å se ..hvorfor... er disken Raw.

Hvis det er slik at du har ikke utført noe som helst på disken, dvs. at du har ikke prøvd å partitionere eller formatere igjen siden feilen oppstå, og hvis disken var frakoplet når du prøvde å installere Windows, dvs at du har ikke utilsiktet allerede da utført noe på disken din....så:

-var disken med NTFS file system før ?

-eller var den med Fat32 ?

Nå sier du at den rapportere NTFS file system....er det riktig?

Lenke til kommentar

den rapporteres som ntfs ja...

koblet den til når dataen var i sikkermodus for det var et prog. på den som eg trengte.... det var i den tida eg holdt på med systemgjenopprettingen... fikk ikkje formatert maskinen som ønskelig ser du...

Om den var tilkoblet når det ble gjort de mest omfattende tingene er eg ikkje helt sikker på, men tror ikkje det... når eg gjekk inn på disken i sikkermodus så fekk eg et par feilmeldinger ang. et par av mappene på disken... men huske kje nøyaktig hva som stod,men var noe om at mappen er ugyldig eller noe slikt trur eg?

har ikke gjort noe med disken, annet enn utallig forsøk på å komme inn på den, men det lar seg jo ikkje gjør... og det er bare gjort lese forsøk...

Endret av trygvea
Lenke til kommentar

Ok

Om du ønsker, så kan du kontrollere noe små ting på disken.

Det vil gi ”kanskje” svar på noe, samt at du kan bruke samme verktøy for å reparere hvis det er nødvendig/mulig.

Søk i din XP cd plate for noe som…..dskprobe.exe …

Når den er funnet…kopier og …lim den på skrivebordet.

Før du åpner den, skal du da se i din diskbehandling om hvilken nr har den ekstern disken din.

I tillegg, kan du beskrive hvordan disken vises der....er det en partition? osv.. (kan du ta screenshot?)

Det nr skal du bruke når du skal prøve dskprobe. (ikke ha både diskbehandling og diskprobe åpen samtidig.)

Du får hjelp underveis om hva du skal gjøre-

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

hallo godtfolk... er nå glad og fornøyd, og takker for alle tips jeg har fått...

Gikk tilslutt til det punkt at eg registrerte get data back også... prøvdde først et program som heter stellar phoenix file recovery... tok dette fordi det var billigst... :thumbdown:

Dette programmet var om ikkje bra...så ihvertfall ikkje lettfattelig nok til at eg greide å bruke det...

Har nå satt i gang og tatt ut masse data fra disken, og det fungerer (med getdataback)

Så mitt tips til alle dere er å ikkje spare seg til fant... å ta fatt på det som blir anbefalt tilå begynne med... endte opp med å registrere først et billigere program, for så å registrere "the real thing" i tillegg etterpå...

Må nå bare vente til i morgen så eg får kjøpt meg en ny disk så jeg får plass til alt som var på hdden...

Er det mulig at disken som nå er litt syk kan ver brukelig etter en formatering etterpå? eller blir det støvsamler/søppel ut av den nå?

Takker igjen for tiips eg har fått her og også alt det som står i andre inlegg også... Det er uten tvil mer enn bare 3 vise menn her inne...

3 ganger hipp hurra :new_woot::new_woot::new_woot:

Hilsen glad og fornøyd Get data back bruker... Nå har eg jo tilgang til det programmet for evig og alltid...:-)

Lenke til kommentar

er vel rundt 5 år gammel... var en byttehandel og sånn div, så vet ikkje helt hvor den kom fra.... er ikke den helt store kostnaden heller da, så ser det ikkje som det store tapet... men har lært nå, og skal uten unntak ha to stk backuper....!

Brent barn osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...